Andreas och ISP stärkt trots pandemin

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

Andreas Ottermark, ägare och vd vid ISP Sport & Marketing. På tio år lyckades han skapa ett eget företag med över 100 miljoner i omsättning. Och mer ska det bli. Nu ska ISP lanseras internationellt Foto: Tommy Holl

 

Som 25-åring blev han vd för Sveriges största företag inom arenareklam. Sven Ivarsson erbjöd honom att ta över väletablerade ISP Sport & Marketing. 

Anderas Ottermark skapade en modell för att kunna hjälpa klubbar och förbund att utveckla sin säljverksamhet och paketering och därmed uppnå större lönsamhet. 

Nya kunder hörde själva av sig

Hur ISP jobbade och lyckades spreds både bland klubbar och förbund, ja, även företag för den delen. 

Många sökte sig självmant till ISP och företaget växte snabbt. Och ändå inte. En pandemi ställde till det.

På det viset blev inte 2020 det succéår som förutspåddes.

Det fanns en prognos om 220 miljoner i försäljning.

- Hade du frågat mig någon gång i februari i fjol hade jag sagt att vi kommer att landa någonstans där. Vi hade kontroll och affärerna gick strålande, berättar Andreas. 

- Men vi, lika lite som någon annan, kunde vi föreställa oss vad som skulle ske och hur länge det skulle pågå. Hur allt vändes upp och ned på ett egentligen ofattbart sätt.

 - Corona har påverkat oss oerhört mycket. På egentligen alla plan - inställda evenemang, ingen publik, personalåtgärder, kundernas återhållsamhet.

Han betonar:

- Men våra företagskunder har varit väldigt lojala och stöttande. Därför har det ändå rullat på.

220 miljoner blev 140

ISP:s bankkonto visar sanningen. Siffrorna för 2020 som skulle intyga ett strålande resultat är nu något mer blygsamma. Prognosen om 220 miljoner i försäljningen blev slutligen 140.

- Och vi överlevde, det är viktigast, betonar Andreas.

Och sett i ett perspektiv är det imponerande fakta. När Andreas, tack vare Sven Ivarsson fick möjligheten att lämna jobbet som säljare av arenareklam på Gamla Ullevi och i stället ta över etablerade ISP Sport & Marketing 2011 kunde inte han inte ens i sin vildaste fantasi tänka sig att han skulle driva ett eget företag med över 100 miljoner i omsättning tio år senare.

Men i dag kan han också erkänna att det senaste året har varit tufft på flera plan.

- Vi har tvingats till tuffa beslut och att permittera personal.

Ansträngda månader

Våren och sommaren 2020 var ansträngande. Trycket var intensivt i en tid av ständiga omprövningar. 

Personligen har han också prövats. 

Andreas älskade farfar dog. Det tog Andreas hårt

- Farfar Tore var också en entreprenör, och har alltid betytt oerhört mycket för mig. Han levde ett långt liv och blev 93 år gammal, men när han oturligt ramlade och bröt höftleden så gick han bort på bara några få veckor. 

- Sista tiden kunde man inte göra så mycket förutom att besöka honom väldigt ofta. Jag satt med honom långa stunder och bara pratade. Sista dagarna låg han i palliativ vård innan han gick bort. Han vaknade till efter jag suttit hos honom i timmar och då tog han mig i armen och sa ”du jobbar för mycket, pojk, lova mig att ta hand om dig allt handlar inte bara om jobb Andreas”. 

Andreas nekar inte heller till att det blivit väl mycket i vissa perioder.

-  Det är viktigt när man jobbar mycket att ha en balans mellan träning, arbete och socialt liv med vänner, då orkar man hålla högt tempo

Hur mår du i dag?

- Mycket bra med tanke på allt vad som ändå har hänt. Jag tränar regelbundet och det betyder massor. Vi har fantastiska medarbetare som gör ett kanonjobb med stort engagemang  

Kundlistan växte

Hans skapelse fortsätter att växa – och mer ska det bli.

Under det senaste halvåret har ISP tagit hem och utvecklat flera stora kontrakt. 

  • IFK GöteborGöteborgsvarvet
  • Svenska längdförbundet
  • Svenska Friidrottsförbundet
  • Damidrottens nya nätverk, EPOS.

En imponerande lista.

I takt med erövringarna får personalen också stärkt självförtroende och större kompetens.

Värvade nya medarbetare

Här har Andreas gjort två starka värvningar. Jörgen Lindgren (generalsekreterare på Hockeyförbundet i fyra år och sju år som vd för Svenska hockeyligan, SHL) och Robert Jonsson (tidigare försäljningschef Frölunda Indians).

Ur alla möten och samtal växte idén om att ta ett språng ut över Sveriges gränser. Nu är ett strategiarbete färdigt. 

- Vi är stärkta av att vi i dag har en större efterfrågan från nationella företag. Vi har aldrig haft fler förfrågningar från kunder än just nu.

- Vi har fantastiska medarbetare som med stort driv och engagemang sett till att vi parerade 2020 på ett bra sätt. Det var givetvis ett tufft år på många sätt men vi avslutade starkt med en väldigt positiv känsla för framtiden.

Det är inget fel på vare sig förmågan eller självförtroendet hos Andreas. Inte undra på att det har gått bra.

Thomas Ejderhov

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det egentliga  verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan  hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.

Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.