Nu går till STCC till motattack

Banracing-Sverige är splittrat. Nya TTA utmanar STCC som tycks ha blivit omkört, men inte enligt Rickard Pålsson, ägare till STCC AB. ”Jag visste vad vi gav oss in i när jag valde att satsa vidare” menar Pålsson som har utlovat 30 miljoner i en extra satsning.

Det blåser om STCC inför 2012, men Rickard Pålsson hävdar att han inte är oroad. Planerna inför nästa säsong står fast och organisationen arbetar vidare med oförminskad styrka, säger han bestämt. Under onsdagen presenterade konkurrenten, SRL by TTA, planerna för nästa år.

"Vi har starka avtal"

Trots TTA:s pådrag säger Pålsson att han är trygg och att ingenting har hänt som förändrar STCC:s planer för nästa säsong och därutöver.

- Vi har starka avtal med Svenska Bilsportförbundet, vårt stora projekt för nästa år, Solvalla-racet i Stockholm, rullar på helt enligt plan och vi känner också att vi har bilbranschens stöd för det vi gör.

Uppgifterna om att STCC har blivit av med sin tävling i Göteborg dementeras bestämt av Pålsson.

- Som den högsta SM-serien i landet har STCC enligt Svenska Bilsportförbundets regelverk förtur när det gäller att fastslå kalender.

"City Race bestämmer vi"

- Vi har avtal med City Race Arena, och det har ägaren också medgivit i media. I och med att vi också har förtur i planläggning av datum blir det inga problem för vår del. Vi kommer snart att presentera vår kalender för 2012.

Ett kvitto på stödet från bilbranschen kom via Porsches besked att Carrera Cup ska fortsätta som supportklass tillsammans med STCC. Pålsson nämner också stödet från Volkswagen och Chevrolet.

Pålsson pekar också på STCC:s omdiskuterade reglemente.

- Det är baserat på de bilar som rullar på gatan, miljövänliga, moderna bilar med små turbomotorer, och det är vad bilbranschen vill se ute på tävlingsbanorna.

"Bilbranschen lockas inte"

Pålsson berör också de samtal som har förekommit med TTA-gruppen.

- Vi tittade noga på TTA:s förslag när det gäller val av bil. Det är en fransk rörramskonstruktion med plastkaross, som exempelvis föreställer en Volvo, och en V6-motor på 3,5-liter från Nissan – det är en biltyp som inte lockar bilbranschen till att medverka.

Vad båda parterna inte riktigt vill precisera är just den konsekvensen – bilbranschens intressen kontra sportsliga värden och i sin styr sponsorstöd.

Pålsson avslöjar också nu har även Tomas Engström, Honda, och Danielsson Motorsport meddelat fortsatt satsning på STCC 2012.

- Vi vet att några team tittar på möjligheten att driva en tredje bil i mästerskapet, och det finns också flera nya team som är intresserade av att fylla upp tomrummet efter de team som försvinner, avslutar Pålsson.

Peter (inte verifierad)

lör, 2011-08-20 08:59

1. Göteborg City race arena

Göteborgs banan ägs av ett Polestar AB ägt företag.

Peter (inte verifierad)

lör, 2011-08-20 09:08

2. Nissan-motor??

Motorn i TTA bilarna är en motor som tillverkas hos ett företag som bara tillverkar motorer. Denna motortyp använder flera bilföretag i sina bilar t.ex Nissan, Renault, Mitsubishi, Infinti, m.fl. I biltillverkar branschen så köper många biltillverkare sina delar från specialföretag som bara tillverkar en produkt. En biltillverkare köper nästan alla sina speciella komponeter från specialföretag som är specialister i sin bransch, dessa företag tillverkar också komponter till alla bilmärken.

Peter (inte verifierad)

lör, 2011-08-20 09:19

3. Intressant att STCC ägaren

Intressant att STCC ägaren Pålsson försöker vifta bort det faktum att Sveriges banägare inte vill jobba med honom och istället väljer SRL/TTA. När han sedan hävdar att SBF skulle ge hans företag konkurrensfördelen att välja tävlingsdatum innan övriga serier har han förmodligen inte insikt i den anmälan av SBF som Fredrik Skoghag gjort till konkurrensverket som sedan något år tillbaka utreder om SBF bryter mot konkurrensreglerna inom EG-rätten genom konkurrensbegränsande åtgärder. Om någon sådan klausul skulle finnas i SBF/STCC avtalet lär den inte hålla för en granskning av KKV. Dessutom är det ju intressant att se Pålsson som en man utan visioner och morötter. Hans pressmeddelanden är ju enbart uppradande av hot och begränsningar. Läs mer KKV dom mot SBF har dnr 421/2011; http://www.kkv.se/Diariet/reslutat.asp Läs mer om Svenska Bilsportförbundet; www.sbf.se/2011/06/15/konkurrensverkets-beslut-overklagat/

L-Å (inte verifierad)

sön, 2011-08-21 07:29

4. Stcc har inget stöd från Volvocars AB

På denna länk hittar du film på Volvos nya racerbil för TTA; http://youtu.be/bboKxnFTFUk

L-Å (inte verifierad)

sön, 2011-08-21 07:38

Peter (inte verifierad)

sön, 2011-08-21 07:53

6. Vilka garantier kan STCC ge för att de inte hoppar av??

I företagsbranschen är det vanligt att företag lovar saker för att sedan i sista stund hoppa av. Stcc har ju inga egna team bilar eller investeringar som gör dem tvungna att starta sin serie 2012. Det enklaste för dem är ju bara att hoppa av. R. Pålsson får ju sin lön från annat håll. TTA å andra sidan måste ju satsa, de lever ju på att köra racing. Dvs var går smärtgränsen för antal startande?? Vilket datum är sista datum? Detta är hämtat från Camaro-cup.com

Efter två mål och sex assist på 32 matcher var SHL-laget Rögles tålamod slut med tidigare NHL-spelaren Jakob Peterson, 25 år. 

 Han värvades in som förste center, och som ersättare för Rodrigo Abols som sent in i säsongen försvann till Philadelphia Flyers.  

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

Den 9 maj är det premiär för hockey-VM i Sverige och Danmark. Tre Kronor inleder turneringen just den dagen mot  Slovakien samma dag.  Räkna med mycket folk på läktarna. Intresset är stort och redan nu är 150 000 biljetter sålda till matcherna i Stockholm.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Åtskilliga svenskar älskar att med morgon följa skidåkning på tv.  Inte undra på att Viaplay förlänger nu förlänger sitt avtal med Internationella skidförbundet, Fis, till 2030.

– Skidsporten engagerar många i Sverige. Därför känns det väldigt kul att fortsätta ge tittarna det bästa från skidvärlden, bekräftar Viaplays sportchef Erik Westberg.

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.