Miljonerna bakom sommarens höjdpunkt
Elva heltidsanställda i EM-organisationen arbetar just nu under ledning av EM-generalen Göran Havik med att planera sommarens EM i fotboll för damer. Lägg därtill cirka tusen personer, mest ideella men även professionella, i de sju kommunerna som är inblandade – Göteborg, Halmstad, Växjö, Kalmar, Linköping, Norrköping och Solna (finalen spelas på Friends Arena) – så förstår vi vidden av arrangemanget.
Skapa ny publikkultur
- Vårt mål är att arrangera det bästa dam-EM hittills och på så sätt ska vi erövra mark för damfotbollen, både i Sverige och i övriga Europa, säger Göran Havik.
Nyckeln för att lyckas med detta är publiken, alltså fansen.
- Det finns ingen kultur av fans som reser till EM för att följa, och stödja, sitt lag och land. Det hoppas vi vara med och skapa. För Sveriges del handlar det också om att bidra med en tolfte spelare, att det svenska damlandslaget ska känna ett stort, extra stöd.
Pia önskar publiktryck
Göran Havik skickar därmed en smörpassning till förbundskapten Pia Sundhage, som tar emot den med orden:
- Det tackar vi för. Det vore härligt om vi kunde skapa ett publiktryck, en känsla av att vilja vara med om denna upplevelse. ”I have to be there”, som de säger i USA.
För att locka publiken erbjuder EM-organisationen ”familjevänliga biljettpriser” i spannet 100-200 kronor, oavsett match. Ungdomar under 16 år går in för halva priset, 50 kronor, oavsett kategori. Fotbollsföreningarna runt om i Sverige erbjuds föreningsbiljetter för 40 kr/st för barn, ungdomar och vuxna (lägsta kategorin), under förutsättning att de köper minst tio biljetter.
Egna camper på gång
Hittills har både publik- och mediaintresset varit stort. Två TV-team från Tyskland följde exempelvis det tyska laget på besök i Sverige för att inspektera sin förläggning och matcharenorna i gruppspelsstäderna Växjö och Kalmar.
Sverige, Norge och Danmark planerar egna camper, fan zones, det vill säga ställen att umgås, ladda inför matcherna och uppleva matcherna på storbildskärmar. Något som herrfotbollen så framgångsrikt skapat under EM och VM.
UEFA äger alla rättigheter och tar alla intäkter från TV, sponsorer och publik. I gengäld får Svenska fotbollförbundet kostnadstäckning. I ansökan presenterade förbundet en kostnadsbudget som Uefa granskade och godkände innan Sverige tilldelades arrangemanget. Budgeten är på cirka 65 miljoner kronor.
- Vinsterna vi gör är av andra slag, bland annat höjning av intresset, inspiration, kompetensutveckling, rekrytering och nya affärskontakter, säger Göran Havik.
Ny modell för mästerskap
Uefa arbetade fram denna modell för mästerskap under herr-EM-nivå för ett antal år sedan, efter att många nationsförbund flaggat för att den ekonomiska risken att arrangera pojk-EM, U21-EM eller dam-EM var för stor. Därmed minskade konkurrensen om att söka arrangemangen.
Med den nya modellen gör arrangerande förbund alltså ingen förlust. Hittills har intäkterna heller inte varit så stora att dessa arrangemang gett överskott.
Svenska fotbollförbundet, som vill att landets samtliga cirka 3 500 fotbollsföreningar ska utvecklas och må bra, får i rena pengar istället nöja sig med de 25 miljoner kronor man erhöll från Uefa efter herr-EM i Ukraina-Polen i somras. Mycket pengar, men ändå 13 miljoner kronor mindre än förbundet fick efter EM 2008 i Schweiz-Österrike, enligt uppgifter från Fotbollskanalen.se.
För de enskilda kommunerna som arrangerar gruppspel väntas EM bli en bra affär. Norrköpings kommun är ett exempel.
Kommunen investerar 3,5 miljon kronor i form av nytt naturgräs på Nya Parken. Enligt beräkningar kommer 10 miljoner kronor tillbaka i värdet av att synas nationellt och internationellt. Dessutom beräknas det lokala näringslivet omsätta 10 miljoner kronor på besökarna.
Mest lästa just nu
När pingislivet kändes som allra bäst för Bordtennisförbundet, då blossar en infekterad strid upp med stjärnan Truls Möregårdh.
Det gav det andra. Framgångar i OS i Paris, stor uppmärksamhet, Flera framträdande spelare, en ungdomsidol växte fram och en megastor sponsor.Crafts miljardär, Torsten Jansson visade sin kärlek till sporten och inte nog med det. Han lät bygga en ny intenationell pingisarena i Småland.
Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .
Inte minst Ebba Andersson själv var förvånad och hade svårt att hitt a orden. Hon ville förklara hur det kunde gå till att hon vann igen i detta VM. På nytt besegrade hon Therese Johaug i en sekundstrid.
–Jag är själv lika överraskad, faktiskt, sa hon till Viaplay efter målgång. Indirekt medgav Ebba att inte ens hon själv hade trott att det skulle vara möjligt.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.