Handbollen söker 1 miljon till ungdomar

Behovet av rörelse för barn och unga är större än någonsin tidigare. Endast två av tio barn* når den rekommenderade mängden av fysisk aktivitet. Här finns en utbredd medvetenhet inom idrotten. Handbollen försöker göra något åt saken. 

Annons

Därför ska klubbarna i Svensk handbollselit göra en gemensam kraftansträngning med målet att bygga resurser till att  sprida budskapet om vikten av rörelse. Kampanjen har fått namnet #viställerupp

Under perioden 14–28 februari spelar alla lag i SHE och Handbollsligan matcher för barn och unga. Som tidigare år exponeras #viställerupp-händerna på alla lagens matchtröjor. Målet är att samla in 1 miljon kronor till klubbarnas verksamheter för barn och unga och se till att så många som möjligt nås av budskapet om vikten av rörelse.

I dag bedriver klubbarna tillsammans 1 000 000 individuella aktivitetstillfällen för barn och unga. Nu är ambitionen att göra ännu fler aktiviteter.

Årets kampanj innehåller också en konkret rörelseaktivitet. Alla som köper en digital matchbiljett till #viställerupp-matchen kan ladda ner appen Active Quiz, gå minst en kilometer och svara på fem frågor om handboll. För de som svarar rätt och snabbt finns det chans att vinna fina priser.

Fakta

Om #vi ställer upp

Under parollen #viställerupp bedriver alla klubbarna i SHE och Handbollsligan olika verksamheter och projekt för att sätta fler barn i rörelse. Förutom en ofta omfattande barn- och ungdomsverksamhet bedriver många klubbar skolaktiviteter för att sätta fler barn i rörelse, handboll för nyanlända och aktiviteter för barn och unga med funktionsvariationer.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nu börjar Dejan Kulusevski se resultatet av att han etablerar sig inom elitfotbollen. Han har blivit uppvaktad av företag och har skrivit sitt första reklamkontrakt. Vitamin Well låter medddela att Dejan ska gör reklam för företaget produkter.

Svensk Elitfotboll lanserar en öppningsplan för återgång till publik, "Så ska fotbollssäsongen räddas". 

På onsdagen presenterade Svensk Elitfotboll en öppningsplan som visar hur elitfotbollen ändå ska kunna genomföras. På fredag får Folkhälsomyndigheten se förslaget.

Samma dag, bara några timmar efter att Svensk Elitfotboll presenterat förhoppningar i sin plan för att kunna bjuda in åskådarna till matcherna igen kom  dråpslaget -  Folkhälsomyndigheten har tog idag beslutet att idrottsrörelsen bör avstå helt från att ordna eller delta i läger, matcher, cuper och andra tävlingar, med undantag av sådan idrott som är yrkesmässig. Detta som en konsekvens av det rådande smittläget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Uppgifter om fixade matcher är vardagsmat för oss.

Den skrämmande bilden ger poliskommissarie Fredrik Gårdare, chef för polisens aktionsgrupp mot idrottsrelaterad brottslighet.

Den 8 november sänkte Varbergs Astrit Selmani, 23 år, Hammarby med tre mål i 5-2-seger hemma på Påskbergsvallen. På fredagen presenterades han som Hammarbys spelare med ett kontrakt på fyra år, och enligt uppgifter är det Hammarbys största transfer någonsin.