VM ska ge i 10 miljoner

Magnus Roos är snart framme vid målet. Att som projektansvarig för bandy-VM locka 27 000 åskådare till Sandviken under bandy-VM.
I maj 2009 invigdes Göransson Arena – en gigantisk inomhusarena med plats för ca 10 000 personer och en yta tre gånger större än Globens.

 

Det var för nära ett år sedan som han blev kontaktad av Fredrik Granting, vd vid Göranssons Arena,  med frågan:

- Vill du ta hand om bandy-VM och utveckla besöksfrekvensen och kommersen runt mästerskapet i februari 2017?

Blev överraskad

Magnus Roos har en bakgrund inom PR, sponsring, events och har även arbetat internationellt i många år, men att jobba med bandy och ett specifikt event var något annorlunda.

- Visst jag blev lite överraskad, men också attraherad.

- Efter allt jag har upplevt i en mängd olika sammanhang måste jag ha lärt mig något, tänkte jag.

Magnus Roos påminner sig själv, förresten, att han bland en hel del annat var delaktig i innebandyns första världsmästerskap 1989.

- Det måste väl ändå räknas som en merit.

Allt vid sidan av

Han lämnade Stockholm, åkte upp till Sandviken, diskuterade med Granting och fick lite senare beskedet att han fått jobbet.

Bandy var och är däremot inte hans sport. Uppvuxen i Eskilstuna och en närhet till Isstadion förvisso, men dåvarande EBS har aldrig hört till topplagen i Sverige och Roos besök vid bandyplan var inte särskilt många.

Men själva bandydelen av mästerskap sköter andra. Magnus Roos och hans medarbetare ska ta hand om det som händer vid sidan av isen.

Nu jobbar han bl a tillsammans med Kenneth Johansson från Sandvikens kommun:

- Vi ska rama in och smycka stan så att centrum förvandlas till en VM-by.

10 miljoner i effekt

Deras jobb kommer att granskas. Kommunledningen ansåg det är värt 600 00 kr, varav 300 000 kr satsas på VM-byn, för att arrangemanget ska ge utdelning.

De här så kallade Fanzones är numera återkommande vid stora evenemang och målet är det samma överallt  – även i Sandviken. Här ska fans och åskådare från länderna få en möjlighet att träffas före, under och efter matcher, via serveringar, diverse underhållning och andra påhitt.

Efter tre år med VM i Ryssland är det nu dags 29 januari-5 februari i Sandviken.

Målet är att få 27 000 besökare och slutligen nå en vinst för bygden på runt 10 miljoner kronor i turistekonomiska effekter. Det låter och är mycket.

"Sandviken kommer att stärkas som varumärke i såväl nationellt som internationell media och servicenäringen och hotell kommer också att dra nytta av evenemanget", skriver kommunen i motiveringen till det ekonomiska bidraget.

Även Gävle kommun är medarrangör, inte minst baserat på större hotellkapacitet. Det fanns en idé om att till och med spela en VM-match här, men kommunen saknar bandyis och att chansa på kall väderlek och naturis bedömdes som väl våghalsigt...

Dubbel marknadsföring

Göransson Arena är en av bandy-Sveriges absolut främsta hallar med en kapacitet om 4 500 åskådare.

- Jag känner det som fullt möjligt att fylla hallen när Sverige spelar. Ja, i synnerhet vid mötena med Ryssland, det är ju klassiska matcher, påpekar Magnus Roos.

Han ser sitt uppdrag som egentligen två – dels att marknadsföra mästerskapet och dels att ge så många fler människor möjligheten att uppleva Göranssons arena.

- Den är förnämlig och så flexibel. Här finns ju chans till att göra det mesta för en rad olika områden och branscher.

Nu ska 22 matcher spelas där enligt ett intensivt schema med fyra drabbningar dagligen med Sverige, Ryssland, Norge, Finland, Kazakstan, USA, Vitryssland och Tyskland.

Thomas Ejderhov

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.