Wassberg och Mieto kämpar i nya reklamfilmer
Vissa sportögonblick glömmer man aldrig. OS-loppet mellan Thomas Wassberg och Juha Mieto 1980 i Lake Placid är ett sådant. Nu återupplivas striden i ett antal reklamfilmer.
Med bara en hundradels sekund mellan första- och andraplatsen är det det jämnaste 15-kilometersloppet någonsin i ett OS. Nu väcker skidlegendarerna liv i sin Lake Placid-duell – 38 år senare tack vare det åländska spelbolaget Paf som påminner om rivaliteten i en marknadsföringskampanj för ett nytt spel.Nu, 38 år senare, tävlar de igen mot varandra i en rad underhållande reklamfilmer som spelades in i Lappland av det svenska produktionsbolaget Storyfire. De möts bland annat i en ångande het bastutävling och i en uthållighetstävling där de hänger i en trädgren.
Inför frågan om vem som skulle vinna 15-kilometersloppet idag blev svaren:
“Det beror på. I skidåkning har nog jag störst chans att vinna, men om vi hugger ved skulle det vara Juha!”, säger Thomas Wassberg.
“Om jag skidar, säg 10 km och Wassberg 20 km, då skulle vi nog komma i mål ungefär samtidigt”, skrattar Juha Mieto.
Där de pratar om sin vänskap, storyn bakom medaljen som skulle brytas itu och varför de valde att nu återuppväcka sin rivalitet i Pafs spel.
Se reklamfilmerna med Wassberg och Mieto här. - inklusive en kort videointervju med Wassberg och Mieto, https://www.youtube.com/playlist?list=PLjSGoO_widaaq8q_gg8UCiSBsT0srX1eU
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar