Förklaringen till Hammarbys succé

Med fem dagar kvar till Hammarbys hemmapremiär 14 april mot Degerfors är över 20 000 biljetter sålda. Det kan bli runt 30 000 på Tele2 Arena.
Nanne Bergstrands arbete i Hammarby fotboll får optimismen att växa bland supporters. Foto: Leif R Jansson, TT

 

- Vi förväntar oss minst 25 000 på Tele2 Arena, sannolikt upp mot 30 000, säger Henrik Kindlund, VD Hammarby Fotboll.

Nu kommer Situation Bajens förklaring till de starka publiksiffrorna, i kampanjen Bajenskägg: Alla med skägg håller på Hammarby!

En symbol

Det som misstagits för hipstermode handlar egentligen om något mycket viktigare: skägg är en symbol för Bajen och den långa vägen tillbaka till Allsvenskan.

Kampanjen tar avstamp i det faktum att Södermalm under de senaste åren fyllts av skägg, vilket sammanfaller med Hammarbys tillvaro i Superettan sedan degraderingen ur Allsvenskan 2009. Därför har Söderborna slutat raka sig. Skäggen symboliserar vägen tillbaka till Allsvenskan.

I filmen tar Krister Henriksson tittaren med på en resa genom dagens Söder, där kända och mindre kända skägg med Bajenkoppling skymtar förbi, som till exempel det som sitter på Alexander "Salle" Östlund. Tanken med kampanjen är att skägg ska bli så intimt förknippade med Bajen att skäggiga i andra klubbar antingen måste raka sig eller erkänna att de innerst inne sympatiserar med Bajen.

Visa upp skägget!

- Det är ett humoristiskt sätt att pika andra med värme och kärlek. Hammarby har en fin skäggtradion på läktarna och skägget står för något äkta i supporterskapet. Nu ska vi få så många som möjligt med skägg på Söder och omnejd att gå på Hammarbys matcher, säger Olle Ljungman, talesperson för reklamnätverket Situation Bajen, som kreerat kampanjen med oavlönade krafter.

Alla som kan visa upp ett Bajenskägg kommer att få rabatter i utvalda butiker på Södermalm och på sajten bajenskägg.se kommer allt som taggats med #bajenskägg i sociala medier att samlas. De som inte vill (eller kan) odla skägg kan välja att inte raka någon annan del av kroppen eller bara sprida budskapet vidare i sociala medier.

Bakom kampanjen ligger Situation Bajen, Hammarbys inofficiella och supporterdrivna reklamnätverk.

Se filmen här 

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.