SEF agerar efter larmrapport
Det råder inget tvivel om att elitfotbollen har problem – både med pengar och ekonomin. Det ena ger det andra och nu krävs krafttag för att vända en illavarslande trend.
Förändringsprocess
Ett första steg i SEF blir att anlita kommunikationsbyrån Isobar för att utveckla varumärkena Allsvenskan och Superettan. Arbetet startar omedelbart och omfattar både ny varumärkes- och kommunikationsplattform och taktisk marknadsföring.
Isobar valdes som partner efter en utförlig pitchprocess, där byråns strategiska kunskap och digitala fokus spelade en stor roll i det avgörande beslutet.
- Vi är mitt uppe i en spännande förändringsprocess och vi behöver stöd för att kunna ta nästa stora steg. Isobar visade en övertygande strategisk förståelse för de utmaningar som vi står inför, säger Magnus Linder, marknadschef på SEF.
"Ta ett grepp om kommunikationen"
- Det kommer att handla mycket om att tydliggöra vår identitet och förstärka vårt erbjudande utifrån det som är unikt och positivt med den svenska ligafotbollen. Att Isobar dessutom har ett fullservicekoncept är en stor bonus. Vi ska ta ett nytt grepp om alla delar i vår kommunikation, inte minst det digitala, för att kunna möta nya behov och förväntningar hos våra fans, säger Linder.
- Vi är väldigt stolta över förtroendet och ser fram emot att jobba med Sveriges största sport och två varumärken som berör så många. Svensk ligafotboll står inför en mycket intressant resa, och vi på Isobar är fulla med tillförsikt att vi har verktygen för att hjälpa SEF utveckla och förädla Allsvenskan och Superettan, säger Jens Rundkvist, VD på Isobar.
SEF har också förrstärkt sitt kansli avsevärt och rustar för att kunna motsvara klubbarnas förväntningar på åtgärder.
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.
Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.