Stockholmsarenans fräcka replik

De hetsar varandra, kampen skruvas upp allt mera och det får kosta. Nationalarenan i Solna meddelade triumfatoriskt att de hade köpt SM-finalen i bandy i fem år från 2013, mitt framför näsan på ansvariga vid Stockholmsarenan. Nu kontrar de fräckt.
Annons

I samma stund som spadarna trycktes ned i backen för miljardbyggena i Solna respektive på Söder startade striden om kommande evenemang.  På båda håll finns bara en målsättning – ju fler och ju mera publiklockande evenemang desto bättre vinst, men framför allt, det är en överlevnadsfråga.

Riskkapitalisten förhandlade

När arenorna måste överträffa varandra i budgivningen gynnas förbund och arrangörer. Just nu är bandyn högaktuell.
Förbundsordförande Håkan Ramsin, med en vardag som riskkapitalist och vana vid affärer, älskade säkert att föra diskussioner på båda håll.

- Viktigt var dels publikkapaciteten, dels logistiken med tåg, tunnelbana och pendeltåg som stannar alldeles i närheten. Men vi var även imponerade av deras goda idéer när det gäller marknadsföring, förklarade Ramsin vid presskonferensen.

Vad affären har inneburit i pengar och värden vore intressant att veta.

Samma dag, samma stuk, samma...

Ramsin säger också apropå Nationalarenans väldiga läktare som rymmer 50 000 åskådare:

- Vi tror att det går.

Siktet är inställt på att slå 27 420 åskådare från SM-finalen 1959.

Men notera att samma morgon som bandyförbundet och nationalarenans ansvariga hade kallat till presskonferens tillkännagav Hammarby bandy och Stockholmsarenan sin nyhet - annandagsbandy i Stockholmarenan med Hammarby, landets mest populära lag.

Samma år, 2013, samma stuk, som SM-finalen, och samma lockelse – allt presenterat samma dag.

Snart kommer nästa strid

- Vi ska spela inför 20-25 000 åskådare. Det blir en Hammarbyhappening, betonar Patrik Tengwall vid Stockholm Globe Arenas.

Annandagen är klassisk i bandy, senast kom 12 473 åskådare totalt till matcherna. Hammarby siktar mot det dubbla enbart vid sin match. Här finns också ett nytt rekord i sikte, det nuvarande är 9 051 från Nässjö-Tranås annandag jul 1966. 

- Jag tror vi fyller arenan, säger Sonny Lööf i Hammarby bandy.

Sålunda av arenorna första drabbning blev det kanske två segrare.

Nu inväntar vi nästa strid.

Karl sjöblom (inte verifierad)

tis, 2011-05-24 16:24

1. Ja det är viktigt att sätta

Ja det är viktigt att sätta press på Svenska fotbollsförbundet! För övrigt är jag väldigt tveksam till att lägga bandyfinalen i Solna. Delsa för att arenan är för stor, och dels att det inte gick klockrent till då den valdes. Men att få 20-25k till annandagsbandyn vore häftigt och man ska sikta högt. Men frågan är om man når upp till dessa nivåer. Vi kan ju alltid hoppas!

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Världsstjärnan Annika Sörenstam fortsätter att ge tillbaka till golfen. Just nu pågår den nionde upplagan av ANNIKA Invitational Europe och ANNIKA Cup på Isaberg Golfklubb i Småland, 15-17 juni. Ett samarrangemang med Svenska Golfförbundet där Annika frikostigt bjuder på sig själv och tips ur sin långa och framgångsrika karriär till morgondagens stjärnor inom damgolfen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.