SM-finalen kostade 11 miljoner

SM-finalen i bandy på Studenternas IP i Uppsala slog alla möjliga rekord. Hammarby vann för första gången, vädret har aldrig varit värre, åskådarna (25 560) aldrig så många, tv-tittarna aldrig flera (839 000) och budgeten aldrig större. 11 miljoner kostade tidernas kalas i snöstorm.

Tänk att så många kan ha roligt när väder och vind gör allt och lite till för att förstöra ett evenemang. 25 560 stod där genomfrusna och blöta och det bara fortsatte att snöa och blåsa. Och ändå var alla glada till slut. Mer eller mindre i alla fall, Hammarby-fansen jublade mest men hälsingarna hängde på då de ändå tyckte att det var kul att var en part av en SM-final.

Kul att se alla stelfrusna

Dessa 25 000 betraktades av 839 000 tittare som satt hemma i stugvärmen och ett makalöst scenario på tv. Skrattretande på sitt sätt, men hur ska man förklara att rekordmånga följde något som egentligen var löjeväckande.  De såg snöskottning och en publikmassa i ett enda vitt töcken.

Alla tyckte onekligen att det var underhållande nog. Ändå pågick dramat rekordlänge. Försnack, 3x30 minuters så kallat spel med två pauser på runt 20 minuter vardera. Plus prisutdelning.  Nästan tre timmar totalt.

839 000 tittare fanns som mest vid tv-apparaterna, i snitt 665 000. 250 000 fler än i fjol.

Fler än vid Champions League

- Det är fler tittare än vad en Champions League-final i fotboll har. Det är ett bevis på att bandy är en utav de stora tv-sporterna, konstaterade SVT:s Chris Härenstam och siffrorna blev än mera anmärkningsvärda.

11 miljoner kronor kostar SM-finalerna i Uppsala att arrangera. Dryga 8 miljoner kommer från biljettintäkter och försäljning, 3 från sponsorer.

För säkerhets skull har Uppsala kommun lovat en förlustgaranti på 2,8 miljoner. Men det är Svenska Bandyförbundet som äger arrangemanget och därför är många siffror hemligstämplade, därmed också förbundets egen vinst. 

Förbundet tar 1 miljon

Över huvud taget har inga fakta runt avtalet mellan kommunen och förbundet framkommit. Men bedömningen måste vara den att förbundet tjänar runt 1 miljoner kronor på SM-finalerna.

Det nuvarande avtalet tillkom i december 2009 när Göteborg gärna ville ta över. Förbundet hade då en bra förhandlingsposition eftersom Uppsala ovillkorligen ville behålla arrangemanget och det slutade med att ett nytt avtal som sträcker sig till och med 2012.

Arrangemanget kräver stora utgifter. Som hyra av tält och extraläktare, det är de tunga bitarna. Därtill marknadsföring, bankett på Uppsala slott och Konserthuset.

Stora spinoff-effekter

Efter 2009-års final fick kommunen skjuta till 3,4 miljoner kronor eftersom det saknades så mycket på bandyfinalens konto.  I år vill inte ansvariga inte ge någon prognos. Förvisso var det flera åskådare, men extrainsatser som snöröjning i vädrets spår kostar extra.

De stora pengarna finns i själv evenemangets spinoff-effekter. 25-30 000 besökte Uppsala i helgen och de skulle äta, tanka fordon, bo någonstans och gjorde av med pengar som gynnade många näringsidkare.

Thomas Ejderhov

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.