Efter kritiken – Toyota avstår tv-reklam

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Toyota skulle göra en gigantisk marknadsföring i samband med OS. Men nu drar biljätten ned på planerna. Företaget kvarstår dock vid planerna på att upplåta flera hundra bilar till funktionärer.

- Det blir tufft, men jag har överraskat mig själv förr, säger hon.

Hennes guldgren, där hon tagit ett OS-guld, fyra VM-guld och lika många EM-titlar, inleds på lördag med försök och finalen på måndag.

Surr runt biljätten

Biljätten Toyota hade förberett en tv-reklam innehållande flera idrottare som ska delta i sommarspelen, enligt japanska nyhetsbyrån Kyodo. Något som förnekas av företaget.

– Det fanns aldrig en plan att visa OS-relaterad reklam i marknadsföringssyfte i Japan från början, säger Shiori Hashimoto, talesperson för Toyota, till AFP.

Toyotas kommunikationsansvarige Jun Nagata sade på ett onlinemöte att OS i Tokyo är ett evenemang som har allt svårare att få stöd "av olika anledningar".

– Vi kommer att stödja idrottarna fullt ut och bidra till spelen genom att tillhandahålla fordon, och även på andra sätt, säger han enligt Kyodo.

Avstår från invigningen

Dessutom kommer Toyotas koncernchef Akio Toyoda inte att närvara på OS-invigningen på fredag.

– Toyota kommer inte att skicka några chefer till invigningsceremonin, och den största anledningen till det är att där inte kommer att vara några åskådare, säger Shiori Hashimoto.

Två av tre japaner säger i en opinionsundersökning publicerad i dagstidningen Asahi att de inte tror att OS kan hållas på ett säkert sätt. 68 procent tror inte att arrangörerna kan få bukt med coronaviruset och tre fjärdedelar tycker att det var rätt att porta alla åskådare till tävlingarna.

Tre coronafall i OS-byn

Smittspridningen i Tokyo har tagit fart på nytt de senaste veckorna vilket lett till att regeringen utlyst nödläge i huvudstaden, som ska pågå över hela OS.

Sydafrikas fotbollsförbund bekräftade att två spelare samt en videoanalytiker testat positivt för viruset i OS-byn och dagen efter bekräftades ytterligare ett fall – en tjeckisk beachvolleybollspelare.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.