Ska dubbla omsättningen

Att sälja kakor, kläder, schampo m m har många inom idrotten prövat med varierande framgång. Men nu har bröderna Thomas och Andreas Ravelli hittat ett vinnande koncept.
Sedan några år tillbaka är Thomas Ravelli flitigt anlitad som föreläsare, men nu tar hans nya bolag allt mera tid. Foto: Adam Ihse, TT

 

På den breda och konkurrensutsatta skol- och idrottsförsäljningsmarknaden räknar bröderna Ravelli med att öka sin omsättning med 185 procent i år. Det ger 9,5 miljoner tillbaka till klubbar, lag och klasser. 

Störst inom två år

Och målsättningen för Ravelli AB är klar:

– Målet är att bli störst inom fem år, säger Verner Hemmingsen, delägare och kreatör.

Klubb- och idrottsförsäljning är inget nytt koncept. Marknaden har sedan länge varit stor och bred med kakor, kläder, korvar,  lotter – allt för klubbar, lag och klasser att sälja och tjäna pengar på. 

Men den hårda konkurrensen avskräckte inte bröderna Thomas och Andreas Ravelli från att för drygt två år sedan ge sig in i branschen med ett säljkoncept innehållande sport- och underkläder samt hemtextil under det självklara namnet Ravelli. 

Målet är 25 miljoner

2014 omsatte det nystartade företaget drygt 7 miljoner och gav tillbaka 3,3 miljoner kronor till idrottsrörelsen och skolklasser, pengar som i normala fall hade hamnat i butikernas kassor. 

Målet i år är att omsätta 20 miljoner. Ett mål man är på god väg att uppnå. Det skulle innebära en ökning med 185 procent på bara ett år. Med succéökningen av omsättning räknar Ravelli i år med att kunna ge tillbaka upp mot 9,5 miljoner kronor, framförallt till idrottsrörelsen. 

Bröderna menar att framgångskonceptet är det samma som inom fotbollen – hårt arbete och ett bra lagarbete. 

Kreatören i bolaget

- Vi har ett bra tema på Ravelli och viktigast av allt, vi har fantastiska och engagerade försäljare ute i landet som gör ett jättejobb. Det känns bra att kunna ge tillbaka till dem, säger Andreas och Thomas.

- Vi vet av erfarenhet att lag och klubbar alltid är i behov av pengar. Inte minst har det blivit tydligt med den pågående debatten om dyr ungdomsverksamhet. Det känns bra att kunna ge tillbaka något till idrottsverksamheten som vi själva fått så mycket av under vår uppväxt, säger Thomas.

En, för allmänheten, mindre namnkunnig spelare i Ravelli-teamet är delägaren och kreatören Verner Hemmingsen. Den danska nyckelspelaren huserar i småländska Kulltorp, där huvudkontoret också återfinns. För honom är Ravellis framtidsplaner solklara:

- Vi ska bli en stor och stabil spelare på marknaden. Målet är att bli störst inom fem år, säger Hemmingsen.

Lars (inte verifierad)

tors, 2015-08-13 13:29

1. I artikeln står inget om hur

I artikeln står inget om hur mycket som hamnar i bröderna Ravellis fickor. Oavsett om det är korvar, kallingar eller tulpaner bygger konceptet på att använda sig av gratis arbetskraft i form av barn och ungdomar. Försäljningen garanteras genom att grannar, arbetskamrater, släktingar och föräldrar köper eftersom det är näst intill omöjligt att tacka nej till ett barn man känner. För många idrottsföräldrar skulle det inte spela någon roll för ekonomin om medlemsavgiften istället höjdes.

Erland (inte verifierad)

fre, 2015-08-14 08:01

2. Kan man köpa artikar av er. I

Kan man köpa artikar av er. I så fall, undrar jag hur mycket de har betalat, eller i annat fall hur naiv och okunnig artikelförfattaren är. Försäljning av idrottsklubbar fungerar så att klubbarna får del av försäljningssumman. Det betalar en butik istället i personalkostnader,hyra m.m. Således har inte leverantören "skänkt" några pengar till klubbana. De betalar ut säljararvode. I övrigt säkert minst lika bra vinstmarginaler som andra detaljister. Den elake kan också säga att det är ett sätt att kringgå förbudet om barnarbete.

thomasejd

fre, 2015-08-14 09:03

3. Men du...

Vi kan inte avslöja prislistan... Nej, skämt åsido, det går inte att köpa artiklar av oss. Det här är en artikel av många om personer inom och nära idrotten, personer som nu vill göra karriär utanför arenan. /Thomas Ejderhov, IA

Tillsammans med maken Patrik valde Carolina Klyft att bli en partner i satsningen på en träningscamp och konferensgård i Järvsö.

Det står henne och övriga delägare dyrt. M Camp Järvsö Holding AB är försatt i konkurs – med 33 miljoner i skulder.

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

19:e upplagan av Tour de Ski var inte bara en sportslig, utan också en ekonomisk fullträff, för Norges Therese Johaug, 36 år. 

Hon fick med sig hem över 1,2 miljoner i prispengar, totalseger i cupen, samt delseger i ytterligare  en cup,  klättring (jämför bergspriset i Tour de France), samt  ersättning från fyra enskilda etapper. 

En annan pålitlig idrottsstjärna är Ludvig Åberg som också redovisar plussiffror.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Åtskilliga svenskar älskar att med morgon följa skidåkning på tv.  Inte undra på att Viaplay förlänger nu förlänger sitt avtal med Internationella skidförbundet, Fis, till 2030.

– Skidsporten engagerar många i Sverige. Därför känns det väldigt kul att fortsätta ge tittarna det bästa från skidvärlden, bekräftar Viaplays sportchef Erik Westberg.

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.