Nu går till STCC till motattack
Det blåser om STCC inför 2012, men Rickard Pålsson hävdar att han inte är oroad. Planerna inför nästa säsong står fast och organisationen arbetar vidare med oförminskad styrka, säger han bestämt. Under onsdagen presenterade konkurrenten, SRL by TTA, planerna för nästa år.
"Vi har starka avtal"
Trots TTA:s pådrag säger Pålsson att han är trygg och att ingenting har hänt som förändrar STCC:s planer för nästa säsong och därutöver.
- Vi har starka avtal med Svenska Bilsportförbundet, vårt stora projekt för nästa år, Solvalla-racet i Stockholm, rullar på helt enligt plan och vi känner också att vi har bilbranschens stöd för det vi gör.
Uppgifterna om att STCC har blivit av med sin tävling i Göteborg dementeras bestämt av Pålsson.
- Som den högsta SM-serien i landet har STCC enligt Svenska Bilsportförbundets regelverk förtur när det gäller att fastslå kalender.
"City Race bestämmer vi"
- Vi har avtal med City Race Arena, och det har ägaren också medgivit i media. I och med att vi också har förtur i planläggning av datum blir det inga problem för vår del. Vi kommer snart att presentera vår kalender för 2012.
Ett kvitto på stödet från bilbranschen kom via Porsches besked att Carrera Cup ska fortsätta som supportklass tillsammans med STCC. Pålsson nämner också stödet från Volkswagen och Chevrolet.
Pålsson pekar också på STCC:s omdiskuterade reglemente.
- Det är baserat på de bilar som rullar på gatan, miljövänliga, moderna bilar med små turbomotorer, och det är vad bilbranschen vill se ute på tävlingsbanorna.
"Bilbranschen lockas inte"
Pålsson berör också de samtal som har förekommit med TTA-gruppen.
- Vi tittade noga på TTA:s förslag när det gäller val av bil. Det är en fransk rörramskonstruktion med plastkaross, som exempelvis föreställer en Volvo, och en V6-motor på 3,5-liter från Nissan – det är en biltyp som inte lockar bilbranschen till att medverka.
Vad båda parterna inte riktigt vill precisera är just den konsekvensen – bilbranschens intressen kontra sportsliga värden och i sin styr sponsorstöd.
Pålsson avslöjar också nu har även Tomas Engström, Honda, och Danielsson Motorsport meddelat fortsatt satsning på STCC 2012.
- Vi vet att några team tittar på möjligheten att driva en tredje bil i mästerskapet, och det finns också flera nya team som är intresserade av att fylla upp tomrummet efter de team som försvinner, avslutar Pålsson.
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..
Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud
Sverige är två segrar från att spela VM i fotboll nästa sommar.
Vid eventuella segrar mot först Ukraina och sedan mot segraren i mötet Polen-Albanien i mars 2026 väntar grupp F för matcher mot Nederländerna, Japan och Tunisien.
Redan VM-klara Norge hamnade i grupp I tillsammans med Frankrike, Senegal och något av lagen Irak/Bolivia/Surinam som ska möts i play off.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.
Raden av f d landslagåkare som greppar mikrofonen blir allt längre.
– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,
Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.
Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.
Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien. SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.




















Peter (inte verifierad)
lör, 2011-08-20 08:59
1. Göteborg City race arena
Göteborgs banan ägs av ett Polestar AB ägt företag.Peter (inte verifierad)
lör, 2011-08-20 09:08
2. Nissan-motor??
Motorn i TTA bilarna är en motor som tillverkas hos ett företag som bara tillverkar motorer. Denna motortyp använder flera bilföretag i sina bilar t.ex Nissan, Renault, Mitsubishi, Infinti, m.fl. I biltillverkar branschen så köper många biltillverkare sina delar från specialföretag som bara tillverkar en produkt. En biltillverkare köper nästan alla sina speciella komponeter från specialföretag som är specialister i sin bransch, dessa företag tillverkar också komponter till alla bilmärken.Peter (inte verifierad)
lör, 2011-08-20 09:19
3. Intressant att STCC ägaren
Intressant att STCC ägaren Pålsson försöker vifta bort det faktum att Sveriges banägare inte vill jobba med honom och istället väljer SRL/TTA. När han sedan hävdar att SBF skulle ge hans företag konkurrensfördelen att välja tävlingsdatum innan övriga serier har han förmodligen inte insikt i den anmälan av SBF som Fredrik Skoghag gjort till konkurrensverket som sedan något år tillbaka utreder om SBF bryter mot konkurrensreglerna inom EG-rätten genom konkurrensbegränsande åtgärder. Om någon sådan klausul skulle finnas i SBF/STCC avtalet lär den inte hålla för en granskning av KKV. Dessutom är det ju intressant att se Pålsson som en man utan visioner och morötter. Hans pressmeddelanden är ju enbart uppradande av hot och begränsningar. Läs mer KKV dom mot SBF har dnr 421/2011; http://www.kkv.se/Diariet/reslutat.asp Läs mer om Svenska Bilsportförbundet; www.sbf.se/2011/06/15/konkurrensverkets-beslut-overklagat/L-Å (inte verifierad)
sön, 2011-08-21 07:29
4. Stcc har inget stöd från Volvocars AB
På denna länk hittar du film på Volvos nya racerbil för TTA; http://youtu.be/bboKxnFTFUkL-Å (inte verifierad)
sön, 2011-08-21 07:38
5. Läs om sanningen på;
Mer finns på www.touringcartimes.com/ och www.ttagroup.sePeter (inte verifierad)
sön, 2011-08-21 07:53
6. Vilka garantier kan STCC ge för att de inte hoppar av??
I företagsbranschen är det vanligt att företag lovar saker för att sedan i sista stund hoppa av. Stcc har ju inga egna team bilar eller investeringar som gör dem tvungna att starta sin serie 2012. Det enklaste för dem är ju bara att hoppa av. R. Pålsson får ju sin lön från annat håll. TTA å andra sidan måste ju satsa, de lever ju på att köra racing. Dvs var går smärtgränsen för antal startande?? Vilket datum är sista datum? Detta är hämtat från Camaro-cup.com