Fotbollen i lyckade förhandlingar

Det må vara motigt i andra delar av Svenska Fotbollförbundets verksamhet, men på försäljning- och sponsorsidan märks en medvind. 

Nu rapporteras att SvFF och Carlsberg Sverige förnyar och fördjupar sitt samarbete. Det nya avtalet sträcker sig till 2026 och har fokus på inkludering och jämlikhet.

Fotbollförbundets verksamhet lockar sponsorer och företag. Nu rapporteras om lyckade förhandlingar.

– Carlsberg har en lång fotbollstradition, såväl i Sverige som internationellt. Vi ser fram emot att driva på frågor för en inkluderande fotbollskultur och bidra till mer jämlikhet tillsammans med Svenska Fotbollförbundet, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.

Fotboll är en stor och viktig del för  varumärket och finns sedan länge i företagets DNA via ett  flertal globala och nationella fotbollssamarbeten 

Helena Taube Rehnmark, marknads- och försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet kommenterar:

– Vi är glada över att fördjupa samarbetet med Carlsberg under de kommande tre åren. Tillsammans kan vi skapa glädje och samtidigt lyfta viktiga frågor kopplat till inkludering och jämlikhet.

Fförbundet och Carlsberg har tidigare arbetat tillsammans inom dessa områden ocvh nu ska det arbetet fördjupas och vara i fokus i det förlängda partnerskapet som sträcker sig över 2024-2026.

– Vi har som ambition att bidra till mångfald och inkludering, säger Louise Eckerbom, Brand Manager på Carlsberg Sverige. 

Parterna ska lansera ett projekt med inriktning på kvinnligt ledarskap inom fotbollen. 

Noteras kan att Svensk Fotboll inte har några försäljningsrättigheter på Friends Arena utan det ligger  hos Stockholm Live som har avtal  med Coca-Cola och Spendrups. 

Det bertyder att Carlsberg, trots avtalet, inte tillgång till Friends vid landskamper, utan är en officiell partner bland flera andra.

Fotbollförbundet har Svenska Spel som huvudsponsor.

- Vi har ingen ny partner klar för 2024 ännu men är mycket glada över att ha ökat intäkterna på de 15 omförhandlingar vi haft inför 2024, framhåller Stefan  Abelsted, Gruppchef Sälj- och affärsutveckling/på förbundet.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nej, nuvarande seriemodell i ishockey ligger fast. Efter samråd och utvärdering med berörda ligaorganisationer, SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan  har förbundets Elitkommitté herr beslutat att hålla fast vid den seriemodell som klubbades vid förbundsmötet 2019.

Det innebär att SHL:s ifrågasatta ”ångestkval” mellan lag 13 och 14 i SHL finns kvar och att endast ett lag från Hockeyallsvenskan ges möjlighet att ta klivet upp. För Hockeyettans 40  lag är nålsögat fortsatt mycket litet – ett lag flyttas upp efter omfattande kvalspel

Idrotten och idrottsfrågorna tar som vanligt plats i Almedalen. Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar. 
I år finns det många idrottsperspektiv som fångas upp av olika aktörer under några intensiva dagar. Perspektiv som inte är så vanligt förekommande i den idrottspolitiska debatten annars, såsom hur vi kan integrera idrott i skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.