Mer reklam, om det blir billigare
Var tredje svensk kan tänka sig mer reklam vid idrottsevenemang om det skulle innebära lägre priser rapporterar Resumé och hänvisar till en undersökning av Novus gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer
Samtidigt kan endast sju procent tänka sig mer reklam i nyhetsmedier.
Människor påstås vara trötta på reklam, hävdas det ofta. Men saningshalten i de uppgifterna är uppenbarligen något tveksamma. Den nya undersökningen påvisar en annan verklighet.
Om reklame är förknippad med förmåner finns det en högre tolerans Åtminstone bland de drygt 1 000 personerna i åldrarna 18–79 år som fick ge sin syn på reklam vid olika typer av tjänster och verksamheter .
Resultatet visar att acceptansen faktiskt är störst vid sportevenemang och idrottsplatser. Vvar tredje person (33 procent) tycker att det är okay med mer reklam om det leder till lägre biljettpriser.15 procent vill ha mindre reklam eller ingen reklam alls, även om det blirdyrare.
När det gäller kollektivtrafiken är 31 procent positiva till mer reklam mot lägre priser, medan 19 procent vill se mindre reklam eller ingen reklam alls.
– Det är tydligt att acceptansen för reklam, i förhållande till värdet av lägre priser, varierar stort beroende sammanhang. En trolig förklaring är att annonsmiljöerna skiljer sig markant åt och att människor inte upplever att de blir översköljda av reklam vid idrottsevenemang och i kollektivtrafiken i samma utsträckning som i nyhetsmedia, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar