Ny organisation får 42 miljoner

Nu är avslöjas de storslagna planerna. Stockholm har länge haft en bakomvarande position till Göteborg som räknas som landets ledande evenemangsstad. Här är det tänkt att bli ändring. Stockholm Business Region har fått i uppdrag av staden att projektleda en satsning på stora internationella idrottsevenemang,. 42,5 miljoner är anslaget för ansträngningarna, där det redan finns konkreta planer och beslut.

Sstaden har ingått avtal och beslutat om tilldelning av medel för VM i handboll för herrar 2023, VM i ishockey för herrar 2025 och att ingå i Svenska fotbollsförbundets förstudie om en ansökan om EM i fotboll för damer 2025.

Sammantaget finns beslut tagna om totalt 42,5 miljoner kronor.

Projektgruppen bildad

Staden har också organiserat arbetet med en övergripande projektchef och två projektledare, en för genomförandet av respektive evenemang och en person som jobbar med den långsiktiga destinationsutvecklingen. Organisationen ska utvecklas succesivt med ytterligare resurser.

De ansvariga är utsedda och har tagit plats på Visit Stockholm med Oscar Lavelid som projektchef, Camilla Hagman som leder genomförandet av de stora internationella mästerskap som Stockholm slutit avtal med hittills samt Patrik Tengwall som styr det långsiktiga arbetet med destinationsutveckling via evenemang och den kommande ansökan av fotbolls EM 2025. 

- Det känns väldigt roligt att få förtroendet att tillsammans med teamet leda Stockholms satsning på stora internationella mästerskap och bidra till Stockholms utveckling till norra Europas ledande evenemangsstad. Vi är beredda att göra vad som krävs av en stad för att få hit stora evenemang. För att lyckas krävs framför allt ett nära samarbete med bland annat näringslivet, kulturen och idrotten, betonar Oscar Lavelid

Han har lång erfarenhet från Stockholm stads organisation och kommer närmast från Stockholm Stadshus AB där han arbetade med styrning av stadens bolag, bl a.Stockholmsmässan, Stockholm Business Region, Kulturhuset Stadsteatern och SGAF där stadens kommersiella arenor ingår som Tele2 Arena.

Camilla Hagman är rekryterad från Idrottsförvaltningen. Där arbetar hon även fortsättningsvis deltid som chef för kommunikation och evenemang, vilket borgar för stadsgemensam samordning och kunskapsöverföring.

Patrik Tengwall är Stockholm stads evenemangsstrateg och ansvarar för genomförandet av stadens antagna evenemangsprogram. Han har sedan drygt ett år fokuserat på evenemangsnäringens omställning och återstart kopplat till pandemin.

"Växla upp arbetet"

De tre utgår från Visit Stockholm inom koncernen Stockholm Business Region.

-  Det är fantastiskt att ha fått tre starka namn till projektet. Staden är nu redo att växla upp arbetet med stora internationella evenemang. Det är särskilt angeläget när Stockholms besöksnäring och idrott är så hårt drabbat av pandemin, säger Caroline Strand VD för Visit Stockholm. 

Stockholm Business Region har fått i uppdrag av staden att projektleda en satsning på stora internationella idrottsevenemang som anses vara av särskilt betydelse för Stockholm. För närvarande har staden ingått avtal och beslutat om tilldelning av medel för VM i handboll för herrar  2023, VM i ishockey för herrar 2025 och att ingå i Svenska fotbollsförbundets förstudie om en ansökan om EM i fotboll för damer 2025.

Projektplanen 

Så här ser projektplanen ut:

  • Bidra till återstarten av Stockholm efter pandemin
  • Stärka destinationens varumärke och attraktivitet samt bidra till en känsla av ökad livskvalitet för stockholmarna
  • Stockholm uppfattas som en öppen, tillgänglig och hållbar stad med fokus på jämställdhet, jämlikhet och inkludering.
  • Det kreativa Stockholm synliggörs och engagerar fler att ta del av VM/EM Stockholm.
  • Inspirera och motivera barn och unga till mer rörelse.
  • Utveckla destination Stockholms förmåga att verka som en framgångsrik värdstad för evenemang
  • Projektet drivs i olika faser under perioden 2022-2025 och rapporterar till stadens styrgrupp för stora evenemang.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Örebro Hockey Koncern, med SHL-laget Örebro HK, redovisar ett ekonomiskt plus på tre miljoner kronor för säsongen 2023-2024.  Nettoomsättning uppgick till 153,5 miljoner, nytt rekord, att jämföras med säsongen 2022-2023, 143 miljoner kronor.

Säsongen var, milt uttryckt, jobbig för föreningen. I play off föll laget mot Luleå i åttondelsfinal, 1-2 i matcher, men det var inte på isen som laget skapade rubriker. 

Huvudtränaren Johan Hedberg, ny för säsongen, sparkades tidigt och sportchefen Niklas Eriksson klev ned i båset. Vd. Mikael Johansson föll i onåd hos styrelsen och skickades brutalt iväg efter sju års arbete.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

En golfhelg framförTV:n är högaktuell och angelägen för åtskilliga svenskar. 
I synnerhet när Tige r Woods är tillbaka och tre svenskar också står beredda. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.