Så ska HIF få ett nytt Olympia

Helsingborg tvingas acceptera att nya Olympia på obestämd tid stoppas. 300-miljonerssatsningen är för dyr. Nu har HIF en idé till lösning.

Så här molokna såg de ut i oktober, Claes Ohlsson, styrelseordförande Helsingborgs IF, och fastighetsdirektör Fredrik Hjort från Kärnfastigheter i Helsingborgs stad, när de medgav att Nya Olympia blir uppskjuten igen.


Artikelserien om Arena-Sverige, i Idrottens Affärer och Fotboll Direkt, fortsätter med uppgifter om hur Helsingborg ska få sin nya arena.

- Efter nya krav har vi ett nytt förslag som vi ska presentera för det kommunala fastighetsbolaget, avslöjar klubbdirektören Paul Myllenberg.

Förslaget blev för dyrt

Hela hösten såg byggstarten ut att vara tryggad för Helsingborg och allsvenska fotbollen på väg mot ännu en storarena.

Kampanjen för Nya Olympia 2016 hade vevats under flera månader, men så fick kommunen kalla fötter.

Men efter år av arena ansågs kalkylen om 290 miljoner inte hålla enligt det förslag som lanserades och uppgick till 350-360 miljoner kronor.En då redan stram kalkyl var inte ens i närheten av att räcka till.

Söka besparingar

Nu jobbar HIF tillsammans med kommunen och entreprenören på att göra ekonomiska besparingar och omarbetningar i förslaget och hoppas därmed att få klartecken för en byggstart.

Ett förbättrat och slutgiltigt förslag ska presenteras av en projektgrupp den 1 mars och förhoppningen därpåp är ett klartecken för byggstart.

- Vi har tagit bort precis allt som inte påverkar kunden, avslöjar Paul Myllenberg och preciserar sig:

- Det handlar om billigare materialval av som fasader och interiörer och vi känner trots det att vi fortsatt har ett otroligt fint Olympia på gång. 

Förlorar pengar varje dag

Men den tuffa ekonomiska verkligheten sätter spår.

Det är inga tillfälligheter att klubbar som Malmö och Kalmar FF som äger sina respektive arenor tyngs hårt ekonomiskt, liksom att så väl Häcken som Halmstad har fått se sina arenaplaner bli hängandes i luften.

- Det har aldrig varit aktuellt för oss att äga. Dels finns det en större risk i det men redan från början så har kommunen här varit tydlig med att de vill äga Olympia.

Så något annat alternativ än att hyra har egentligen inte heller aldrig funnits för oss, säger Myllenberg och menar att ålderstigna Olympia har gjort sitt:

- Vi förlorar ju pengar varje dag. Det är svårt men allsvenska klubbar måste satsa på nya arenor. Det är det sista trappsteget till ökade intäkter. Det finns ingen annan genväg.

Titta på andra branscher

- Vi måste samtidigt blir mer professionella. Nya ytor på arenan gör så att folk vill konsumera mer. Sedan ska vi klubbar titta på andra branscher som exempelvis flyget som prissätter vissa populära flyglinjer dyrare och mindre populära billigare. En prisvariation mellan olika matcher är ett måste.

- Vi måste utveckla svensk fotboll och det gör vi bäst på det här viset, säger han och skärper tonen:

- Den standard flera allsvenska arenor har i dag hade aldrig accepterats inom skola eller vården.

Det finns också fler brister HIF:s klubbdirektör vill peka på.

- Vi måste tänka mer lobbyistiskt och politiskt för att minska misstänksamheten från övriga delar av samhället. Jag tänker på att motståndet nästan alltid är stort mot större idrottssatsningar.

Lyfta fram samhälsnyttan

- Vi är än så länge för dåliga på att lyfta fram samhällsnyttan med den här typen av satsningar. Det är mycket som är känsligt i ett sådant här projekt. Därför måste vi få människor att förstå samhällsnyttan och att finansieringen av ett arenaprojekt inte behöver betyda att man stjäl resurser från vård och skola.

I dag har HIF driftskostnader på cirka 8 miljoner kronor.

Med nya Olympia blir den kostnaden högre men klubben är beredd att betala priset. Kalmar har 20 miljoner i driftskostnad, MFF mer än det dubbla och frågan är vad HIF:s nota slutar med om en ny arena blir verklighet?

Men å andra sidan, med en gynnsam utveckling, en ny toppmodern arena och sportsliga framgångar så hoppas HIF kunna öka sin omsättning med 50 procent.

- Tele2 är förebilden för oss, framförallt när det gäller hospitalityn, men vår förhoppning är att till och med passera Tele2 och ha ett ännu starkare projekt när vi står klara med Nya Olympia.

- Hockeyarenan Hyllie i Malmö är ett annat exempel vi har haft framför ögonen, berättar Myllenberg.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

35 000 löpare anmälde sig till Göteboegsvarvet och betalade anmälningsavgift Men Corona-epidemin  stoppade loppet - utan att pengarna återbetalades. Det förfarandet ska nu synas av synas konsumentverket via ett så kallattillsynsärende.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.