Andreas och ISP stärkt trots pandemin

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

Andreas Ottermark, ägare och vd vid ISP Sport & Marketing. På tio år lyckades han skapa ett eget företag med över 100 miljoner i omsättning. Och mer ska det bli. Nu ska ISP lanseras internationellt Foto: Tommy Holl

 

Som 25-åring blev han vd för Sveriges största företag inom arenareklam. Sven Ivarsson erbjöd honom att ta över väletablerade ISP Sport & Marketing. 

Anderas Ottermark skapade en modell för att kunna hjälpa klubbar och förbund att utveckla sin säljverksamhet och paketering och därmed uppnå större lönsamhet. 

Nya kunder hörde själva av sig

Hur ISP jobbade och lyckades spreds både bland klubbar och förbund, ja, även företag för den delen. 

Många sökte sig självmant till ISP och företaget växte snabbt. Och ändå inte. En pandemi ställde till det.

På det viset blev inte 2020 det succéår som förutspåddes.

Det fanns en prognos om 220 miljoner i försäljning.

- Hade du frågat mig någon gång i februari i fjol hade jag sagt att vi kommer att landa någonstans där. Vi hade kontroll och affärerna gick strålande, berättar Andreas. 

- Men vi, lika lite som någon annan, kunde vi föreställa oss vad som skulle ske och hur länge det skulle pågå. Hur allt vändes upp och ned på ett egentligen ofattbart sätt.

 - Corona har påverkat oss oerhört mycket. På egentligen alla plan - inställda evenemang, ingen publik, personalåtgärder, kundernas återhållsamhet.

Han betonar:

- Men våra företagskunder har varit väldigt lojala och stöttande. Därför har det ändå rullat på.

220 miljoner blev 140

ISP:s bankkonto visar sanningen. Siffrorna för 2020 som skulle intyga ett strålande resultat är nu något mer blygsamma. Prognosen om 220 miljoner i försäljningen blev slutligen 140.

- Och vi överlevde, det är viktigast, betonar Andreas.

Och sett i ett perspektiv är det imponerande fakta. När Andreas, tack vare Sven Ivarsson fick möjligheten att lämna jobbet som säljare av arenareklam på Gamla Ullevi och i stället ta över etablerade ISP Sport & Marketing 2011 kunde inte han inte ens i sin vildaste fantasi tänka sig att han skulle driva ett eget företag med över 100 miljoner i omsättning tio år senare.

Men i dag kan han också erkänna att det senaste året har varit tufft på flera plan.

- Vi har tvingats till tuffa beslut och att permittera personal.

Ansträngda månader

Våren och sommaren 2020 var ansträngande. Trycket var intensivt i en tid av ständiga omprövningar. 

Personligen har han också prövats. 

Andreas älskade farfar dog. Det tog Andreas hårt

- Farfar Tore var också en entreprenör, och har alltid betytt oerhört mycket för mig. Han levde ett långt liv och blev 93 år gammal, men när han oturligt ramlade och bröt höftleden så gick han bort på bara några få veckor. 

- Sista tiden kunde man inte göra så mycket förutom att besöka honom väldigt ofta. Jag satt med honom långa stunder och bara pratade. Sista dagarna låg han i palliativ vård innan han gick bort. Han vaknade till efter jag suttit hos honom i timmar och då tog han mig i armen och sa ”du jobbar för mycket, pojk, lova mig att ta hand om dig allt handlar inte bara om jobb Andreas”. 

Andreas nekar inte heller till att det blivit väl mycket i vissa perioder.

-  Det är viktigt när man jobbar mycket att ha en balans mellan träning, arbete och socialt liv med vänner, då orkar man hålla högt tempo

Hur mår du i dag?

- Mycket bra med tanke på allt vad som ändå har hänt. Jag tränar regelbundet och det betyder massor. Vi har fantastiska medarbetare som gör ett kanonjobb med stort engagemang  

Kundlistan växte

Hans skapelse fortsätter att växa – och mer ska det bli.

Under det senaste halvåret har ISP tagit hem och utvecklat flera stora kontrakt. 

  • IFK GöteborGöteborgsvarvet
  • Svenska längdförbundet
  • Svenska Friidrottsförbundet
  • Damidrottens nya nätverk, EPOS.

En imponerande lista.

I takt med erövringarna får personalen också stärkt självförtroende och större kompetens.

Värvade nya medarbetare

Här har Andreas gjort två starka värvningar. Jörgen Lindgren (generalsekreterare på Hockeyförbundet i fyra år och sju år som vd för Svenska hockeyligan, SHL) och Robert Jonsson (tidigare försäljningschef Frölunda Indians).

Ur alla möten och samtal växte idén om att ta ett språng ut över Sveriges gränser. Nu är ett strategiarbete färdigt. 

- Vi är stärkta av att vi i dag har en större efterfrågan från nationella företag. Vi har aldrig haft fler förfrågningar från kunder än just nu.

- Vi har fantastiska medarbetare som med stort driv och engagemang sett till att vi parerade 2020 på ett bra sätt. Det var givetvis ett tufft år på många sätt men vi avslutade starkt med en väldigt positiv känsla för framtiden.

Det är inget fel på vare sig förmågan eller självförtroendet hos Andreas. Inte undra på att det har gått bra.

Thomas Ejderhov

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.

Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.