Dags för den 16:e Idrottsgalan

Varje år utsätter de sig för samma sak, men de gör det med ett leende. De vet att kritikerna finns där och är högröstade, men de vet också att runt 2,5 miljoner TV-tittare gillar programmet rätt bra.
Idrottsgalan är tillbaka. Som alltid med dryga 2 miljoner svenskar framför TV:n. Foto: Bertil Enevåg Ericson, TT

 

Den 16:e Idrottgalan och alltid lika omdiskuterad.

Det var 1999 som MTG tyckte att svensk idrott borde ha sin egen Oscars-gala till millenieskiftet.

Galan i ett eget bolag

Stephan Rimér och Peter Lundin har tillsammans bolaget Leroy Media och driver Idrottsgalan sedan två år tillbaka. 

- Vi var med från starten och har haft del i utvecklingen under alla år, berättar Stephan Rimér som tidigare var ekonomichef vid just Nordic Artist.

Peter Lundin är TV-producenten som anlitades av MTG för att bygga konceptet Idrottsgalan och den 17 januari 2000 genomfördes den första Idrottsgalan på Globen. Några kanske minns hur Björn Borg utsågs till århundradets svenske idrottare och kramade kungen i ren glädje.

2012 ville MTG knoppa av Idrottsgalan och då fick Rimér och Lundin erbjudandet att köpa loss evenemanget. 

Idrottsgalan och Guldbaggen

De tvekade aldrig. Leroy Media bildades och numera har de också förtroendet att producera Guldbaggen i samarbete med SVT.

- Två arrangemang av samma karaktär och som innebär jobb för fyra-fem personer året runt. Men inför och under själva galorna måste vi vara betydligt flera.

Rimér och Lundin har varit en del av utvecklingen för TV-event. 

- När man tänker tillbaka inser man hur TV-landskapet har förändrats avsevärt. I dag med fler kanaler och webb-tv råder en helt annan konkurrens.

2,5 miljoner TV-tittare

Stephan Rimér vet också hur företagens intresse har skiftat under åren. Från generositet och en självklar medverkan via köp av hela bord till ett mer ljumt mottagande inför erbjudandet om vip-paket för nära 4 000 kr per stol. 

I Globen har det ändå varit ett snitt på runt 2 500 gäster på galakvällen samtidigt som TV-sändningen under ett par timmar har lockat runt 2,5 miljoner tittare. De vill se sina idrottsfavoriter i bästa gå-bort-stassen och de vill se prisutdelningarna.

I salongen finns åtskilliga inom idrotten, såväl aktiva som tränare och inte minst industrin. Här har många inlett diskussionerna om reklamuppdrag, kontrakt, affärsförslag och andra idéer. För alla samlas ju ett par-tre timmar före sändningen börjar och festen fortsätter ett par-tre timmar efter det att TV-ljuset har släckts. 

Ideella Idrottsakademin

Då har de festat, kändisar i mängd, idrottare som artister, någon eller några från kungahuset och allt till i en mix med bildrevyer från idrottsåret som gått. 

Allt i regi av Rimér och Lundin och med ideella Svenska Idrottsakademin som pådrivande faktor. Här ingår ett stort antal före detta idrottsstjärnor som har till uppgift att utse kandidaterna till de olika priskategorierna. Avsikten med akademin är att ge galan en bredare och mer folklig betoning.

Och om allt har alla en bestämd uppfattning.

- Så är det ju, det finns så mycket åsikter. Alla tycker något, men egentligen tyder det inte på annat än ett stort engagemang, säger Stephan Rimér.

- Uteblir någon eller när något går fel, då vet vi att det blir rubriker.

Årets höjdpunkter

Han har svårt att förstå fördömandet som breder ut sig efter varje sändning.

- Gemensamt får vi återuppleva flera av idrottsårets höjdpunkter. Vi får repriser på alla lyckostunder. Varför ska vi inte kunna unna oss det? 

- Vi får inspiration och vi kan känna stolthet över att Sverige har så många duktiga idrottsutövare. Det här är ett sällsynt tillfälle när många är samlade.

För Rimér och Lundin och deras bolag blir det inte mycket till guld.

- Utgifterna är avsevärda. Vi ska hyra Globen, bara det… De enskild största kostnaderna är mat och dryck som kostar runt 1,5 miljon kronor. Plus gagen för artisterna.

Många blir bjudna, men budgeten bygger på att 1 500 gäster betalar själva.

- På utgiftssidan tillkommer transporter och en hel del annat som får siffrorna att växa. Som tur är har vi Scandic som partner på hotellsidan.

Stephan Rimér och Peter Lundin pustar ut, samlarf intryck och tar sikte mot nästa evenemang. 

 Thomas Ejderhov

Bosse (inte verifierad)

mån, 2015-01-19 01:42

1. 16:e Idrottsgalan

En fantastiskt trevlig tillställning både som TV-program och som GALA. Har själv haft nöjet att få vara på plats ett antal gånger - jättetrevligt !!! MEN (tyvärr) en sak har delvis "spårat ur" - Jerringpriset Detta fantastiskt fina pris - Folkets Pris - MEN på senare år styrs det tyvärr av SMS-meddelanden / Twitter / Facebook m.m.. Det har tyvärr inte alltid varit rätt vinnare nu "på senare tid" - Fast jag inte är simmare hoppas jag på Sara Sjöström i år !!! Hon har varit BÄST 2014 !!

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.