Nu går till STCC till motattack

Banracing-Sverige är splittrat. Nya TTA utmanar STCC som tycks ha blivit omkört, men inte enligt Rickard Pålsson, ägare till STCC AB. ”Jag visste vad vi gav oss in i när jag valde att satsa vidare” menar Pålsson som har utlovat 30 miljoner i en extra satsning.

Det blåser om STCC inför 2012, men Rickard Pålsson hävdar att han inte är oroad. Planerna inför nästa säsong står fast och organisationen arbetar vidare med oförminskad styrka, säger han bestämt. Under onsdagen presenterade konkurrenten, SRL by TTA, planerna för nästa år.

"Vi har starka avtal"

Trots TTA:s pådrag säger Pålsson att han är trygg och att ingenting har hänt som förändrar STCC:s planer för nästa säsong och därutöver.

- Vi har starka avtal med Svenska Bilsportförbundet, vårt stora projekt för nästa år, Solvalla-racet i Stockholm, rullar på helt enligt plan och vi känner också att vi har bilbranschens stöd för det vi gör.

Uppgifterna om att STCC har blivit av med sin tävling i Göteborg dementeras bestämt av Pålsson.

- Som den högsta SM-serien i landet har STCC enligt Svenska Bilsportförbundets regelverk förtur när det gäller att fastslå kalender.

"City Race bestämmer vi"

- Vi har avtal med City Race Arena, och det har ägaren också medgivit i media. I och med att vi också har förtur i planläggning av datum blir det inga problem för vår del. Vi kommer snart att presentera vår kalender för 2012.

Ett kvitto på stödet från bilbranschen kom via Porsches besked att Carrera Cup ska fortsätta som supportklass tillsammans med STCC. Pålsson nämner också stödet från Volkswagen och Chevrolet.

Pålsson pekar också på STCC:s omdiskuterade reglemente.

- Det är baserat på de bilar som rullar på gatan, miljövänliga, moderna bilar med små turbomotorer, och det är vad bilbranschen vill se ute på tävlingsbanorna.

"Bilbranschen lockas inte"

Pålsson berör också de samtal som har förekommit med TTA-gruppen.

- Vi tittade noga på TTA:s förslag när det gäller val av bil. Det är en fransk rörramskonstruktion med plastkaross, som exempelvis föreställer en Volvo, och en V6-motor på 3,5-liter från Nissan – det är en biltyp som inte lockar bilbranschen till att medverka.

Vad båda parterna inte riktigt vill precisera är just den konsekvensen – bilbranschens intressen kontra sportsliga värden och i sin styr sponsorstöd.

Pålsson avslöjar också nu har även Tomas Engström, Honda, och Danielsson Motorsport meddelat fortsatt satsning på STCC 2012.

- Vi vet att några team tittar på möjligheten att driva en tredje bil i mästerskapet, och det finns också flera nya team som är intresserade av att fylla upp tomrummet efter de team som försvinner, avslutar Pålsson.

Peter (inte verifierad)

lör, 2011-08-20 08:59

1. Göteborg City race arena

Göteborgs banan ägs av ett Polestar AB ägt företag.

Peter (inte verifierad)

lör, 2011-08-20 09:08

2. Nissan-motor??

Motorn i TTA bilarna är en motor som tillverkas hos ett företag som bara tillverkar motorer. Denna motortyp använder flera bilföretag i sina bilar t.ex Nissan, Renault, Mitsubishi, Infinti, m.fl. I biltillverkar branschen så köper många biltillverkare sina delar från specialföretag som bara tillverkar en produkt. En biltillverkare köper nästan alla sina speciella komponeter från specialföretag som är specialister i sin bransch, dessa företag tillverkar också komponter till alla bilmärken.

Peter (inte verifierad)

lör, 2011-08-20 09:19

3. Intressant att STCC ägaren

Intressant att STCC ägaren Pålsson försöker vifta bort det faktum att Sveriges banägare inte vill jobba med honom och istället väljer SRL/TTA. När han sedan hävdar att SBF skulle ge hans företag konkurrensfördelen att välja tävlingsdatum innan övriga serier har han förmodligen inte insikt i den anmälan av SBF som Fredrik Skoghag gjort till konkurrensverket som sedan något år tillbaka utreder om SBF bryter mot konkurrensreglerna inom EG-rätten genom konkurrensbegränsande åtgärder. Om någon sådan klausul skulle finnas i SBF/STCC avtalet lär den inte hålla för en granskning av KKV. Dessutom är det ju intressant att se Pålsson som en man utan visioner och morötter. Hans pressmeddelanden är ju enbart uppradande av hot och begränsningar. Läs mer KKV dom mot SBF har dnr 421/2011; http://www.kkv.se/Diariet/reslutat.asp Läs mer om Svenska Bilsportförbundet; www.sbf.se/2011/06/15/konkurrensverkets-beslut-overklagat/

L-Å (inte verifierad)

sön, 2011-08-21 07:29

4. Stcc har inget stöd från Volvocars AB

På denna länk hittar du film på Volvos nya racerbil för TTA; http://youtu.be/bboKxnFTFUk

L-Å (inte verifierad)

sön, 2011-08-21 07:38

Peter (inte verifierad)

sön, 2011-08-21 07:53

6. Vilka garantier kan STCC ge för att de inte hoppar av??

I företagsbranschen är det vanligt att företag lovar saker för att sedan i sista stund hoppa av. Stcc har ju inga egna team bilar eller investeringar som gör dem tvungna att starta sin serie 2012. Det enklaste för dem är ju bara att hoppa av. R. Pålsson får ju sin lön från annat håll. TTA å andra sidan måste ju satsa, de lever ju på att köra racing. Dvs var går smärtgränsen för antal startande?? Vilket datum är sista datum? Detta är hämtat från Camaro-cup.com
I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.