"Måste synliggöra vår sponsring"

Svenska Spels vd Lennart Käll brukar alltid lyfta fram sitt företags stora spelansvarstagande. Ändå låter sig det statliga spelbolaget marknadsföras av barn.
Svenska Spel använder ungdomslandslagen, men framför allt barn i sin reklam.

 

Den 1 oktober 2010 införde Svenska Spel åldersgräns på samtliga sina produkter – på eget bevåg. Samtidigt utbildades alla ombud att fråga om legitimation på alla som kunde misstänkas vara under 25 år. 

Inte konsekvent

Däremot är Svenska Spel inte lika konsekvent när det gäller minderåriga och reklam. För några år sedan, när begreppet Gräsroten där 50 miljoner kronor varje år fördelas ut till de största idrottsföreningarnas ungdomssektioner, använde sig Svenska Spel av åttaåringar i reklamfilmen – vilket väckte anstöt hos många.

”Vi ska aldrig sammankoppla barn med våra produkter i någon form av säljande verksamhet. Men när det gäller modervarumärket kan barn synas när man inte marknadsför spel. Det är den avgränsningen vi har”, hette det i ett utlåtande den gången. 

Nu dyker andra exempel upp.

Svenska Spel är en stor sponsor av Svenska Fotbollförbundet – och har sett till att de svenska pojk- och flicklandslagen i just fotboll bär en blaffig Svenska Spel-logotype på sina tröjor. Detta trots att många av killarna och tjejerna har minst två år kvar innan de ens själva får spela på Svenska Spels produkter. 

"Vill synliggöra sponsringen"

- Vi har endast vuxna som målgrupp för vår kommunikation. Som starkt engagerade i svensk idrott vill vi synliggöra vilket värde vårt samarbete med Svenska Fotbollförbundet har för ungdomsfotbollen. I sådana sammanhang händer det att vi i vår kommunikation visualiserar nyttan och ändamålet med filmer där minderåriga förekommer, säger Andreas Jerat, presschef på Svenska Spel, som svar på gräsrotsdiskussionen och ungdomslandslagens reklam.

Hur väl klingar detta med ert ställningstagande om att vara ett spelbolag som tar spelansvar?

- Det är viktigt att titta på i vilken kontext minderåriga förekommer i vår marknadsföring. Vi är väldigt tydliga med vår 18-årsgräns för spel. Samtidigt måste vi kunna synliggöra värdet av vår sponsring. I det sammanhanget förekommer ibland barn och ungdomar. Denna marknadsföring innehåller dock ingen uppmaning att spela och enskilda spelprodukter visas inte. Det är vuxna som är målgruppen och syftet är att berätta om hur vi bidrar till utvecklingen av idrotten, inte minst på gräsrotsnivå.

Så ni tänker fortsätta med det?

- Vi tänker fortsätta berätta att vår sponsring har en positiv effekt på bland annat ungdomsidrotten. Samtidigt inser vi att marknadsföringen kan väcka anstöt hos vissa. Det är därför en fråga som vi är observanta på och vi är noga med att följa de regler och riktlinjer som finns kring marknadsföring av spel. När det gäller exponeringen av vår logotyp på ungdomslandslagens matchställ så beslutade vi förra året att upphöra med denna. Logotypen kommer fasas ut i takt med att lagen får nya ställ. Vi håller med om att ungdomslandslagens matchställ inte är rätt ställe att exponera vårt varumärke på.

Tobias Jansson

En delseger för Golfförbundet – men Konkurrensverket fortsätter att granska det så kallade maxtaket, och meddelar att ett slutligt ställningstagande kommer att lämnas senare.

Beskedet innebär att cirka 60 000 golfspelare behöver byta klubb.

 Begäran om ett interimistiskt beslut om att införa maxtaket avslogs.

Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli  ska tennisbanorn även  kantas av TV-kameror

Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder  från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen  lockar i år  ett starkt startfält med internationella toppspelare. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.

- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.