Bandyn antar kommersiellt fokus

Organisationen runt Elitserien växer. På Föreningen Svensk Elitbandys årsmöte i somras fattade medlemsföreningarna beslut om att ge styrelsen uppdraget att rekrytera en resurs för att på heltid arbeta med affärsutveckling. Nu blir det verkligt.
Efter en sex månader lång rekryteringsprocess står det nu klart att Thomas Mårtens, 43, tillträder tjänsten som affärsutvecklare för Svensk Elitbandy.
Bandyn lockar publik från söder till norr, men tvånget att öka intäkterna är starkt. Nu inleds ansträngningar såväl i Bandyförbundet som Ligaföreningen.
Thomas Mårtens är inget okänt namn inom bandyn då han tidigare var marknadschef i Edsbyns IF, men närmast kommer han från en tjänst som konsultchef på Clockwork Bemanning & Rekrytering.
– Det här är något som vi har pratat om i många år och det har funnits många olika scenarier. Vi vill givetvis se en tillväxt inom Svensk Elitbandy och för att kunna skapa det behöver vi ha någon som kan lägga tid och fokus på att jobba med framtiden, säger Christian Ehn, ordförande i FSE.
LigachefenPer Selin har slitit med många frågor. Det är tävlingsuplägg, Bandyfinalen, marknad, administration, kontakten med klubbarna, m m
– För att vi ska kunna ta nästa steg som organisation måste vi vara beredda att satsa dedikerat. Det handlar inte bara om att sälja Svensk Elitbandy, utan också om att marknadsföra ligorna och sporten på ett bra sätt. 
–  Vi behöver stärka våra intäktsflöden via fler intressenter och partners som vill satsa på ligorna samtidigt som vi växer i klubbarna.  Och vi måste lära oss hur vi umgås med både befintliga som nya partners. Thomas har stor erfarenhet, vilket är en bra grund när vi ska ta oss in i framtiden, betonar Christian Ehn.
– Vi har jobbat även tidigare jobbat med de här frågorna, men förra våren landade vi i en slutsats att den stora utvecklingspotentialen finns i klubbarna. 
Mårtens själv ser fram emot en återkomst till bandyn och anser sig redan från start ha en relativt bra bild över både nuläge och vad som behöver ske framöver.
– För det första så känns det väldigt roligt och inspirerande att komma tillbaka till bandyn efter att ha varit borta i två år, säger Mårtens.
– Vi behöver jobba både lång- och kortsiktigt. Idag sker jättemånga bra saker hos klubbarna och det ska vi ta fasta på. Sedan kan jag komma in med min erfarenhet från klubbnivå och bidra med input och stöttning. 
Thomas Mårtens tillträder sin tjänst i Svensk Elitbandy den 1 april 2024.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
AIK Fotboll har presenterat sitt bokslut för 2023 och det är nedslående. AIK går back med inte mindre än 21 miljoner efter skatt.
Jämfört med 2023 år är det ett minus på 44,5 miljoner och största skälet är ökade driftkostnader.  77,3 miljoner i fjol mot 53 miljoner 2022.
AIK:s rörelseresultat blev minus 27,8 miljoner kronor, att jämföra med plus 16,7 miljoner kronor 2022.

Slumpen eller ett tecken i skyn…. För 14 dagar sedan sa Ola Serneke ja till att stanna som huvudsponsor till IFK Göteborgs fotboll. I ett tillägg i pressreleasen antyddes att den kreative byggherren skulle titta på en framtida arena för Blåvitt. Och nu talar Petter Stordalen och låter förstå att han kan stå till tjänst när Göteborg, enligt honom får en ny arena. Han tycker att det är mycket angeläget och vill bidra. 

Uppladdningen pågår med oförminskad intensitet och förväntan växer i Båstad. Säg den som inte vill uppleva åtminstone några dagar under tennisveckorna i sommar... Åskådare, spelare  och sponsorer, alla är intresserade och vill försäkra sig om en plats. Rekordmånga biljetter är sålda redan nu. spelarna är lyhörda för erbjudanden och faktiskt, sponsorerna trängs om utrymmet. Här är årets mötesplats i svensk idrott.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Alla TV-tittare med sporteintresse kan se fram emot ett inbjudande 2024 med många sändningar där licens-tv gör det möjligt att se ett jättelikt utbud.

Eurovision Sport, dit SVT hör, planerar för ett spännande utbud, med några av sportens främsta evenemang och här är det inte nödvändigt med några betal-kort..Tijuvtitta redan nu och inse att SVT kommer att bjuda på åtskilliga sändningar.

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.