Han ska dubbla fotbollens intäkter

I dag måndag börjar Mats Enquist sitt jobb som vd i Föreningen Svensk Elitfotboll. Hans största utmaning är att dubbla intäkterna på fem år till en dryg halv miljard – vilket den nye vd:n vill uppnå genom att skapa en större upplevelse på och kring matcherna.

- Själva matchen är en sak, men det räcker inte för att locka mer publik. Det handlar om hela upplevelsen på och kring matchen, och hur vi paketerar den.

Vill ha tillbaka barnfamiljerna

- Vi måste tänka på olika åskådagruppers önskemål för att de ska vilja gå och se fotboll live. Att du till exempel kan konsumera det du vill på ett snabbt, enkelt och trevligt sätt är viktigt för vissa. Det ska inte behöva ta en hel halvlek för att få en korv med läsk.

Det säger Mats Enquist, som gör sin första arbetsdag som vd i Föreningen Svensk Elitfotboll, SEF, idag, måndagen den 16 januari. SEF är en intresseförening för alla 32 klubbar i Allsvenskan och Superettan herrar.

Mats Enquist vurmar extra för barnfamiljerna.

Varför ska fotbollen bevaka polisbevakningen?

- Trygghetsfaktorn spelar en stor roll för att locka fler barnfamiljer till arenan. Media har skapat en skev bild av säkerheten på arenorna. 2011 var ett mycket lugnt år med tre undantag. Ändå lyfts det fram som om det vore en stor risk att ta med barnen på matcherna…

- Målet är förstås att ha noll undantag, och vi jobbar aktivt med säkerhet och supporterdialogen, säger Mats Enquist och glider in på frågan om polisbevakning:

- Jag förstår inte varför just fotbollsklubbarna ska betala för polisbevakningen, när ingen annan gör det. Det är ensidigt tänkt av politikerna. Fotbollen bidrar med massor till samhället, bland annat folkhälsa och social samvaro för ungdomar.

Utan att hata motståndarlaget

Den andra gruppen som är viktig för ökade publikintäkter är de inbitna fansen.

- Jag såg Sevilla-Zenit i dåvarande UEFA-cupen, i Sevilla, för några år sedan. Det var fest före, under och efter matchen med ständigt sjungande och viftande med flaggor. Ett fantastiskt tifo hela tiden.

- Det har vi i Sverige också, ibland. Vi behöver dock jobba ännu mer med målet att älska det egna laget, utan att därför hata motståndarna.

Vill he mer från TV-avtalet

Förutom publikintäkter är det intäkter från sponsorer och medieavtal som bär upp verksamheten i SEF, som tillför klubbarna drygt 280 miljoner kronor årligen.

- Vi kommer att arbeta aktivt för att utveckla ytterligare sponsoravtal, gärna i nya former, som alla klubbarna har nytta av.
TV-avtalet blir en utmaning att få ut ett större värde av, eftersom avtalet skrevs förra året och löper till 2015.

- Mediaavtalen är självklart en mycket viktig komponent för oss. Vi har en bra liga som ska bli ännu bättre. Då måste mediaavtalen hänga med uppåt, säger Mats Enquist.

Talanger går för tidigt

En viktig del i att öka värdet på produkten svensk herrelitfotboll är att behålla talangerna längre i Sverige. För det krävs, enligt Mats Enquist, att Allsvenskan klättrar från sin nuvarande position på 24e plats i Uefas klubblagsranking, till åtminstone en 15e plats.

- Första målet är att göra Allsvenskan till Nordens bästa liga. Då kan vi behålla våra unga talanger längre, och slipper förlora dem exempelvis danska ligan. I framtiden ska det kunna vara tvärtom.

- Men många tvingas sälja sina talanger för att klara driftsresultatet. Här har vi också en utmaning.

Vill träffa alla 32 elitklubbar

Mats Enquist har samlat många erfarenheter från golfen, både som generalsekreterare i Svenska Golfförbundet 2001-2008, och numera som vice ordförande i styrelsen för SGT, Svenska Golftourerna, som arrangerar den svenska proffstouren Nordea Tour.

- Styrelsen i Svensk Elitfotboll har gjort en framtidsutredning som vi ska bygga vidare på. Inom golfen arbetade vi hårt med att få klubbarna närmare förbundet, och därefter grundligt analysera varför vissa människor valde att lämna golfen. Min ambition är att driva ett liknande utvecklingsarbete inom SEF. 

- Därför kommer jag att börja med att åka runt och träffa alla 32 medlemsklubbarna, för att bilda mig en egen uppfattning på plats. En grundlig analys om varför inte fler människor går på fotboll live ligger också i planeringen.

Fler matcher på plats

Mats Enquist, som bor i Bälinge utanför Uppsala, går gärna på Studenternas IP för att se favoritlaget IK Sirius i division 1. Det var dock fem år sedan han såg en allsvensk match på plats.

Det lär bli ändring på det nu.

Precis som det lär bli ändring på Föreningen Svensk Elitfotbolls sätt att arbeta och agera under Mats Enquists ledarskap.

När pingislivet  kändes som allra bäst för Bordtennisförbundet, då blossar en infekterad strid upp med stjärnan Truls Möregårdh.

Det gav det andra. Framgångar i OS i Paris, stor uppmärksamhet, Flera framträdande spelare, en ungdomsidol  växte fram och en megastor sponsor.Crafts miljardär, Torsten   Jansson visade sin kärlek till sporten och inte nog med det. Han lät bygga   en ny  intenationell pingisarena i Småland.

Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .

Inte minst Ebba Andersson själv var förvånad och hade svårt att hitt a orden. Hon ville förklara hur det kunde gå till att hon vann igen i detta VM. På nytt besegrade hon Therese Johaug i en sekundstrid.

–Jag är själv lika överraskad, faktiskt, sa hon till Viaplay efter målgång. Indirekt medgav Ebba att inte ens hon själv hade trott att det skulle vara möjligt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.