Christian Olsson får nytt jobb

Christian Olsson inleder en ny karriär. Han är knuten till IMG och ska ingå i avdelningen IMG Athletics och arbeta med utvecklingen av företagets friidrottsevenemang.
Kristian Hysén, Nordenchef på IMG Media, och sponsoransvarige Lars "Lappen" Enström tillsammans med företagets nye medarbetare, Christian Olsson.

 

IMG har kontinuerligt ökat sitt engagemang inom friidrotten de senaste åren. Samarbetet med IAAF, kring Golden League, inleddes 2006. Serien expanderade 2010, från Europa till att även inkludera USA, Mellanöstern och Asien samt bytte namn till Diamond League. IMG ansvarar för global försäljning av media rättigheter och säkerställer produktionskvaliten. 

Motivera företag

I Sverige arbetar IMG Athletics primärt med sponsorship försäljning av DN Galan (ingår i IAAF Diamond League), XL Galan och Finnkampen.  Det är kring dessa projekt som IMG och Christian Olsson inleder ett samarbete. 

- Christian Olsson är en av Sveriges största friidrottsprofiler genom tiderna och vi tycker det skall bli spännande att samarbeta, säger Kristian Hysén, Nordenchef på IMG Media.  

- Uppdraget består primärt av försäljning där min uppgift blir att förmedla hur företag bäst kan dra nytta av satsningar på stora friidrottstävlingar, säger Christian Olsson. 

Christian blir en förstärkning

- Det blir värdefullt för oss och våra samarbetspartners att få Christians medverkan kring deras satsningar på friidrotten, säger Lars ”Lappen” Enström, sponsringschef på IMG Stockholm. 

IMG representerar bl. a följande friidrottsrättigheter:
• Diamond League (inkl DN Galan)
• IAAF Zagreb World Challenge
• IAAF FBK Games - Hengelo World Challenge
• XL Galan
• Finnkampen

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.