Förklaringen till Hammarbys succé

Med fem dagar kvar till Hammarbys hemmapremiär 14 april mot Degerfors är över 20 000 biljetter sålda. Det kan bli runt 30 000 på Tele2 Arena.
Nanne Bergstrands arbete i Hammarby fotboll får optimismen att växa bland supporters. Foto: Leif R Jansson, TT

 

- Vi förväntar oss minst 25 000 på Tele2 Arena, sannolikt upp mot 30 000, säger Henrik Kindlund, VD Hammarby Fotboll.

Nu kommer Situation Bajens förklaring till de starka publiksiffrorna, i kampanjen Bajenskägg: Alla med skägg håller på Hammarby!

En symbol

Det som misstagits för hipstermode handlar egentligen om något mycket viktigare: skägg är en symbol för Bajen och den långa vägen tillbaka till Allsvenskan.

Kampanjen tar avstamp i det faktum att Södermalm under de senaste åren fyllts av skägg, vilket sammanfaller med Hammarbys tillvaro i Superettan sedan degraderingen ur Allsvenskan 2009. Därför har Söderborna slutat raka sig. Skäggen symboliserar vägen tillbaka till Allsvenskan.

I filmen tar Krister Henriksson tittaren med på en resa genom dagens Söder, där kända och mindre kända skägg med Bajenkoppling skymtar förbi, som till exempel det som sitter på Alexander "Salle" Östlund. Tanken med kampanjen är att skägg ska bli så intimt förknippade med Bajen att skäggiga i andra klubbar antingen måste raka sig eller erkänna att de innerst inne sympatiserar med Bajen.

Visa upp skägget!

- Det är ett humoristiskt sätt att pika andra med värme och kärlek. Hammarby har en fin skäggtradion på läktarna och skägget står för något äkta i supporterskapet. Nu ska vi få så många som möjligt med skägg på Söder och omnejd att gå på Hammarbys matcher, säger Olle Ljungman, talesperson för reklamnätverket Situation Bajen, som kreerat kampanjen med oavlönade krafter.

Alla som kan visa upp ett Bajenskägg kommer att få rabatter i utvalda butiker på Södermalm och på sajten bajenskägg.se kommer allt som taggats med #bajenskägg i sociala medier att samlas. De som inte vill (eller kan) odla skägg kan välja att inte raka någon annan del av kroppen eller bara sprida budskapet vidare i sociala medier.

Bakom kampanjen ligger Situation Bajen, Hammarbys inofficiella och supporterdrivna reklamnätverk.

Se filmen här 

Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.

Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg. 

Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.

Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.