Efter kritiken – Toyota avstår tv-reklam

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Toyota skulle göra en gigantisk marknadsföring i samband med OS. Men nu drar biljätten ned på planerna. Företaget kvarstår dock vid planerna på att upplåta flera hundra bilar till funktionärer.

- Det blir tufft, men jag har överraskat mig själv förr, säger hon.

Hennes guldgren, där hon tagit ett OS-guld, fyra VM-guld och lika många EM-titlar, inleds på lördag med försök och finalen på måndag.

Surr runt biljätten

Biljätten Toyota hade förberett en tv-reklam innehållande flera idrottare som ska delta i sommarspelen, enligt japanska nyhetsbyrån Kyodo. Något som förnekas av företaget.

– Det fanns aldrig en plan att visa OS-relaterad reklam i marknadsföringssyfte i Japan från början, säger Shiori Hashimoto, talesperson för Toyota, till AFP.

Toyotas kommunikationsansvarige Jun Nagata sade på ett onlinemöte att OS i Tokyo är ett evenemang som har allt svårare att få stöd "av olika anledningar".

– Vi kommer att stödja idrottarna fullt ut och bidra till spelen genom att tillhandahålla fordon, och även på andra sätt, säger han enligt Kyodo.

Avstår från invigningen

Dessutom kommer Toyotas koncernchef Akio Toyoda inte att närvara på OS-invigningen på fredag.

– Toyota kommer inte att skicka några chefer till invigningsceremonin, och den största anledningen till det är att där inte kommer att vara några åskådare, säger Shiori Hashimoto.

Två av tre japaner säger i en opinionsundersökning publicerad i dagstidningen Asahi att de inte tror att OS kan hållas på ett säkert sätt. 68 procent tror inte att arrangörerna kan få bukt med coronaviruset och tre fjärdedelar tycker att det var rätt att porta alla åskådare till tävlingarna.

Tre coronafall i OS-byn

Smittspridningen i Tokyo har tagit fart på nytt de senaste veckorna vilket lett till att regeringen utlyst nödläge i huvudstaden, som ska pågå över hela OS.

Sydafrikas fotbollsförbund bekräftade att två spelare samt en videoanalytiker testat positivt för viruset i OS-byn och dagen efter bekräftades ytterligare ett fall – en tjeckisk beachvolleybollspelare.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.