BP ska bygga om

BP bildades 1942 av en grupp pojkar som ville ha en förening i kvarteren runt Brommaplan. Sedan dess har föreningen vuxit till Europas största och sysselsätter varje vecka 4000 grabbar – och tjejer. Därför uppstår kampanjen ”The future is equal” och namnet BrommaGirls tillkommer för att uppmärksamma klubbens långsiktiga arbete för att bli  jämställd. 

En ny matchtröja lanseras i mitten av maj där BrommaGirls står över tröjornas rygg. Tröjan kommer att bäras av damlaget i en hemmamatch. Tröjan och det temporära namnbytet är en del i kampanjen ”The future is equal” för att sätta ljuset på de stora skillnaderna inom sporten kopplat till kön och också visa på det jämställdhetsarbete som BP startade 2017.

Föreningen vill även framstå som en aktör för att driva frågan om att kön och destruktiva normer inte ska få avgöra vilka som får möjlighet att utöva fotboll på lika villkor.

- En sak vi har lärt oss i vårt arbete för att bli mer jämställda är hur viktiga ord och benämningar kan vara. De kan både befästa och förstärka destruktiva normer och strukturer samtidigt som de, om de används rätt, kan vara ovärderliga i en förändringsprocess. Många namn som används inom fotbollen idag visar tydligt att mannen ses som norm. Detta måste vi förändra nu. Vi kan inte längre acceptera att vi benämner saker olika beroende på vilket kön du har, säger Stefan Bärlin, Hållbarhetsansvarig i BP.

Ett första steg i BPs interna jämställdhetsarbete har varit att se över hela organisationen för att identifiera de områden där förändring och förbättring krävs. Bland annat har det på årsmötet beslutats att föreningen använder könsneutrala BP som kommunikativ benämning på föreningen.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

15 svenska klubbar får dela på sammanlagt 10,4 miljoner kronor från Uefa och pengana kan ses som ett tack klubbarna.. Mest pengar i Sverige får AIK, Norrköping, Djurgården och Elfsborg.

Det är en ersättning som blir aktuell spelarna är på landslagsuppdrag.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Ishockeyns SM-final, Brynäs-Luleå ger inte bara miljonintäkter till finallagen, boksluten i maj/juni blir oftast  rolig läsning, 

Undantaget är Skellefteå AIK som efter förra våren SM-guld bokförde ett ekonomiskt minusresultat på 4,8 miljoner .Ökade personalkostnader, det vill

säga löner, angavs som främsta anledning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.