Fotbollen i lyckade förhandlingar
Det må vara motigt i andra delar av Svenska Fotbollförbundets verksamhet, men på försäljning- och sponsorsidan märks en medvind.
Nu rapporteras att SvFF och Carlsberg Sverige förnyar och fördjupar sitt samarbete. Det nya avtalet sträcker sig till 2026 och har fokus på inkludering och jämlikhet.
– Carlsberg har en lång fotbollstradition, såväl i Sverige som internationellt. Vi ser fram emot att driva på frågor för en inkluderande fotbollskultur och bidra till mer jämlikhet tillsammans med Svenska Fotbollförbundet, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.
Fotboll är en stor och viktig del för varumärket och finns sedan länge i företagets DNA via ett flertal globala och nationella fotbollssamarbeten
Helena Taube Rehnmark, marknads- och försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet kommenterar:
– Vi är glada över att fördjupa samarbetet med Carlsberg under de kommande tre åren. Tillsammans kan vi skapa glädje och samtidigt lyfta viktiga frågor kopplat till inkludering och jämlikhet.
Fförbundet och Carlsberg har tidigare arbetat tillsammans inom dessa områden ocvh nu ska det arbetet fördjupas och vara i fokus i det förlängda partnerskapet som sträcker sig över 2024-2026.
– Vi har som ambition att bidra till mångfald och inkludering, säger Louise Eckerbom, Brand Manager på Carlsberg Sverige.
Parterna ska lansera ett projekt med inriktning på kvinnligt ledarskap inom fotbollen.
Noteras kan att Svensk Fotboll inte har några försäljningsrättigheter på Friends Arena utan det ligger hos Stockholm Live som har avtal med Coca-Cola och Spendrups.
Det bertyder att Carlsberg, trots avtalet, inte tillgång till Friends vid landskamper, utan är en officiell partner bland flera andra.
Fotbollförbundet har Svenska Spel som huvudsponsor.
- Vi har ingen ny partner klar för 2024 ännu men är mycket glada över att ha ökat intäkterna på de 15 omförhandlingar vi haft inför 2024, framhåller Stefan Abelsted, Gruppchef Sälj- och affärsutveckling/på förbundet.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar