Sponsorer lockas av triathlon

Sporten har fått ett genombrott både på elit nivå och bland motionärer. Och nu ökar antalet sponsorer. Head är av de första stora varumärkena som går in.
Marknadsvärdet ökar i triathln i takt med uppmärksamheten. Nu har Stockholm thriathlontävling klart med första storponsorn. Foto: Magnus Östh


På inte ens ett år har triathlon kommit ur skuggorna till maximal exponering och det mesta, om inte allt, beroende på en person. Lisa Nordéns framgångar öppnar nu också för en sponsormarknad.

Nu tränar hon i värmen

Lisa Nordén själv har haft några dagar att smälta utnämningen till Bragdmedaljör. Hon är tagen av betydelsen och all uppmärksamheten och såg fram emot träningsresan till Fuertuventura dit hon flög i söndags.

Att Bragdguldet tilldelades Lisa var kulmen på ett halvår där allt är som regisserat:

4 augusti: Lisa tar silver i OS i London.

25-26 augusti: triathlontävling mitt inne i Stockholm med många åskådare.

20 oktober: Lisa säkrar VM-guldet i Auckland

4 december: Lisa utnämns till Bragdmedaljör

Se där triathlonens avancemang från en undanskymd tillvaro till full exponering – och en acceleration in i den kommersiella idrottsvärlden.

Har skaffat agent

Lisa Nordén förbereder sig i värmen och här hemma pågår förberedelserna inför det kommande triathlonåret.

För nu kommer frågor från företag om sponsring och avtal. Direkt efter OS antog hon Daniel Wessfeldt som agent. Han har erfarenhet  som agent för bland andra Christian Olsson, Susanna Kallur, Armand Krajnc, Angelica Bengtsson och Jelena Isinbajeva.

- Men jag pratar mest med Stina Funke på Wessfeldts byrå. Hon har hand om kontakterna med media och en massa annat, berättar Lisa Nordén.

Klart med storsponsor

Hon ämnar ta det lite lugnare 2013 och i stället förbereda sig för det betydligt mera intensiva 2014.

I hennes planer ingår att starta i nyetablerade ITU World Triathlon Stockholm. En tävling som kommer att locka ännu fler startande i takt med uppmärksamheten.

Nu har arrangörerna klart med en ny stor sponsor. Head gör en satsning i storleksklassen en halv miljon kronor.

- Vi har ansvaret för att tillgodose triathleterna med högkvalitativ utrustning i samarbete med  Addnature, berättar Daniel Sandh från Head.

- Vi ska också närvara på träningskvällen mellan mars och augusti och ta ett ansvar för framför allt motinärerna.

Ökat antal motionärer

Head som är världsledande inom alpint och tennis har lanserat simprodukter och satsar nu stort på just simning och triathlon. Avtalet med Triathlon Stockholmär på tre år.

- Med Head som partner har vår organisation fått ett bolag som har bred expertis inom området samt en vision att bygga en stor tävling, säger Joel Wennberg från IEC in Sports.

- Många har trott att triathlon bara är till för de mest vältränade personerna, men nu vet åtskilliga att att det finns en distans som passar alla typer av motionärer, och det är inte heller en lika påfrestande sport för kroppen som t ex löpningen kan vara.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

35 000 löpare anmälde sig till Göteboegsvarvet och betalade anmälningsavgift Men Corona-epidemin  stoppade loppet - utan att pengarna återbetalades. Det förfarandet ska nu synas av synas konsumentverket via ett så kallattillsynsärende.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.