110 VM-miljoner i skillnad, men varför?

Finland gör en vinst på 85 miljoner kronor. Sverige en förlust på mer än 25 miljoner. Det är det slutliga resultatet av två år där länderna gemensamt har arrangerat ishockey-VM. Förklaringen?
Fler finländare betalade mera för biljetterna. Därför tjänar det finska ishockeyförbundet stora pengar. Foto: Heikki Saukkomaa; Scanpix

 

Att svenskarna inte vill ha VM i maj. Vi vill i alla fall inte betala lika mycket som i Finland för att se VM-hockey.

Det är en av teorierna bakom en obeveklig ekonomisk sanning. Å andra sidan vet vi vem som vann turneringen för några månader sedan.

Englund splittrad

Men Christer Englund, hockeyförbundets ordförande, är splittrad. VM-guld i all ära, men låga publiksiffror och klagan på biljettpriser ledde i slutänden till den rekordstora förlusten.

De försvunna miljonerna urholkar också förbundets möjligheter. Tidigare har VM-turneringarna inneburit investeringar i framtiden. De pengarna såg man inte skymten av den här gången. Ändå var årets VM bättre än fjolårets.

I Finland är tongångarna lite annorlunda. 2012 var det stor succé med 65 miljoner i överskott. Fullt lika stor glädje var det inte i år, men dryga 20 miljoner i behållning räcker långt.

Beredda att betala

Alltså, 85 miljoner i behållning. Då kan finländarna acceptera lite sportsligt motgång.

Fler åskådare betalade högre biljettpriser i Hartwell Arena, är förklaringen. 460 000 åskådare har sett VM-matcherna där de här två åren mot 350 000 personer i Sverige.

- De har haft en publik som är beredd att betala för att gå på matcherna, det hade inte riktigt vi, säger Svenska ishockeyförbundets ordförande, Christer Englund, till Sportbladet.

Ändå guldmatcher i Globen

Han förklarar:

- Merparten av skillnaden handlar om intäkterna för biljetter. Tre fjärdedelar handlar om biljettförsäljning, resten är kommersiella intäkter. 

Noterbart - Finland uppnådde den här ekonomiska succén trots att två av VM-turneringens bästa publikmatcher spelades i Globen, semifinalen och finalen med Tre Kronor. Ändå är differensen så stor.

Då uppstår frågan – är svenskarna inte lika intresserade?

Mats Jansson (inte verifierad)

ons, 2013-07-31 09:11

1. Kunniga, inte ointresserade

Ett VM utan att alla lag har sina bästa spelare. En outvecklad sport i de flesta länder, vilket medför att det alltid är samma lag i toppen. Detta tillsammans med att det spelas varje år gör att det är tämligen ointressant. Detta har den svenska publiken konstaterat. Dock tydligen inte den finländska. Kan bero på att de är svältfödda på idrottsliga framgångar. Ishockey är en av de få sporter de ligger på hög internationell nivå i. PS. Har inte kollat,men jag är ganska säker på att EM i damfotboll drog betydligt högre publik. De gjorde det definitivt i de matcher där Sverige inte var inblandat.

Konny (inte verifierad)

lör, 2013-08-03 19:57

2. Hockeyintresset?

Håller med Mats Janson i mycket men jag anser också att Stockholm inte är rätt stad för ett VM arrangemang sett utifrån publik. Förvisso är Stockholm tillgängligt för de flesta via tåg/fly men stockholmarna är helt enkelt inte hockeyintresserade. Ett VM delat mellan Linköping och Jönköping skulle nog dra mer publik, eller kanske Malmö-Göteborg. Sett på de dåliga publiksiffrorna som stockholmsklubbarna har i Elitserien så ser man att det endast är en bråkdel av innevånarna som går på hockey i Stockholm.

Mikael Abrahamsson (inte verifierad)

sön, 2013-08-04 12:47

3. Ingen bra produkt

Tror det ligger mer i att produkten hockey-VM helt enkelt inte är attraktiv. Ligger fel i tiden, bästa spelarna inte med och sen droppar det in nya spelare under hela turneringen. Jag tycker inte det är proffesionellt. Också för många lag som är med = ointressanta matcher och svårt att fylla arenorna. Nu blir det ofta hyfsat jämna matcher men bara för att de bättre lagen åker omkring på en skridsko. Går alldeles för sen på året och krockar med Stanley Cup som de flesta hockeyälskare tycker är mer intressant. Andra sommaridrotter är också igång.

Lasse (inte verifierad)

fre, 2013-08-16 06:36

4. VM fiaskot

Sverige - Finland 100 - 0 Skillnaden stavas inkompetens. I Finland sköttes Ishockey VM av proffs, men i Sverige av ett gäng lallare.

Lasse (inte verifierad)

fre, 2013-08-16 07:34

5. VM fiaskot

Skall naturligtvis vara Finland - Sverige 100 - 0

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.