Han ska dubbla fotbollens intäkter

I dag måndag börjar Mats Enquist sitt jobb som vd i Föreningen Svensk Elitfotboll. Hans största utmaning är att dubbla intäkterna på fem år till en dryg halv miljard – vilket den nye vd:n vill uppnå genom att skapa en större upplevelse på och kring matcherna.

- Själva matchen är en sak, men det räcker inte för att locka mer publik. Det handlar om hela upplevelsen på och kring matchen, och hur vi paketerar den.

Vill ha tillbaka barnfamiljerna

- Vi måste tänka på olika åskådagruppers önskemål för att de ska vilja gå och se fotboll live. Att du till exempel kan konsumera det du vill på ett snabbt, enkelt och trevligt sätt är viktigt för vissa. Det ska inte behöva ta en hel halvlek för att få en korv med läsk.

Det säger Mats Enquist, som gör sin första arbetsdag som vd i Föreningen Svensk Elitfotboll, SEF, idag, måndagen den 16 januari. SEF är en intresseförening för alla 32 klubbar i Allsvenskan och Superettan herrar.

Mats Enquist vurmar extra för barnfamiljerna.

Varför ska fotbollen bevaka polisbevakningen?

- Trygghetsfaktorn spelar en stor roll för att locka fler barnfamiljer till arenan. Media har skapat en skev bild av säkerheten på arenorna. 2011 var ett mycket lugnt år med tre undantag. Ändå lyfts det fram som om det vore en stor risk att ta med barnen på matcherna…

- Målet är förstås att ha noll undantag, och vi jobbar aktivt med säkerhet och supporterdialogen, säger Mats Enquist och glider in på frågan om polisbevakning:

- Jag förstår inte varför just fotbollsklubbarna ska betala för polisbevakningen, när ingen annan gör det. Det är ensidigt tänkt av politikerna. Fotbollen bidrar med massor till samhället, bland annat folkhälsa och social samvaro för ungdomar.

Utan att hata motståndarlaget

Den andra gruppen som är viktig för ökade publikintäkter är de inbitna fansen.

- Jag såg Sevilla-Zenit i dåvarande UEFA-cupen, i Sevilla, för några år sedan. Det var fest före, under och efter matchen med ständigt sjungande och viftande med flaggor. Ett fantastiskt tifo hela tiden.

- Det har vi i Sverige också, ibland. Vi behöver dock jobba ännu mer med målet att älska det egna laget, utan att därför hata motståndarna.

Vill he mer från TV-avtalet

Förutom publikintäkter är det intäkter från sponsorer och medieavtal som bär upp verksamheten i SEF, som tillför klubbarna drygt 280 miljoner kronor årligen.

- Vi kommer att arbeta aktivt för att utveckla ytterligare sponsoravtal, gärna i nya former, som alla klubbarna har nytta av.
TV-avtalet blir en utmaning att få ut ett större värde av, eftersom avtalet skrevs förra året och löper till 2015.

- Mediaavtalen är självklart en mycket viktig komponent för oss. Vi har en bra liga som ska bli ännu bättre. Då måste mediaavtalen hänga med uppåt, säger Mats Enquist.

Talanger går för tidigt

En viktig del i att öka värdet på produkten svensk herrelitfotboll är att behålla talangerna längre i Sverige. För det krävs, enligt Mats Enquist, att Allsvenskan klättrar från sin nuvarande position på 24e plats i Uefas klubblagsranking, till åtminstone en 15e plats.

- Första målet är att göra Allsvenskan till Nordens bästa liga. Då kan vi behålla våra unga talanger längre, och slipper förlora dem exempelvis danska ligan. I framtiden ska det kunna vara tvärtom.

- Men många tvingas sälja sina talanger för att klara driftsresultatet. Här har vi också en utmaning.

Vill träffa alla 32 elitklubbar

Mats Enquist har samlat många erfarenheter från golfen, både som generalsekreterare i Svenska Golfförbundet 2001-2008, och numera som vice ordförande i styrelsen för SGT, Svenska Golftourerna, som arrangerar den svenska proffstouren Nordea Tour.

- Styrelsen i Svensk Elitfotboll har gjort en framtidsutredning som vi ska bygga vidare på. Inom golfen arbetade vi hårt med att få klubbarna närmare förbundet, och därefter grundligt analysera varför vissa människor valde att lämna golfen. Min ambition är att driva ett liknande utvecklingsarbete inom SEF. 

- Därför kommer jag att börja med att åka runt och träffa alla 32 medlemsklubbarna, för att bilda mig en egen uppfattning på plats. En grundlig analys om varför inte fler människor går på fotboll live ligger också i planeringen.

Fler matcher på plats

Mats Enquist, som bor i Bälinge utanför Uppsala, går gärna på Studenternas IP för att se favoritlaget IK Sirius i division 1. Det var dock fem år sedan han såg en allsvensk match på plats.

Det lär bli ändring på det nu.

Precis som det lär bli ändring på Föreningen Svensk Elitfotbolls sätt att arbeta och agera under Mats Enquists ledarskap.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Men kända föreläsare med  intresse för elitidrott i allmänhet och damidrott i synnerhet marknadsförs ett seminarium i i samband vid F17EM i fotboll i Malmö den 15 maj..
Tre före detta kvinnliga toppidrottare som idag har andra karriärer inom idrotten, samt en idrottsprofessor, ska prata om elitidrottens förutsättningar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.