Streaming aktuellt på konferens
Ett flertal förbund och föreningar samt konsulter inom den svenska sportindustrin var på plats för att göra fler affärer, hitta nya samarbetspartners och hänga med i branschens utveckling vid den tionde branschträffen Sport & Pengar i Stockholm.
Först ut var Matt Parker från världsledande streamingbolaget NeuLion. Matt berättade om hur NBA, UFC, mfl har transformerat sina kunder från att tidigare ha jobbat med olika TV kanaler till att nu äga och själva driva sina TV/mediakanaler via s k OTT-plattformar för att visa sina rörliga bilder.
Värt att notera är exempelvis hur NBA numera säljer sina matcher per quarter dvs vill man bara se sista quartern så kan man köpa den för 1.99 USD. Syftet med denna lösning är att delar av basketpubliken idag endast vill se och köpa den mest spännande delen av matchen, nämligen slutet.
Därefter intog Johan Cederqvist från CMore och Johan Lundqvist SolidSport samt Katarina Koritz, Digital Strateg, scenen. I diskussion under kommande timme så konstaterade panelen att OTT streaming är här för att stanna men att det inte är så enkelt att marknadsföra dessa sändningar utan stöd av massiv marknadsföring.
Övriga talare under dagen var: Heiki Aura från Uplause, Lotta Nibell (GotEvent), Henrik Berndtson (Blixten & Co), Martin Carlsson Wall (Handelshögskolan), Susanne Söderholm (Svenska Orienteringsförbundet), Anders Larsson (Svenska Ishockeyförbundet), Thomas Schmitt (MobilGirot), Christer Haglund (Score), Victoria Jansson (SES), Magnus Gidlöf (Swedbank), Elsa Stille (Passion Lab), Ulf Björnemark och Joel Pallvik från Pack Train.
En kort summering av hela dagen är att vi står inför nya utmaningar inom mediarättigheternas djungel där nya aktörer tillkommer och att nya modeller för både säljare och köpare samt konsumenter uppstår i skiftet från linjär TV till OTT och andra streamingplattformar. Inom sponsring ökar det sociala åtagandet för både sponsor och rättighetsinnehavare och jämställd sponsring vinner mark på bekostnad av traditionella lösningar, sammanfattade moderatorn Magnus Roos
- Dessutom, det moderna sportkontoret och hybridorganisationer uppstår just nu och tillför nya dimensioner i klubbar och förbund. På innovationsområdet ligger bolag som MobilGirot och Score långt fram och ser ut att kunna bli vinnare i vår nya digitala sportvärld.
Mest lästa just nu
Fotbollens omstridde ordförande, Fredrik Reinfeldt, som kandiderar för omval, är inte ensam i kampen mot Riksidrottsförbundets ”takregel”, det vill säga att inget specialidrottsförbund (SIF) kan erhålla mer än tio procent av det statliga stödet till idrotten.
Nu backas Reinfeldt upp av ishockeyns ordförande Anders Larsson men han argumenterar för en utfasning av nuvarande ”tak” från en annan utgångspunkt.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Golf är en av Sveriges största idrotter och fortsätter att växa i antalet aktiva.
Faktum är att var tjugonde svensk är en aktiv golfspelare, Aldrig har så många människor ägnat sig åt golf!
561 677 personer är medemmar i golfförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar