VM ska ge i 10 miljoner

Magnus Roos är snart framme vid målet. Att som projektansvarig för bandy-VM locka 27 000 åskådare till Sandviken under bandy-VM.
I maj 2009 invigdes Göransson Arena – en gigantisk inomhusarena med plats för ca 10 000 personer och en yta tre gånger större än Globens.

 

Det var för nära ett år sedan som han blev kontaktad av Fredrik Granting, vd vid Göranssons Arena,  med frågan:

- Vill du ta hand om bandy-VM och utveckla besöksfrekvensen och kommersen runt mästerskapet i februari 2017?

Blev överraskad

Magnus Roos har en bakgrund inom PR, sponsring, events och har även arbetat internationellt i många år, men att jobba med bandy och ett specifikt event var något annorlunda.

- Visst jag blev lite överraskad, men också attraherad.

- Efter allt jag har upplevt i en mängd olika sammanhang måste jag ha lärt mig något, tänkte jag.

Magnus Roos påminner sig själv, förresten, att han bland en hel del annat var delaktig i innebandyns första världsmästerskap 1989.

- Det måste väl ändå räknas som en merit.

Allt vid sidan av

Han lämnade Stockholm, åkte upp till Sandviken, diskuterade med Granting och fick lite senare beskedet att han fått jobbet.

Bandy var och är däremot inte hans sport. Uppvuxen i Eskilstuna och en närhet till Isstadion förvisso, men dåvarande EBS har aldrig hört till topplagen i Sverige och Roos besök vid bandyplan var inte särskilt många.

Men själva bandydelen av mästerskap sköter andra. Magnus Roos och hans medarbetare ska ta hand om det som händer vid sidan av isen.

Nu jobbar han bl a tillsammans med Kenneth Johansson från Sandvikens kommun:

- Vi ska rama in och smycka stan så att centrum förvandlas till en VM-by.

10 miljoner i effekt

Deras jobb kommer att granskas. Kommunledningen ansåg det är värt 600 00 kr, varav 300 000 kr satsas på VM-byn, för att arrangemanget ska ge utdelning.

De här så kallade Fanzones är numera återkommande vid stora evenemang och målet är det samma överallt  – även i Sandviken. Här ska fans och åskådare från länderna få en möjlighet att träffas före, under och efter matcher, via serveringar, diverse underhållning och andra påhitt.

Efter tre år med VM i Ryssland är det nu dags 29 januari-5 februari i Sandviken.

Målet är att få 27 000 besökare och slutligen nå en vinst för bygden på runt 10 miljoner kronor i turistekonomiska effekter. Det låter och är mycket.

"Sandviken kommer att stärkas som varumärke i såväl nationellt som internationell media och servicenäringen och hotell kommer också att dra nytta av evenemanget", skriver kommunen i motiveringen till det ekonomiska bidraget.

Även Gävle kommun är medarrangör, inte minst baserat på större hotellkapacitet. Det fanns en idé om att till och med spela en VM-match här, men kommunen saknar bandyis och att chansa på kall väderlek och naturis bedömdes som väl våghalsigt...

Dubbel marknadsföring

Göransson Arena är en av bandy-Sveriges absolut främsta hallar med en kapacitet om 4 500 åskådare.

- Jag känner det som fullt möjligt att fylla hallen när Sverige spelar. Ja, i synnerhet vid mötena med Ryssland, det är ju klassiska matcher, påpekar Magnus Roos.

Han ser sitt uppdrag som egentligen två – dels att marknadsföra mästerskapet och dels att ge så många fler människor möjligheten att uppleva Göranssons arena.

- Den är förnämlig och så flexibel. Här finns ju chans till att göra det mesta för en rad olika områden och branscher.

Nu ska 22 matcher spelas där enligt ett intensivt schema med fyra drabbningar dagligen med Sverige, Ryssland, Norge, Finland, Kazakstan, USA, Vitryssland och Tyskland.

Thomas Ejderhov

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.