Sebastians projekt fortsätter växa

Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian .
Avtal signerat, fr v Sebastian Lundgren, Grundare/ vd vid Wimt, Fredric Blank, affärsutvecklare på Jula Holding, Stephanie Sollerman, affärsutvecklare på Jula Holding och Fredrik Niemelä, Grundare/CPO Wimt.

 

Till hösten är ambitionen att skala upp och inkludera fler profiler och klubbar samt företag. Redan nu har Wimt en kölista med klubbar, ligor, förbund, idrottare och sportkreatörer som vill använda och bli en del avplattformen. Något som visar att nyfikenhet och intresset sprider sig.M

Många kändisar

På listan av investerare märks flera av Sveriges främsta techprofiler - och idrottskändisar som Frida Karlsson, Charlotte Kalla, Malin Baryard, Therese Alshammar, Joel Lundqvist och Henrik Larsson.
Senast in på ägarlistan är Jula Holding (ägare Jula AB och Hööks)
- Vi har en en vision om att medverka till att revolutionera sportekonomin och vill stärka banden mellan supportrar och atleter genom digitala communities, säger Sebastian Lundgren. 
Två likasinnade som har funnit varandra är Sebastian på Wimt och just Fredric Blank, affärsutvecklare på Jula Holding och Jula.
- Det teamet på Wimt hittills har åstadkommit är mycket imponerande och det är tydligt hur plattformen kan göra en stor skillnad för idrotten, säger säger ” Fredric Blank och fortsätter:. 
- Vi ser fram emot att stödja fortsatt tillväxt och innovation inom sportvärlden och att få dela resan med teamet på Wimt och är övertygade om att arbetet får en betydande inverkan både på sportmedia och idrottens framtid, . 
Sebastian är noga med att påtala:
- Wimts ambition är att under tredje kvartalet i år vidareutveckla annonserbjudanden, vilket blir plattformens huvudsakliga inkomstkälla. En betydande del av intäkterna ska delas med community-ägarna för att gynna ett ökat engagemang. Affärsmodellen är erbjuda annonsörer en mätbar och skalbar exponering hos rättighetsinnehavare på deras communities.
- Vi vill förändra sättet vi konsumerar sportmedia genom att erbjuda innovativa lösningar som förbättrar engagemang och upplevelser för fansen. Plattformen gör det möjligt att följa idrott på ett mer interaktivt och engagerande sätt, vilket gynnar både utövare och supportrar, betonar Sebastian som grundade företaget 2022 i Stockholm tillsammans med Fredrik Niemelä, Alicia Pierrou och Carin Helenius.

Större engagemang

Många står ännu frågande till vad som egentligen ska hända och hur Sebastians skapelse ska se ut. 
Han försöker förtydliga vad som är på gång:
- Plattformen erbjuder atleter, klubbar och ligor, föreningar och evenemang ett sätt att bygga sina egna community och aktivt engagera sina supportrar och sportkreatörer i att skapa interaktivt innehåll. Atleterna kan få inbound content, d v s upplevelser på deras respektive community. Då blir det ett ökat engagemang, samtidigt som atleterna själva får möjlighet att publicera sitt material. och dra nytta av fansens engagemang.
Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Den femte vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Per-Ola Kullberg från Rydsgård vann 100 000 kr. Fotbollsklubben Rydsgårds AIF sålde den vinnande lotten och för det belönades även de med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet.

”Per-Ola är ledare för ett av våra tjejlag, så jag fick veta att både han och föreningen hade vunnit nästan direkt i fredags”, säger en glad Håkan Palm, Ungdomsansvarig Rydsgårds AIF.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.