RF satsar på reklamkampanj

RF satsar via en reklamkampanj på att etablera varumärket Svensk Idrott. Målsättningen är att skapa kännedom om värderingar och lyfta fram prestationer, kämpaglöd och det enorma engagemanget i landets 20 000 föreningar.

Varje dag, året runt, uträttas stora små bragder av svensk idrotts medlemmar, menar RF:s ordförande Karin Mattsson Weijber och anger en rad exempel:

- Det är allt från föräldrar som frostiga morgnar till sena kvällar skjutsar sina barn till träning, tävling eller match, materialare som tvättar en mängd matchtröjor, tränare som med engagemang ger barn och ungdomar möjlighet att utvecklas, vaktmästare som lagar och fixar, styrelsen som brottas med både problem och möjligheter, till idrottarens egen vilja att hela tiden utmana sig själv.

Nu vill RF ännu tydligare betona sin värdegrund - demokrati och delaktighet, glädje och gemenskap, rent spel och allas rätt att vara med.

Svensk Idrott är samlingsnamnet för specialidrottsförbund, föreningar och mer än tre miljoner medlemmar. Bakgrunden till att försöka etablera varumärket Svensk Idrott är ett beslut från Riksidrottsförbundets stämma 2009.

- Stämman beslutade att Svensk Idrott ska vara det samlingsnamn vi ska använda när vi vill tala med en enad röst och agera gemensamt i viktiga frågor som rör hela idrottsrörelsen, säger Karin Mattsson Weijber, ordförande i Riksidrottsförbundet.

Lanseringen kommer att gå brett i TV och print samt integreras med en webbplats www.svenskidrott.se.

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nära 7 miljoner kronor utlovas till de klubbar som kvalar till internationellt gruppspel

Europafonden ska hjälpa svenska klubbar att nå ett gruppspel i Champions League, i Europa League eller i Europa Conference League. Pengarna kommer från den så kallade Europafonden som finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. 

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.