110 VM-miljoner i skillnad, men varför?
Att svenskarna inte vill ha VM i maj. Vi vill i alla fall inte betala lika mycket som i Finland för att se VM-hockey.
Det är en av teorierna bakom en obeveklig ekonomisk sanning. Å andra sidan vet vi vem som vann turneringen för några månader sedan.
Englund splittrad
Men Christer Englund, hockeyförbundets ordförande, är splittrad. VM-guld i all ära, men låga publiksiffror och klagan på biljettpriser ledde i slutänden till den rekordstora förlusten.
De försvunna miljonerna urholkar också förbundets möjligheter. Tidigare har VM-turneringarna inneburit investeringar i framtiden. De pengarna såg man inte skymten av den här gången. Ändå var årets VM bättre än fjolårets.
I Finland är tongångarna lite annorlunda. 2012 var det stor succé med 65 miljoner i överskott. Fullt lika stor glädje var det inte i år, men dryga 20 miljoner i behållning räcker långt.
Beredda att betala
Alltså, 85 miljoner i behållning. Då kan finländarna acceptera lite sportsligt motgång.
Fler åskådare betalade högre biljettpriser i Hartwell Arena, är förklaringen. 460 000 åskådare har sett VM-matcherna där de här två åren mot 350 000 personer i Sverige.
- De har haft en publik som är beredd att betala för att gå på matcherna, det hade inte riktigt vi, säger Svenska ishockeyförbundets ordförande, Christer Englund, till Sportbladet.
Ändå guldmatcher i Globen
Han förklarar:
- Merparten av skillnaden handlar om intäkterna för biljetter. Tre fjärdedelar handlar om biljettförsäljning, resten är kommersiella intäkter.
Noterbart - Finland uppnådde den här ekonomiska succén trots att två av VM-turneringens bästa publikmatcher spelades i Globen, semifinalen och finalen med Tre Kronor. Ändå är differensen så stor.
Då uppstår frågan – är svenskarna inte lika intresserade?
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
2. Hockeyintresset?
Håller med Mats Janson i mycket men jag anser också att Stockholm inte är rätt stad för ett VM arrangemang sett utifrån publik. Förvisso är Stockholm tillgängligt för de flesta via tåg/fly men stockholmarna är helt enkelt inte hockeyintresserade. Ett VM delat mellan Linköping och Jönköping skulle nog dra mer publik, eller kanske Malmö-Göteborg. Sett på de dåliga publiksiffrorna som stockholmsklubbarna har i Elitserien så ser man att det endast är en bråkdel av innevånarna som går på hockey i Stockholm.3. Ingen bra produkt
Tror det ligger mer i att produkten hockey-VM helt enkelt inte är attraktiv. Ligger fel i tiden, bästa spelarna inte med och sen droppar det in nya spelare under hela turneringen. Jag tycker inte det är proffesionellt. Också för många lag som är med = ointressanta matcher och svårt att fylla arenorna. Nu blir det ofta hyfsat jämna matcher men bara för att de bättre lagen åker omkring på en skridsko. Går alldeles för sen på året och krockar med Stanley Cup som de flesta hockeyälskare tycker är mer intressant. Andra sommaridrotter är också igång.4. VM fiaskot
Sverige - Finland 100 - 0 Skillnaden stavas inkompetens. I Finland sköttes Ishockey VM av proffs, men i Sverige av ett gäng lallare.5. VM fiaskot
Skall naturligtvis vara Finland - Sverige 100 - 0Mest lästa just nu
Det egentliga verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.
Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.
Mats Jansson (inte verifierad)
ons, 2013-07-31 09:11
1. Kunniga, inte ointresserade
Ett VM utan att alla lag har sina bästa spelare. En outvecklad sport i de flesta länder, vilket medför att det alltid är samma lag i toppen. Detta tillsammans med att det spelas varje år gör att det är tämligen ointressant. Detta har den svenska publiken konstaterat. Dock tydligen inte den finländska. Kan bero på att de är svältfödda på idrottsliga framgångar. Ishockey är en av de få sporter de ligger på hög internationell nivå i. PS. Har inte kollat,men jag är ganska säker på att EM i damfotboll drog betydligt högre publik. De gjorde det definitivt i de matcher där Sverige inte var inblandat.