Mer reklam, om det blir billigare

Var tredje svensk kan tänka sig mer reklam vid idrottsevenemang om det skulle innebära lägre priser rapporterar Resumé och hänvisar till en undersökning av Novus gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer

Sponsorskyltar i samband med matcher är en självklarhet i dag och det visar sig att svensken är mer positiv än förväntat till reklam.

Samtidigt kan endast sju procent tänka sig mer reklam i nyhetsmedier.  

Människor påstås vara trötta på reklam, hävdas det ofta. Men saningshalten i de uppgifterna är uppenbarligen något tveksamma. Den nya undersökningen påvisar en annan verklighet. 

Om reklame är förknippad med förmåner finns det en högre tolerans Åtminstone bland de drygt 1 000 personerna i åldrarna 18–79 år som fick ge sin syn på reklam vid olika typer av tjänster och verksamheter .

Resultatet visar att acceptansen faktiskt är störst vid sportevenemang och idrottsplatser. Vvar tredje person (33 procent) tycker att det är okay med mer reklam om det leder till lägre biljettpriser.15 procent vill ha mindre reklam eller ingen reklam alls, även om det blirdyrare. 

När det gäller kollektivtrafiken är 31 procent positiva till mer reklam mot lägre priser, medan 19 procent vill se mindre reklam eller ingen reklam alls. 

– Det är tydligt att acceptansen för reklam, i förhållande till värdet av lägre priser, varierar stort beroende sammanhang. En trolig förklaring är att annonsmiljöerna skiljer sig markant åt och att människor inte upplever att de blir översköljda av reklam vid idrottsevenemang och i kollektivtrafiken i samma utsträckning som i nyhetsmedia, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.