Första gången med en egen styrelse

En Svensk Klassiker har fått 100 000-tals människor att träna året runt, i snart 50 år. För att kunna möta marknadens krav på professionella och mångfacetterade idrottsorganisationer har en styrelse rekryryterats för första gången.

Många människor har motiverats till att börja motionera via En Svensk Klassiker.
Annons

Den välmeriterade styrelsen består av ordförande är Staffan Movin, Programdirektör KTH Executive , vice ordförande Anna Pucar Rimhagen, konsult i eget bolag.

10 000 personer gör klassikern varje år

Övriga ledamöter är Tony Grimaldi, VD för Cycleurope, en av Europas största cykelproducenter, Birgitta Bogren Samhällschef Orsa Kommun, Marie Söderqvist, kommunikation- och public affairschef på WeMind, Sveriges största psykiatriföretag. Lena Engström Operativ chef på Svensk Elitfotboll, och Johan Cahling hållbarhets- och varumärkeschef för Brynäs IF

-Vi är stolta över att kunna presentera en extern styrelse. Vi arbetar oförtröttligt med att förbättra folkhälsan, genom att få människor att röra på sig. Nästan 200 000 personer deltar i något av våra lopp varje år. Cirka 10 000 gör en hel klassiker.

- Vi firar inom kort 50 år som organisation och grundstenarna för kommande 50 år kommer nu att läggas av den nya styrelsen, säger Staffan Movin, nybliven styrelseordförande 

Fyra stykeprov

En Svensk Klassiker drivs gemensamt av de fem arrangörerna Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen, Lidingöloppet och Engelbrektsloppet och har funnits sedan 1971. En klassiker innebär att man inom en tolv månader åker skidor i Engelbrektsloppet eller Vasaloppet, cyklar Vätternrundan, simmar Vansbrosimningen och springer Lidingöloppet.

En mission är att göra Sverige och svenskarna friskare och grundtanken är att motivera till motion och träning året om. Genom projekt som Skolklassikern, som riktar sig till barn från förskoleklass till årskurs 6, ICA-klassikern, en app för vardagsmotion, Special Olympics-klassikern, för personer med intellektuella funktionsnedsättningar,

Något för alla

Dessutom finns Arbetsplatsklassikern, för företag och anställda, jobbar motiveras med att motivera nya grupper till rörelse och träning oavsett ålder och fysisk förmåga.

- Vi försöker skapa motivation även för dem som inte kommer att vara med i något stort lopp och vi hjälper företag att hjälpa medarbetare att hitta rörelseglädje, säger vd:n Michael Thorén.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sex nyförvärv presenteras - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen.  

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

2020 vann Umeå en överlägsen seger .Nu är det klart vilka 37 kommuner som  som har klarat grundkriteriet och är med och slåss om titeln Sveriges bästa idrottsstad 2021.I år tillkommer två kommuner som aldrig tidigare klarat grundkriteriet; Vänersborg och Mölndal. Däremot försvinner fyra kommuner som var med i omröstningen ifjol; Boden, Falkenberg, Gotlands kommun och Kalmar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.