TV-intäkterna driver miljardrullning

För första gången överstiger de kommersiella intäkterna 3 miljarder euro för de fem största fotbollsligorna. Det är än en gång TV-intäkterna som driver upp intäkterna. Tittarnas begär att se fotboll ger fortsatt penningrullning.
Paris Saint-Germains president Nasser Al-Khelaifi lyckades med projektet. Men så satsade också Qatar Investment Authority över 2 miljarder kronor på att köpa klubben och att värva spelare. Något liknande har fotbollsvärlden aldrig skådat. Nu följer fortsättningen... Foto: Michel Euler, AP Photo/Scanpix


I ”Big five leagues” uppgår de totala tv-intäkterna till 4,3 miljarder euro. TV-bolagens ökade konkurrens innebär att de överträffar varandra i budgivningen och fotbollen tar tacksamt emot pengarna.

Kommer bara öka

Den här miljardrullningen kommer att fortsätta öka de kommande åren visar revisions- och konsultföretaget Deloitte i sin granskning som presenterades på torsdagen.

Skälet är de nya och väsentligt förbättrade TV-rättighetsavtalen som tecknats för både Bundesliga och Premier League från säsongen 2013/14.

Det är intressant att notera TV-intäkterna med matchintäkterna. 4,3 miljarder mot – 1,9 miljarder! Dvs biljetter, försäljning etc når inte ens halvvägs. Och det finns en uppenbar risk att gapet mellan länderna växer. De är nämligen i de länder som drabbats hårt av den ekonomiska krisen som har den lägsta tillväxten i matchdagintäkterna.

Publiksuccén i Bundesliga

Hur är det då med publiktillströmningen i länderna?

- Publiksnitten i Bundesliga har ökat med 5 procent (44 293 åskådare).

- I La Liga är det en marginell ökning till 26 050.

Bayern Münchens målvakt Manuel Neuer firar från balkongen i Münchens stadshus ligasegern och triumfen i Champions League. Till vänster ses Arjen Robben och till höger Franck Ribéry. Foto: Matthias Schrader, AP Photo/Scanpix

 

Paris SG:s lyckade projekt

- Premier League har en liten publikminskning för säsongen 2011/12 till 34 646 men ökade 2012/13 till 35 906 i snitt/match. Men det så kallade arenanyttjande var förra säsongen 93 procent och nu senast på 95 procent.

- Serie A (22 005) och Ligue 1 (18 869) har en fallande publiktrend sedan tre-fyra år tillbaka.

Vad mera går då att finna i Deloittes rapport? Jo, att Paris Saint-Germain verkligen blev en succé. Inte nog med ligasegern, ingen annan klubb i Europa ökade sina intäkter mer. Från 865 miljoner kronor till 1,9 miljarder 2012 – maken till den förvandlingen har aldrig skådats tidigare.

..och pengarna går vidare till stjärnorna

Samtidigt presenterade också siffror för hur världens bästa fotbollsspelare får ihop till brödfödan: (alla siffror i euro)

1) David Beckham, 33 miljoner
Reklamkontrakt: Adidas, H&M, Coty, Samsung, Sansbury, Burger King, Breitling. Sidoinkomster: Fotbollsskola, merchandise, parfymer, fastigheter, aktier, telekommunikation.

2) Lionel Messi, 22 miljoner
Reklamkontrakt: Adidas, Pepsi, Tuskish Airlines, Audemars Piguet, EA Sports, Lay’s, Head & Shoulders, Dolce & Gabbana, Herbalife, Chery, Nativa Nacion, Scalp-D, Pan Bimbo. Sidoinkomster: Merchandise, restaurering, fastigheter, böcker.

3) Cristiano Ronaldo, 16,5
Reklam: Nike, Banco Espirito Santo, Castrol, Soccerade, Clear/Unilever, Pes 2013/Konami, Mobile Roadie, Mobitto Mobile, JBS Group. Övrigt: Merchandise, fastigheter, tv-avtal med Mediaset, samarbete med Al-Jazera, ambassdör för Madeira.

4) Neymar, 12 miljoner
Reklam: Nike, Red Bull, Claro, Guarana Antartica, Heliar, Lupo, Panasonic, Banco Santander, Unilever, Volkswagen, Tenys Pé Baruel, Guy Laroche. Övrigt: Merchandise, Pes 2013, fastigheter.

5) Kun Agüero, 5,5 miljoner
Reklam: Puma, Pepsi, Lay’s, Hugo Boss, Playstation Vita. Övrigt: Fotbollsskola, YPF Repsol/argentinska landslaget, argentinska turistbyrån, imagerättigheter.

6) Fernando Torres, 5 miljoner
Reklam: Nike, Pepsi, Aviva, El Corte Ingles, Banco Gallego, Puig. Övrigt: Böcker, merchandise.

7) Wayne Ronney, 4,5 miljoner
Reklam: Nike, Fifa 2013/Electronic Arts, DHL. Övrigt: Lauge Jensen, böcker, telefoni, imagerättigheter.

8) Samuel Eto´o, 3,5 miljoner
Reklam: Puma, Ford, John Richmond. Övrigt: Guinness, Eto’o telefoni, Eto’o klockor, böcker, delägare i företag, fastighetesägare.

9) Yaya Touré, 2,5 miljoner
Reklam: Puma. Övrigt: Imagerättigheter, fotbollsskola, investeringar.

10) Zlatan Ibrahimovic, 2,2 miljoner
Reklam: Nike. Övrigt: Imagerättigheter, fotbollsskola, investeringar.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Det är vad vi har tjatat om här på sajten i flera år.  Medvetandet om betydelsen av evenemang – i klubben, i förbundet, i kommunen. Nu vaknar man lite varstans i Sverige. När RF för nionde gången arrangerar "Mötesplats Idrott och destination"för att skapa förutsättningar för flera idrottsevenemang är intresset större än någonsin. I klartext, alla borde vara där, alla är där. Ambitionen växer. Det påvisas av 125 anmälda personer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.