Förklaringen till Hammarbys succé
- Vi förväntar oss minst 25 000 på Tele2 Arena, sannolikt upp mot 30 000, säger Henrik Kindlund, VD Hammarby Fotboll.
Nu kommer Situation Bajens förklaring till de starka publiksiffrorna, i kampanjen Bajenskägg: Alla med skägg håller på Hammarby!
En symbol
Det som misstagits för hipstermode handlar egentligen om något mycket viktigare: skägg är en symbol för Bajen och den långa vägen tillbaka till Allsvenskan.
Kampanjen tar avstamp i det faktum att Södermalm under de senaste åren fyllts av skägg, vilket sammanfaller med Hammarbys tillvaro i Superettan sedan degraderingen ur Allsvenskan 2009. Därför har Söderborna slutat raka sig. Skäggen symboliserar vägen tillbaka till Allsvenskan.
I filmen tar Krister Henriksson tittaren med på en resa genom dagens Söder, där kända och mindre kända skägg med Bajenkoppling skymtar förbi, som till exempel det som sitter på Alexander "Salle" Östlund. Tanken med kampanjen är att skägg ska bli så intimt förknippade med Bajen att skäggiga i andra klubbar antingen måste raka sig eller erkänna att de innerst inne sympatiserar med Bajen.
Visa upp skägget!
- Det är ett humoristiskt sätt att pika andra med värme och kärlek. Hammarby har en fin skäggtradion på läktarna och skägget står för något äkta i supporterskapet. Nu ska vi få så många som möjligt med skägg på Söder och omnejd att gå på Hammarbys matcher, säger Olle Ljungman, talesperson för reklamnätverket Situation Bajen, som kreerat kampanjen med oavlönade krafter.
Alla som kan visa upp ett Bajenskägg kommer att få rabatter i utvalda butiker på Södermalm och på sajten bajenskägg.se kommer allt som taggats med #bajenskägg i sociala medier att samlas. De som inte vill (eller kan) odla skägg kan välja att inte raka någon annan del av kroppen eller bara sprida budskapet vidare i sociala medier.
Bakom kampanjen ligger Situation Bajen, Hammarbys inofficiella och supporterdrivna reklamnätverk.
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.
Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.