Plussiffror i Damallsvenskan

Nog har intresset för damfotboll efter VM-succén blivit större. Damallsvenskans publiksiffror har ökat med 30 procent efter Sveriges bronsbragd. Nu finns det siffror på det. Före VM, då sju omgångar spelades, låg snittet på 751. I dag, efter sju nya omgångar efter VM är snittet uppe på 983. En 30 procentig ökning!

Göteborgs Rebecka Blomqvist jublar efter att ha gjort 2-0 i mötet med Kristianstads DFF på Valhalla. Foto: Björn Larsson Rosvall
Annons

 

Landslagsmittfältaren Elin Rubensson har efter VM fått uppleva att hennes Göteborg Göteborgs siffror är utmärkande. Det har var kommit över 1 000 åskådare vid de tre hemmamatcherna.

"Känns på planen"

– Intresset  har verkligen höjts på alla arenor runtom i Sverige, och det är klart att det känns på planen, säger spelaren Elin Rubensson till GP.

– Men  framför allt, vi blir igenkända på ett annat sätt. Generellt har intresset höjts, det är fortfarande många som kommer fram på stan och gratulerar till framgångarna. Det är mycket mer sådant efter VM än det var innan.

Nu tror och hoppas Elin på att rekordet om2 449 åskådare från cupfinalen mot Kristianstad kan överträffas. 

På längre sikt önskar hon att det ökade intresset för damallsvenskan håller i sig. Historiskt har landslagets framgångar bara gett tillfälligt lyft, innan publiksiffrorna fallit igen.

– Det är jättesvårt att veta om det kommer att hålla i sig, men det känns som att det har hänt något med damfotbollen generellt. Det ser man ute i Europa också när storklubbarna börja satsa. Det har hänt något speciellt.

"Gamla fördomar"

Hon får delvis medhåll av Linköpings tränare Olof Unogård:

– Jag vet inte hur många genombrott som damfotbollen har tillskrivits.sommarens VM känns också som ett. Jag tror att många fick upp ögonen för vilken bra fotboll som spelas nu. Det är en stor kvalitetsskillnad mot serielunken i damallsvenskan, men jag tror att man har nått en större och större publik.

- Tidigare fanns det fördomar om att damfotbollen inte är så utvecklad. Men det har gått otroligt snabbt och blivit väldigt mycket bättre.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.