TV-intäkterna driver miljardrullning

För första gången överstiger de kommersiella intäkterna 3 miljarder euro för de fem största fotbollsligorna. Det är än en gång TV-intäkterna som driver upp intäkterna. Tittarnas begär att se fotboll ger fortsatt penningrullning.
Paris Saint-Germains president Nasser Al-Khelaifi lyckades med projektet. Men så satsade också Qatar Investment Authority över 2 miljarder kronor på att köpa klubben och att värva spelare. Något liknande har fotbollsvärlden aldrig skådat. Nu följer fortsättningen... Foto: Michel Euler, AP Photo/Scanpix


I ”Big five leagues” uppgår de totala tv-intäkterna till 4,3 miljarder euro. TV-bolagens ökade konkurrens innebär att de överträffar varandra i budgivningen och fotbollen tar tacksamt emot pengarna.

Kommer bara öka

Den här miljardrullningen kommer att fortsätta öka de kommande åren visar revisions- och konsultföretaget Deloitte i sin granskning som presenterades på torsdagen.

Skälet är de nya och väsentligt förbättrade TV-rättighetsavtalen som tecknats för både Bundesliga och Premier League från säsongen 2013/14.

Det är intressant att notera TV-intäkterna med matchintäkterna. 4,3 miljarder mot – 1,9 miljarder! Dvs biljetter, försäljning etc når inte ens halvvägs. Och det finns en uppenbar risk att gapet mellan länderna växer. De är nämligen i de länder som drabbats hårt av den ekonomiska krisen som har den lägsta tillväxten i matchdagintäkterna.

Publiksuccén i Bundesliga

Hur är det då med publiktillströmningen i länderna?

- Publiksnitten i Bundesliga har ökat med 5 procent (44 293 åskådare).

- I La Liga är det en marginell ökning till 26 050.

Bayern Münchens målvakt Manuel Neuer firar från balkongen i Münchens stadshus ligasegern och triumfen i Champions League. Till vänster ses Arjen Robben och till höger Franck Ribéry. Foto: Matthias Schrader, AP Photo/Scanpix

 

Paris SG:s lyckade projekt

- Premier League har en liten publikminskning för säsongen 2011/12 till 34 646 men ökade 2012/13 till 35 906 i snitt/match. Men det så kallade arenanyttjande var förra säsongen 93 procent och nu senast på 95 procent.

- Serie A (22 005) och Ligue 1 (18 869) har en fallande publiktrend sedan tre-fyra år tillbaka.

Vad mera går då att finna i Deloittes rapport? Jo, att Paris Saint-Germain verkligen blev en succé. Inte nog med ligasegern, ingen annan klubb i Europa ökade sina intäkter mer. Från 865 miljoner kronor till 1,9 miljarder 2012 – maken till den förvandlingen har aldrig skådats tidigare.

..och pengarna går vidare till stjärnorna

Samtidigt presenterade också siffror för hur världens bästa fotbollsspelare får ihop till brödfödan: (alla siffror i euro)

1) David Beckham, 33 miljoner
Reklamkontrakt: Adidas, H&M, Coty, Samsung, Sansbury, Burger King, Breitling. Sidoinkomster: Fotbollsskola, merchandise, parfymer, fastigheter, aktier, telekommunikation.

2) Lionel Messi, 22 miljoner
Reklamkontrakt: Adidas, Pepsi, Tuskish Airlines, Audemars Piguet, EA Sports, Lay’s, Head & Shoulders, Dolce & Gabbana, Herbalife, Chery, Nativa Nacion, Scalp-D, Pan Bimbo. Sidoinkomster: Merchandise, restaurering, fastigheter, böcker.

3) Cristiano Ronaldo, 16,5
Reklam: Nike, Banco Espirito Santo, Castrol, Soccerade, Clear/Unilever, Pes 2013/Konami, Mobile Roadie, Mobitto Mobile, JBS Group. Övrigt: Merchandise, fastigheter, tv-avtal med Mediaset, samarbete med Al-Jazera, ambassdör för Madeira.

4) Neymar, 12 miljoner
Reklam: Nike, Red Bull, Claro, Guarana Antartica, Heliar, Lupo, Panasonic, Banco Santander, Unilever, Volkswagen, Tenys Pé Baruel, Guy Laroche. Övrigt: Merchandise, Pes 2013, fastigheter.

5) Kun Agüero, 5,5 miljoner
Reklam: Puma, Pepsi, Lay’s, Hugo Boss, Playstation Vita. Övrigt: Fotbollsskola, YPF Repsol/argentinska landslaget, argentinska turistbyrån, imagerättigheter.

6) Fernando Torres, 5 miljoner
Reklam: Nike, Pepsi, Aviva, El Corte Ingles, Banco Gallego, Puig. Övrigt: Böcker, merchandise.

7) Wayne Ronney, 4,5 miljoner
Reklam: Nike, Fifa 2013/Electronic Arts, DHL. Övrigt: Lauge Jensen, böcker, telefoni, imagerättigheter.

8) Samuel Eto´o, 3,5 miljoner
Reklam: Puma, Ford, John Richmond. Övrigt: Guinness, Eto’o telefoni, Eto’o klockor, böcker, delägare i företag, fastighetesägare.

9) Yaya Touré, 2,5 miljoner
Reklam: Puma. Övrigt: Imagerättigheter, fotbollsskola, investeringar.

10) Zlatan Ibrahimovic, 2,2 miljoner
Reklam: Nike. Övrigt: Imagerättigheter, fotbollsskola, investeringar.

Tillväxtverket svarar nu på idrottsrörelsens skarpa kritik avseende den statliga myndighetens återbetalningskrav på svenskt föreningsliv, totalt 72,6 miljoner i utbetalat stöd vid korttidsarbete under pandemin, med början i mars 2020.

Kommunen ger Växjös föreningar 45 miljoner till energibesparande åtgärder. När Arenastaden tillkom i Växjö för cirka tio år sedan var det en investering på 700 miljoner. Vissa hävdar att med allt kom det upp i miljarden. Med 15 minuters gångväg från centrum finns 14 olika arenor. Kostnaderna hölls nere erftersom föreningarna själva gjorde upphandlingen. Då var det en trendbrott i Sverige.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Förre statsministern Fredrik Reinfeldt, som kandiderar för att bli ordförande  i Svenska Fotbollförbundet, kunde på måndagen räkna in 18 tunga röster.

 Det största distriktet, Stockholm, har vid årsmöte beslutat att stödja valberedningens förslag, det vill säga Fredrik Reinfeldt, som har föreslagits av allsvenska BP.

-Vi har tidigt sagt att vi stödjer valberedningen i den här processen, något som bekräftades vid vårt årsmöte.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Under ishockeyns SM-slutspel, ångestkvalet mellan Brynäs och Malmö samt hockeyallsvenskans play off kan lagens supporters vakna upp med programmet ”Hockeymorgon” måndag-fredag 8.00-9,00. 

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.