VM ska ge i 10 miljoner
Det var för nära ett år sedan som han blev kontaktad av Fredrik Granting, vd vid Göranssons Arena, med frågan:
- Vill du ta hand om bandy-VM och utveckla besöksfrekvensen och kommersen runt mästerskapet i februari 2017?
Blev överraskad
Magnus Roos har en bakgrund inom PR, sponsring, events och har även arbetat internationellt i många år, men att jobba med bandy och ett specifikt event var något annorlunda.
- Visst jag blev lite överraskad, men också attraherad.
- Efter allt jag har upplevt i en mängd olika sammanhang måste jag ha lärt mig något, tänkte jag.
Magnus Roos påminner sig själv, förresten, att han bland en hel del annat var delaktig i innebandyns första världsmästerskap 1989.
- Det måste väl ändå räknas som en merit.
Allt vid sidan av
Han lämnade Stockholm, åkte upp till Sandviken, diskuterade med Granting och fick lite senare beskedet att han fått jobbet.
Bandy var och är däremot inte hans sport. Uppvuxen i Eskilstuna och en närhet till Isstadion förvisso, men dåvarande EBS har aldrig hört till topplagen i Sverige och Roos besök vid bandyplan var inte särskilt många.
Men själva bandydelen av mästerskap sköter andra. Magnus Roos och hans medarbetare ska ta hand om det som händer vid sidan av isen.
Nu jobbar han bl a tillsammans med Kenneth Johansson från Sandvikens kommun:
- Vi ska rama in och smycka stan så att centrum förvandlas till en VM-by.
10 miljoner i effekt
Deras jobb kommer att granskas. Kommunledningen ansåg det är värt 600 00 kr, varav 300 000 kr satsas på VM-byn, för att arrangemanget ska ge utdelning.
De här så kallade Fanzones är numera återkommande vid stora evenemang och målet är det samma överallt – även i Sandviken. Här ska fans och åskådare från länderna få en möjlighet att träffas före, under och efter matcher, via serveringar, diverse underhållning och andra påhitt.
Efter tre år med VM i Ryssland är det nu dags 29 januari-5 februari i Sandviken.
Målet är att få 27 000 besökare och slutligen nå en vinst för bygden på runt 10 miljoner kronor i turistekonomiska effekter. Det låter och är mycket.
"Sandviken kommer att stärkas som varumärke i såväl nationellt som internationell media och servicenäringen och hotell kommer också att dra nytta av evenemanget", skriver kommunen i motiveringen till det ekonomiska bidraget.
Även Gävle kommun är medarrangör, inte minst baserat på större hotellkapacitet. Det fanns en idé om att till och med spela en VM-match här, men kommunen saknar bandyis och att chansa på kall väderlek och naturis bedömdes som väl våghalsigt...
Dubbel marknadsföring
Göransson Arena är en av bandy-Sveriges absolut främsta hallar med en kapacitet om 4 500 åskådare.
- Jag känner det som fullt möjligt att fylla hallen när Sverige spelar. Ja, i synnerhet vid mötena med Ryssland, det är ju klassiska matcher, påpekar Magnus Roos.
Han ser sitt uppdrag som egentligen två – dels att marknadsföra mästerskapet och dels att ge så många fler människor möjligheten att uppleva Göranssons arena.
- Den är förnämlig och så flexibel. Här finns ju chans till att göra det mesta för en rad olika områden och branscher.
Nu ska 22 matcher spelas där enligt ett intensivt schema med fyra drabbningar dagligen med Sverige, Ryssland, Norge, Finland, Kazakstan, USA, Vitryssland och Tyskland.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
När pingislivet kändes som allra bäst för Bordtennisförbundet, då blossar en infekterad strid upp med stjärnan Truls Möregårdh.
Det gav det andra. Framgångar i OS i Paris, stor uppmärksamhet, Flera framträdande spelare, en ungdomsidol växte fram och en megastor sponsor.Crafts miljardär, Torsten Jansson visade sin kärlek till sporten och inte nog med det. Han lät bygga en ny intenationell pingisarena i Småland.
Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .
Inte minst Ebba Andersson själv var förvånad och hade svårt att hitt a orden. Hon ville förklara hur det kunde gå till att hon vann igen i detta VM. På nytt besegrade hon Therese Johaug i en sekundstrid.
–Jag är själv lika överraskad, faktiskt, sa hon till Viaplay efter målgång. Indirekt medgav Ebba att inte ens hon själv hade trott att det skulle vara möjligt.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.