Klubbdirektören värvas av förbundet

Svenska Skidförbundet förstärker marknadsorganisationen och Johan Sares blir ansvarig efter en snabb rekrytering. I Mora IK som satsar hårt mot elitserien är besvikelsen stor.

Johan Sares har som klubbdirektör uträttat stor nytta under kort tid. Men just arbetsbelastningen är ett skäl till att han började fundera på alternativ i jobbet.

Nu har han tagit ett beslut och lämnar ett tomrum efter sig i Mora IK där det har skett en återhämtning, både ekonomiskt och sportsligt, efter degarderingen ur elitserien..

Johan Sares har också en stark bakgrund inom skidsporten. Behovet av en förstärkning i arbetet med media och marknad har där skärpts betydligt. Efter tolv medaljer i de två senaste stora mästerskapen, och massor av pallplaceringar i världscupen, har intresset för längdlandslaget ökat dramatiskt.

Måste vårda sponsorerna

- Vi upplever en härlig medvind just nu och känner stort stöd från våra sponsorer och samarbetspartners. Det är givetvis jättekul, men det kräver också att vi ständigt utvecklar oss inom hela organisationen, säger Hans-Eric Schultz, chef för längdlandslaget.

Längdlandslagets marknadsavdelning behöver en förstärkning och Johan Sares betraktas som ett klipp i rektyteringen. Han blir marknadsansvarig och ska jobba tillsammans med Fredrik Hallstensson och Malin Norell.

- Med Johan i laget har vi de förutsättningar som krävs för att kunna lägga i en växel till i vår strävan att säkerställa längdlandslagets offensiva satsningar över VM i Falun 2015, säger Hans-Eric Schultz.

Han är väl initierad

Johan Sares gör alltså comeback i längdlandslagets organisation. Han har tidigare varit marknadsansvarig vid VM i Liberec 2009 och OS i Vancouver 2010.

- Johan kan sin idrott och är väl bekant i skidmiljöerna. Han vet vad som ska till för att få helheten att fungera, säger Hans-Eric Schultz.

Johan Sares tillträder tämligen omgående.

- Mitt hjärta klappar för både hockey och längdskidåkning. Jag känner det som ett privilegium att få jobba med det jag helst av allt vill. Längdlandslaget är fantastiskt med ett varumärke som står för framåtanda, framgång och nytänkande.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Mia K (inte verifierad)

mån, 2011-08-15 10:32

1. Heja Johan !

Välkommen tillbaka till skidornas värld ! Lycka till !

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Det är ett cykelprojektet som ger Barncancerfonden bara i år totalt 238 miljoner kr.

Över 2 600 cyklister och servicedeltagare gick på lördagen  i mål i Paris för barn med svåra sjukdomar. Bakom satsningen står Team Rynkeby som sedan 2002 arrangerat cykellopp och aktiviteter för att samla in pengar till förmån för organisationer som arbetar för barn med svåra sjukdomar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.