Peak motiverar ett aktivt liv

Stora idrottsevenemang kommer till regionen Jämtland-Härjedalen, turismföretagen är kreativa och allmänt märks ett uppsving. Men det är inte nog...
Fyra gästföreläsare vid Peak Innovations konferens, överst från vänster, Johan Eriksson, Annika Axelsson, Mats Olsson och Daniel Dahlén.

 

Det anser Peak Innovation som arrangerade en tvådagarsträff i Östersund med syfte att utveckla nya tankar, nya samarbeten och som en följd av det, att uppnå nya vinster. 

Det pratades turism, sport och friluftsliv. Fler än 150 personer lyssnade koncentrerat, allt från entreprenörer till politiker och elitidrottare från både Sverige och Norge deltog. Det blev två mycket lyckade dagar. 

Till och med så bra att andra regioner från Sverige tog intryck och själva vill göra något liknande.

Peaks uppgift

För hur bra det än fungerar det strategiska resonemanget så krävs det ideligen uppdateringar och påminnelser.

Det visar regionen med Östersund som nav. Här har man insett att det inte finns något val, det behövs en ständig öppenhet mot influenser och upptäckter vad det gäller att locka besökare till såväl stad som landsbygd.

Peak Innovation ser sin uppgift här.

- Vi vill ge människor möjligheter att skapa nya kontakter och nya företagsmöjligheter, säger Anna Ottosson, verksamhetsledare på Peak Innovation.

Inspirera andra

Den förre alpina stjärnan har hittat en ny utmaning. Hon brinner även för den här uppgiften.

- Kommer rätt människor och de vill bo och leva här så blir potentialen desto större i länet. De inspirerar andra och vi blir allt fler, alla med olika potential.

- Det blir en automatik, de lockar människor i sin tur, de vill turista här och köpa våra varor, säger Anna Ottosson-Blixt.

Avståndet är ett faktum, men det finns lösningar och det är ändå lätt att ta sig till Jämtland-Härjedalen.

- Hur vi ser till att det blir lätt och enkelt att ta sig hit är oerhört viktigt, för tid är en bristvara i dag, säger hon.

Anna Ottosson-Blixt kände sig stärkt av vad en grupp från Trondheim betonade:

- De menade att det är här det händer saker. Bättre kan det inte blir, utomstående tycker att vi är på rätt spår. 

Fyra föreläsare

Mycket kom att handla om Snö, Hållbarhet och Export och gemensamt var konsten att tänka kreativt. 

Johan Eriksson, Vasaloppets utvecklingschef, pratade om hur organisationen i Mora möter klimatförändringarna, både vad det gäller saknad och tillgång till snö och dessutom hur människors intresse för motion och hälsa förändras.

Annika Axelsson pratade om hur hållbarhet är affärsnytta. Hon har stor erfarenhet från fältarbete i Afrika, Asien och Europa. 

- Ändå var det ett stort steg att 2004 starta en textilfabrik på Sri Lanka med målsättningen att förena produktion med etik och ekologi, men det fungerade. 

Annika och hennes Dem Collective är idag ett exemplen på företag som får människor att ägna en lite stund åt tankar kring hur och vad vi konsumerar och inte minst, hur och vad vi producerar.

Mats Olsson från Kairos Future höll en föreläsning om hälsoutveckling, beteende och prestation i en alltid uppkopplad värld.

Daniel Dahlén från Aracne AB har utvecklat Futchi och berättade om hur de lyckats nå ut med sin idé om en ny sport på ett synnerligen annorlunda sätt.

Futchi kombinerar fotboll med squash. Spelarna tävlar i en fysisk aktivitet men fokus ligger på att så mycket så möjligt ska ha en digital koppling.

Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Orienteringens paradnummer O-ringen,  tidigare 5-dagars,  är i högsta grad en kommunal angelägenhet. Oskarshamns kommun, cirka 27 000 invånare  varav 19 000 i tätorten och de senaste åren uppmärksammat för sitt SHL-lag i ishockey,  satsar 7,5 miljoner kronor på nästa veckas jakt efter kontroller i skogarna längs Smålandskusten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Den sista fotbollsmatchen i EM är nu färdigspelad och folkfesten är över. Men statistiken hos behandlingsföretaget Spelfriheten visar klart på något annat än festliga siffror. Istället kan vi se hur mycket ett mästerskap av denna kaliber inebär för antalet personer som behöver söka hjälp för sitt spelande.

I Sverige finns det runt en halv miljon aktiva golfentusiaster. Vad de gör de närmaste fyra dagarna råder det inget tvivel om.  Tro inte att de är på golfbanan, nej, de  tillbringar ett stort antal timmar framför TV:n.

British Open pågår i fyra dagar, timme efter timme.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.