Hållbara evenemang i forskarnas fokus

En Svensk Klassiker med Vasaloppet, Engelbrektsloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet har valts ut som samverkanspartners i ett unikt forskningsprojekt ”Sport and Outdoor Mistra (SPOOR). Towards Sustainable Sport and Outdoor Recreation” har målet att bidra till en mer hållbar sport- och friluftssektor i Sverige. 

Annons

Att skapa hållbara evenemang är en levande fråga för En Svensk Klassiker och också en av anledningarna till att En Svensk Klassiker tar en aktiv roll i detta fyra-åriga forskningsprojekt som leds av Mittuniversitetet. 

Mötesplatser för så många

- Det är en mycket stort forskningssatsning.Våra idrottsevent fungerar idag som stora mötesplatser för en mängd utövare, professionella idrottare, motionärer, åskådare, turister, lokalbefolkning, föreningar och företag. Genom att analysera åskådarnas och deltagarnas beteende i nära samarbete med evenemangsindustrin i Sverige är målet för forskarna att kunna skapa en förebild bland evenemang inom idrott- och friluftsliv, säger Staffan Movin ordförande i En Svensk Klassiker. 

- Detta för att skapa en hållbar utveckling, minimera negativa miljöeffekter genom samsrbete mellan forskning och praktik, inlärningsprocesser och mobilisering. 

Erik Lundberg, Forskare, vid Centrum för turism vid Göteborgs universitet, kommenterar:

-Forskare tillsammans med evenemangens intressenter kommer att fokusera på attityder och beteenden hos evenemangsdeltagare och åskådare, arrangörernas strategier och effekterna på samhällen ur ett hållbarhetsperspektiv.

Hållbarhet  prioriterat

Staffan Movin igen:

- En Svensk Klassiker har sedan många år haft hållbarhet högt på agendan. Alla lopp har ett strukturerat hållbarhetsarbete som bland annat omfattar en strukturerad miljögranskning av varje event med fokus att skapa lärande och förbättring ur hållbarhetsperspektiv. Initiativet har utvecklats från att vara miljömärkt event till att dra nytta av det engagemang som finns inom loppen både från anställda och utövare. 

- 2018 beslutade vi att fördjupa det arbetet ytterligare genom att lägga till ett antal av de globala hållbarhetsmålen i vår hållbarhetsstrategi och i vårt dagliga arbete. För att nå de Globala målen krävs ekonomisk tillväxt som samtidigt värnar social och miljömässig hållbarhet, avslutar Movin.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sex nyförvärv presenteras - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen.  

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

2020 vann Umeå en överlägsen seger .Nu är det klart vilka 37 kommuner som  som har klarat grundkriteriet och är med och slåss om titeln Sveriges bästa idrottsstad 2021.I år tillkommer två kommuner som aldrig tidigare klarat grundkriteriet; Vänersborg och Mölndal. Däremot försvinner fyra kommuner som var med i omröstningen ifjol; Boden, Falkenberg, Gotlands kommun och Kalmar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.