Klubbdirektören värvas av förbundet

Svenska Skidförbundet förstärker marknadsorganisationen och Johan Sares blir ansvarig efter en snabb rekrytering. I Mora IK som satsar hårt mot elitserien är besvikelsen stor.

Johan Sares har som klubbdirektör uträttat stor nytta under kort tid. Men just arbetsbelastningen är ett skäl till att han började fundera på alternativ i jobbet.

Nu har han tagit ett beslut och lämnar ett tomrum efter sig i Mora IK där det har skett en återhämtning, både ekonomiskt och sportsligt, efter degarderingen ur elitserien..

Johan Sares har också en stark bakgrund inom skidsporten. Behovet av en förstärkning i arbetet med media och marknad har där skärpts betydligt. Efter tolv medaljer i de två senaste stora mästerskapen, och massor av pallplaceringar i världscupen, har intresset för längdlandslaget ökat dramatiskt.

Måste vårda sponsorerna

- Vi upplever en härlig medvind just nu och känner stort stöd från våra sponsorer och samarbetspartners. Det är givetvis jättekul, men det kräver också att vi ständigt utvecklar oss inom hela organisationen, säger Hans-Eric Schultz, chef för längdlandslaget.

Längdlandslagets marknadsavdelning behöver en förstärkning och Johan Sares betraktas som ett klipp i rektyteringen. Han blir marknadsansvarig och ska jobba tillsammans med Fredrik Hallstensson och Malin Norell.

- Med Johan i laget har vi de förutsättningar som krävs för att kunna lägga i en växel till i vår strävan att säkerställa längdlandslagets offensiva satsningar över VM i Falun 2015, säger Hans-Eric Schultz.

Han är väl initierad

Johan Sares gör alltså comeback i längdlandslagets organisation. Han har tidigare varit marknadsansvarig vid VM i Liberec 2009 och OS i Vancouver 2010.

- Johan kan sin idrott och är väl bekant i skidmiljöerna. Han vet vad som ska till för att få helheten att fungera, säger Hans-Eric Schultz.

Johan Sares tillträder tämligen omgående.

- Mitt hjärta klappar för både hockey och längdskidåkning. Jag känner det som ett privilegium att få jobba med det jag helst av allt vill. Längdlandslaget är fantastiskt med ett varumärke som står för framåtanda, framgång och nytänkande.

Mia K (inte verifierad)

mån, 2011-08-15 10:32

1. Heja Johan !

Välkommen tillbaka till skidornas värld ! Lycka till !

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.