Konståkningen prövar nya säljgrepp

Provision till partners, säljtävling bland klubbarna och event i centrala Stockholm. Svenska Konståkningsförbundet prövar nya grepp i biljettförsäljningen inför EM i Ericsson Globe.
Katarina Henriksson, ordförande i Svenska Konståkningsförbundet, står bakom mycket av nya marknadsföringsgrepp inför arrangemanget i Globen.

 

Målet är en publik på 40 000 i Ericsson Globe den 26 januari-1 februari. Med sex veckor kvar till EM och julförsäljningen att räkna hem så är arrangörerna halvvägs till målet. 

Provision och säljtävling

- Vad jag hört från de som sålt till liknande evenemang är att folk bestämmer sig allt senare för att köpa biljetter. Jag hoppas på en bra försäljning till jul, det är ju faktiskt den perfekta julklappen, så att vi kan gå in i januari och jobba vidare inför EM enligt plan, säger Katarina Henriksson, ordförande i Svenska Konståkningsförbundet.

Nu testas nya grepp för att öka försäljningen, förstärka föreningslivet och stödja verksamhet som anknyter bland annat att ge sina EM-partners, World Childhood Foundation och 1,6-2,6 miljonersklubben med Alexandra Charles i spetsen,  provision på biljettförsäljningen.

Provision får även landets konståkningsklubbar, 15 procent på varje biljett de säljer eller förmedlar enligt ett visst system med koder på biljetterna. Dessutom deltar de i en säljtävling där den som lyckas bäst, bland annat i relation till antalet medlemmar vinner en världsmästare i isdans att använda en hel helg – att använda till att vässa klubbens åkare ytterligare.

Törstar efter framgång

Under två helger har julklappsjagande stockholmare också kunnat njuta av bra konståkning på isbanan i Kungsträdgården, centrala Stockholm. Det har varit ett bra skyltfönster för biljettförsäljningen inför EM, enligt Katarina Henriksson som hoppas följande av EM:

- Först och främst att så många som möjligt tar chansen och kommer till Ericsson Globe för att uppleva konståkning live, för det är då den är som bäst. 

- Idrottsligt vore det fantastiskt om vi äntligen kunde ta en medalj, vi har legat nära i några år nu.

Svensk konståkning törstar efter framgångar. Senaste stora framgången var Viktoria Helgessons femteplatser vid EM 2012 och 2013. Hon är med det bästa svenska vid ett internationellt mästerskap sedan 1937, då Vivi-Anne Hultén tog ett VM-brons.

Det egentliga  verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan  hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.

Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.