Nu går till STCC till motattack

Banracing-Sverige är splittrat. Nya TTA utmanar STCC som tycks ha blivit omkört, men inte enligt Rickard Pålsson, ägare till STCC AB. ”Jag visste vad vi gav oss in i när jag valde att satsa vidare” menar Pålsson som har utlovat 30 miljoner i en extra satsning.
Annons

Det blåser om STCC inför 2012, men Rickard Pålsson hävdar att han inte är oroad. Planerna inför nästa säsong står fast och organisationen arbetar vidare med oförminskad styrka, säger han bestämt. Under onsdagen presenterade konkurrenten, SRL by TTA, planerna för nästa år.

"Vi har starka avtal"

Trots TTA:s pådrag säger Pålsson att han är trygg och att ingenting har hänt som förändrar STCC:s planer för nästa säsong och därutöver.

- Vi har starka avtal med Svenska Bilsportförbundet, vårt stora projekt för nästa år, Solvalla-racet i Stockholm, rullar på helt enligt plan och vi känner också att vi har bilbranschens stöd för det vi gör.

Uppgifterna om att STCC har blivit av med sin tävling i Göteborg dementeras bestämt av Pålsson.

- Som den högsta SM-serien i landet har STCC enligt Svenska Bilsportförbundets regelverk förtur när det gäller att fastslå kalender.

"City Race bestämmer vi"

- Vi har avtal med City Race Arena, och det har ägaren också medgivit i media. I och med att vi också har förtur i planläggning av datum blir det inga problem för vår del. Vi kommer snart att presentera vår kalender för 2012.

Ett kvitto på stödet från bilbranschen kom via Porsches besked att Carrera Cup ska fortsätta som supportklass tillsammans med STCC. Pålsson nämner också stödet från Volkswagen och Chevrolet.

Pålsson pekar också på STCC:s omdiskuterade reglemente.

- Det är baserat på de bilar som rullar på gatan, miljövänliga, moderna bilar med små turbomotorer, och det är vad bilbranschen vill se ute på tävlingsbanorna.

"Bilbranschen lockas inte"

Pålsson berör också de samtal som har förekommit med TTA-gruppen.

- Vi tittade noga på TTA:s förslag när det gäller val av bil. Det är en fransk rörramskonstruktion med plastkaross, som exempelvis föreställer en Volvo, och en V6-motor på 3,5-liter från Nissan – det är en biltyp som inte lockar bilbranschen till att medverka.

Vad båda parterna inte riktigt vill precisera är just den konsekvensen – bilbranschens intressen kontra sportsliga värden och i sin styr sponsorstöd.

Pålsson avslöjar också nu har även Tomas Engström, Honda, och Danielsson Motorsport meddelat fortsatt satsning på STCC 2012.

- Vi vet att några team tittar på möjligheten att driva en tredje bil i mästerskapet, och det finns också flera nya team som är intresserade av att fylla upp tomrummet efter de team som försvinner, avslutar Pålsson.

Peter (inte verifierad)

lör, 2011-08-20 08:59

1. Göteborg City race arena

Göteborgs banan ägs av ett Polestar AB ägt företag.

Peter (inte verifierad)

lör, 2011-08-20 09:08

2. Nissan-motor??

Motorn i TTA bilarna är en motor som tillverkas hos ett företag som bara tillverkar motorer. Denna motortyp använder flera bilföretag i sina bilar t.ex Nissan, Renault, Mitsubishi, Infinti, m.fl. I biltillverkar branschen så köper många biltillverkare sina delar från specialföretag som bara tillverkar en produkt. En biltillverkare köper nästan alla sina speciella komponeter från specialföretag som är specialister i sin bransch, dessa företag tillverkar också komponter till alla bilmärken.

Peter (inte verifierad)

lör, 2011-08-20 09:19

3. Intressant att STCC ägaren

Intressant att STCC ägaren Pålsson försöker vifta bort det faktum att Sveriges banägare inte vill jobba med honom och istället väljer SRL/TTA. När han sedan hävdar att SBF skulle ge hans företag konkurrensfördelen att välja tävlingsdatum innan övriga serier har han förmodligen inte insikt i den anmälan av SBF som Fredrik Skoghag gjort till konkurrensverket som sedan något år tillbaka utreder om SBF bryter mot konkurrensreglerna inom EG-rätten genom konkurrensbegränsande åtgärder. Om någon sådan klausul skulle finnas i SBF/STCC avtalet lär den inte hålla för en granskning av KKV. Dessutom är det ju intressant att se Pålsson som en man utan visioner och morötter. Hans pressmeddelanden är ju enbart uppradande av hot och begränsningar. Läs mer KKV dom mot SBF har dnr 421/2011; http://www.kkv.se/Diariet/reslutat.asp Läs mer om Svenska Bilsportförbundet; www.sbf.se/2011/06/15/konkurrensverkets-beslut-overklagat/

L-Å (inte verifierad)

sön, 2011-08-21 07:29

4. Stcc har inget stöd från Volvocars AB

På denna länk hittar du film på Volvos nya racerbil för TTA; http://youtu.be/bboKxnFTFUk

L-Å (inte verifierad)

sön, 2011-08-21 07:38

Peter (inte verifierad)

sön, 2011-08-21 07:53

6. Vilka garantier kan STCC ge för att de inte hoppar av??

I företagsbranschen är det vanligt att företag lovar saker för att sedan i sista stund hoppa av. Stcc har ju inga egna team bilar eller investeringar som gör dem tvungna att starta sin serie 2012. Det enklaste för dem är ju bara att hoppa av. R. Pålsson får ju sin lön från annat håll. TTA å andra sidan måste ju satsa, de lever ju på att köra racing. Dvs var går smärtgränsen för antal startande?? Vilket datum är sista datum? Detta är hämtat från Camaro-cup.com

Nu skärper Björn Eriksson och Riksidrottsförbundet rösten och kravet på regeringen. RF gör bedömningen att den ekonomiska effekten för idrottsrörelsen ligger mellan fyra och sex miljarder kronor för 2021. Till regeringen lämnas därför idag krav på ekonomiskt stöd för kompensation och omställning för idrottsrörelsen på minst två till fyra miljarder kronor beroende på utvecklingen av pandemin och dess konsekvenser under 2021.

Göteborg får en ny jätteanläggning för padel. Det är företaget  Time4Padel som i samarbete med fastighetsbolaget Tuvebacken Förvaltnings AB planerar  ennybyggnation i Torslanda/Björlanda.  Parterna siktar på en unik anläggning som ska öppna i november-december.

Vintern och snön är här med besked och intresset för längdskidåkning är stort runt om i landet. I Vasaloppsarenan är förhållandena just nu i det närmaste idealiska med ett snödjup på närmare metern uppe i Sälen och fina skidspår hela vägen till Mora. Och Vasaloppsorganisationens arbete med att anpassa verksamheten och planera för att alla ska få en härlig och trygg och skidupplevelse i Vasaloppspåret i vinter pågår för fullt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IIHF, det internationella hockeyförbundet, trängs allt hårdare mot repen. I ett inlägg på sociala medier skrev på lördagen den tjeckiska biltillverkaren Skoda, som har sponsrat ishockey-VM i 28 år, att företaget väljer att avbryta sitt engagemang – om VM spelas i Belarus som planerat 21maj-6 juni.

- Uppgifter om fixade matcher är vardagsmat för oss.

Den skrämmande bilden ger poliskommissarie Fredrik Gårdare, chef för polisens aktionsgrupp mot idrottsrelaterad brottslighet.

Solidsport, Nordens största plattform för streamingtjänster av idrott, har tecknat ett unikt avtal med Turkiska Basketbollförbundet. Kontraktet innebär att Solidsport blir global distributör av mediarättigheter för den turkiska högsta ligan, TBL (Turkish First League) och rankad trea i Europa.

Enligt SCB bor i Sverige, 2019 års siffror, 104 854 personer som antingen själva var födda i Turkiet, eller hade minst en förälder som var det.

Den 8 november sänkte Varbergs Astrit Selmani, 23 år, Hammarby med tre mål i 5-2-seger hemma på Påskbergsvallen. På fredagen presenterades han som Hammarbys spelare med ett kontrakt på fyra år, och enligt uppgifter är det Hammarbys största transfer någonsin.