Bättre resultat än väntat för Svenska Spel

Konkurrensen från utlandet ökar och spelmonopolet är hotat mer än någonsin. Men Svenska Spels resultat efter finansiella poster och skatt för första halvåret 2012 blev 2 419 miljoner kronor, en ökning med 63 miljoner kronor (2,7 procent) jämfört med samma period 2011.
Svenska folket fortsätta spela och håller sig gärna till Svenska Spel. Det visar bolagets resultat efter första halvåret.

 

- Försäljningen ökar i butik och vi behåller våra marknadsandelar på nätet och i mobilen vilket är starkt i den hårda konkurrens vi möter, säger Svenska Spels vd Lennart Käll.

Triss och Lotto ökar

Ökad försäljning av sportspel, Triss och Lotto. Nettospelsintäkterna uppgick till 4 775 miljoner kronor, en ökning med 124 miljoner kronor (2,7 procent) jämfört med första halvåret 2011.

- Det positiva resultatet beror främst på en ökad försäljning av sportspel, Triss och Lotto.

Trots avbrutet sponsorskap till Riksidrottsförbundet, här gav Svenska Spel tidigare 60 miljoner kronor över tre år och den debatt som blossade upp är kunderna nöjda.

Måttlig ökning

Den senaste imageundersökning visar att 63 procent av svenska folket är positiva till bolaget och fortsatt starkast bland spelbolagen. 39 procent anser att Svenska Spel tar sitt ansvar för att minska spelberoendet.

Från delårsperioden januari - juni 2012 kan nämnas kan nämnas:

• Nettospelsintäkterna för koncernen ökade till 4 775 miljoner kronor (4 651), en ökning med 2,7 procent.

• Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 2 394 miljoner kronor (2 326), en ökning med 2,9 procent .

• Koncernens resultat för halvåret uppgick till 2 419 miljoner kronor (2 356), en ökning med 2,7 procent.

• Rörelsemarginalen uppgick till 21,2 procent (21,4 procent). Det är en lägre marginal och förklaras med förändrad produktmix samt ökade rörelsekostnader.

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.