Miljonerna bakom sommarens höjdpunkt
Elva heltidsanställda i EM-organisationen arbetar just nu under ledning av EM-generalen Göran Havik med att planera sommarens EM i fotboll för damer. Lägg därtill cirka tusen personer, mest ideella men även professionella, i de sju kommunerna som är inblandade – Göteborg, Halmstad, Växjö, Kalmar, Linköping, Norrköping och Solna (finalen spelas på Friends Arena) – så förstår vi vidden av arrangemanget.
Skapa ny publikkultur
- Vårt mål är att arrangera det bästa dam-EM hittills och på så sätt ska vi erövra mark för damfotbollen, både i Sverige och i övriga Europa, säger Göran Havik.
Nyckeln för att lyckas med detta är publiken, alltså fansen.
- Det finns ingen kultur av fans som reser till EM för att följa, och stödja, sitt lag och land. Det hoppas vi vara med och skapa. För Sveriges del handlar det också om att bidra med en tolfte spelare, att det svenska damlandslaget ska känna ett stort, extra stöd.
Pia önskar publiktryck
Göran Havik skickar därmed en smörpassning till förbundskapten Pia Sundhage, som tar emot den med orden:
- Det tackar vi för. Det vore härligt om vi kunde skapa ett publiktryck, en känsla av att vilja vara med om denna upplevelse. ”I have to be there”, som de säger i USA.
För att locka publiken erbjuder EM-organisationen ”familjevänliga biljettpriser” i spannet 100-200 kronor, oavsett match. Ungdomar under 16 år går in för halva priset, 50 kronor, oavsett kategori. Fotbollsföreningarna runt om i Sverige erbjuds föreningsbiljetter för 40 kr/st för barn, ungdomar och vuxna (lägsta kategorin), under förutsättning att de köper minst tio biljetter.
Egna camper på gång
Hittills har både publik- och mediaintresset varit stort. Två TV-team från Tyskland följde exempelvis det tyska laget på besök i Sverige för att inspektera sin förläggning och matcharenorna i gruppspelsstäderna Växjö och Kalmar.
Sverige, Norge och Danmark planerar egna camper, fan zones, det vill säga ställen att umgås, ladda inför matcherna och uppleva matcherna på storbildskärmar. Något som herrfotbollen så framgångsrikt skapat under EM och VM.
UEFA äger alla rättigheter och tar alla intäkter från TV, sponsorer och publik. I gengäld får Svenska fotbollförbundet kostnadstäckning. I ansökan presenterade förbundet en kostnadsbudget som Uefa granskade och godkände innan Sverige tilldelades arrangemanget. Budgeten är på cirka 65 miljoner kronor.
- Vinsterna vi gör är av andra slag, bland annat höjning av intresset, inspiration, kompetensutveckling, rekrytering och nya affärskontakter, säger Göran Havik.
Ny modell för mästerskap
Uefa arbetade fram denna modell för mästerskap under herr-EM-nivå för ett antal år sedan, efter att många nationsförbund flaggat för att den ekonomiska risken att arrangera pojk-EM, U21-EM eller dam-EM var för stor. Därmed minskade konkurrensen om att söka arrangemangen.
Med den nya modellen gör arrangerande förbund alltså ingen förlust. Hittills har intäkterna heller inte varit så stora att dessa arrangemang gett överskott.
Svenska fotbollförbundet, som vill att landets samtliga cirka 3 500 fotbollsföreningar ska utvecklas och må bra, får i rena pengar istället nöja sig med de 25 miljoner kronor man erhöll från Uefa efter herr-EM i Ukraina-Polen i somras. Mycket pengar, men ändå 13 miljoner kronor mindre än förbundet fick efter EM 2008 i Schweiz-Österrike, enligt uppgifter från Fotbollskanalen.se.
För de enskilda kommunerna som arrangerar gruppspel väntas EM bli en bra affär. Norrköpings kommun är ett exempel.
Kommunen investerar 3,5 miljon kronor i form av nytt naturgräs på Nya Parken. Enligt beräkningar kommer 10 miljoner kronor tillbaka i värdet av att synas nationellt och internationellt. Dessutom beräknas det lokala näringslivet omsätta 10 miljoner kronor på besökarna.
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.
Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.