Förklaringen till Hammarbys succé
- Vi förväntar oss minst 25 000 på Tele2 Arena, sannolikt upp mot 30 000, säger Henrik Kindlund, VD Hammarby Fotboll.
Nu kommer Situation Bajens förklaring till de starka publiksiffrorna, i kampanjen Bajenskägg: Alla med skägg håller på Hammarby!
En symbol
Det som misstagits för hipstermode handlar egentligen om något mycket viktigare: skägg är en symbol för Bajen och den långa vägen tillbaka till Allsvenskan.
Kampanjen tar avstamp i det faktum att Södermalm under de senaste åren fyllts av skägg, vilket sammanfaller med Hammarbys tillvaro i Superettan sedan degraderingen ur Allsvenskan 2009. Därför har Söderborna slutat raka sig. Skäggen symboliserar vägen tillbaka till Allsvenskan.
I filmen tar Krister Henriksson tittaren med på en resa genom dagens Söder, där kända och mindre kända skägg med Bajenkoppling skymtar förbi, som till exempel det som sitter på Alexander "Salle" Östlund. Tanken med kampanjen är att skägg ska bli så intimt förknippade med Bajen att skäggiga i andra klubbar antingen måste raka sig eller erkänna att de innerst inne sympatiserar med Bajen.
Visa upp skägget!
- Det är ett humoristiskt sätt att pika andra med värme och kärlek. Hammarby har en fin skäggtradion på läktarna och skägget står för något äkta i supporterskapet. Nu ska vi få så många som möjligt med skägg på Söder och omnejd att gå på Hammarbys matcher, säger Olle Ljungman, talesperson för reklamnätverket Situation Bajen, som kreerat kampanjen med oavlönade krafter.
Alla som kan visa upp ett Bajenskägg kommer att få rabatter i utvalda butiker på Södermalm och på sajten bajenskägg.se kommer allt som taggats med #bajenskägg i sociala medier att samlas. De som inte vill (eller kan) odla skägg kan välja att inte raka någon annan del av kroppen eller bara sprida budskapet vidare i sociala medier.
Bakom kampanjen ligger Situation Bajen, Hammarbys inofficiella och supporterdrivna reklamnätverk.
Mest lästa just nu
Nyrekryteringar, livebevakning och resultatservice. Expressen investerar nu tungt i att bygga ut sportredaktionen.
– Expressens sportpublik växer snabbt. Vi har potential att bli Sveriges största sportsajt, säger chefredaktör Klas Granström.
Det innebär att han utmanar Sportbladet som betraktas som största mediaaktör inom sport i dag
Tre idrottsförbund står bakom ett gemensamt och unikt projekt. Avsikten är att flera tjejer skska bli coacher
Svensk Simidrott lanserar Elitcoach 2028 – en unik utbildning för att öka antalet kvinnliga elitcoacher i bandy, simning och friidrott.
En av kursens mentorer är Helena Duplantis. Just det, hon om som har dostrat den störste!
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.
Närmast kan vi se fram emot hockeyns Nations Cup i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.