Förklaringen till Hammarbys succé
- Vi förväntar oss minst 25 000 på Tele2 Arena, sannolikt upp mot 30 000, säger Henrik Kindlund, VD Hammarby Fotboll.
Nu kommer Situation Bajens förklaring till de starka publiksiffrorna, i kampanjen Bajenskägg: Alla med skägg håller på Hammarby!
En symbol
Det som misstagits för hipstermode handlar egentligen om något mycket viktigare: skägg är en symbol för Bajen och den långa vägen tillbaka till Allsvenskan.
Kampanjen tar avstamp i det faktum att Södermalm under de senaste åren fyllts av skägg, vilket sammanfaller med Hammarbys tillvaro i Superettan sedan degraderingen ur Allsvenskan 2009. Därför har Söderborna slutat raka sig. Skäggen symboliserar vägen tillbaka till Allsvenskan.
I filmen tar Krister Henriksson tittaren med på en resa genom dagens Söder, där kända och mindre kända skägg med Bajenkoppling skymtar förbi, som till exempel det som sitter på Alexander "Salle" Östlund. Tanken med kampanjen är att skägg ska bli så intimt förknippade med Bajen att skäggiga i andra klubbar antingen måste raka sig eller erkänna att de innerst inne sympatiserar med Bajen.
Visa upp skägget!
- Det är ett humoristiskt sätt att pika andra med värme och kärlek. Hammarby har en fin skäggtradion på läktarna och skägget står för något äkta i supporterskapet. Nu ska vi få så många som möjligt med skägg på Söder och omnejd att gå på Hammarbys matcher, säger Olle Ljungman, talesperson för reklamnätverket Situation Bajen, som kreerat kampanjen med oavlönade krafter.
Alla som kan visa upp ett Bajenskägg kommer att få rabatter i utvalda butiker på Södermalm och på sajten bajenskägg.se kommer allt som taggats med #bajenskägg i sociala medier att samlas. De som inte vill (eller kan) odla skägg kan välja att inte raka någon annan del av kroppen eller bara sprida budskapet vidare i sociala medier.
Bakom kampanjen ligger Situation Bajen, Hammarbys inofficiella och supporterdrivna reklamnätverk.
Mest lästa just nu
Ekonomiska fördelningsfrågor, samt den demokratiska processen, var i fokus vid fotboll-Sveriges unika distriktskonferens på Arlanda i helgen. För första gången möttes de 24 distrikten utan närvaro av SvFF-representanter. Ordföranden Fredrik Reinfeldt och hans stab hade inte bjudits in.
Mötesordförande var Ola Johansson, Gästrikland, och han vill tona ned frånvaron av SvFF
Planerna på en omfattande revidering av arenor och hallar för idrott i Malmö är högaktuellt. Malmö stadion från 1958 rivs och ersätts av en ny stadion för fotboll och friidrott med plats för 8 000 åskådare, kostnadsberäknad till 538 miljoner kronor och som planeras att kunna användas tidigast våren 2029. Dessförinnan påbörjas bygget av en ny multisportarena på stadionområdet där gamla Malmö stadion rivs under 2025-26.
Löpning & livet, en av Sveriges största podcasts inom sport, går in som svensk mediapartner för Broloppet 2025. Ett unikt evenemang, som förväntas bli ett av Nordens största löparevenemang 2025, markerar även 25-årsjubileet av Øresundsbron och ska genomföras den 15 juni, med start i Köpenhamn och målgång i Malmö.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.
Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl
Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt.
nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.
– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.
Närmar vi oss den dagen då ligaorganisationer som SEF, Föreningen Svensk elitfotboll med totalt 32 klubbar, SHL AB, 14 lag, har spelat ut sin roll – som en följd av A I-tekniken med självstyrande robotar vid idrottens arenor.
Då blir SEF och SHL mellanhänder som inte längre har någon funktion att fylla för elitlagen, ja lag i alla divisioner kommer i framtiden att ”strömma”sin egen idrott och skapa ”betalväggar - och kunna hämta hem miljoner direkt till klubben, den tredje parten,
IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med Information om att det bllir en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren, Linus Wahlqvis, mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.