Racerbilarna står på rad i samhället

I Vikmanshyttan, en gammal bruksort på drygt 800 invånare i södra Dalarna byggs framtidens racerbilar i  Sverige.
Hit har finansfamiljen Wallenbergs återvänt efter nästan 65 års frånvaro.
Här pågår en av Sveriges största racingsatsningar när CTEK och PWR Racing Team genom ett unikt partnerskap skapar teamets nya bas. 
En Tesla under ombyggnad bland alla andra blivande racerbilar.

 

Den teknologiska plattform som skapas i Vikmanshyttan är över 1400 kvadratmeter stor och rymmer ett showroom, en helt ny racingverkstad med egen kolfibertillverkning, ett testlab och ett utbildningscenter. 

Toppmodern anläggning

Den toppmoderna anläggningen möjliggör underhåll och optimering av upp till tio racingbilar av olika slag.
De nya lokalerna blir därmed hem för den verksamhet som Peter "Poker" Wallenberg och racingprofilen Daniel Haglöf byggt från grunden sedan 2012. 
En satsning som numer rymmer flertalet bilar i STCC, en Lamborghini i Swedish GT och ett juniorteam i Formel Renault 1.6. Något som under 2015 bar frukt i form av mästerskapssegrar i både Swedish GT och Formel Renault 1.6.
- Teamet har växt snabbare än vad jag någonsin kunnat drömma om och drivs från och med i år som en året runt-verksamhet med heltidsanställda mekaniker, teamchef och mediaenhet, , säger teamets vd Daniel Haglöf.. 
- En oerhört viktig del i vår fortsatta tillväxt är partnerskapet med CTEK och den investering som görs i de nya lokalerna. 
Partnerskapet med CTEK och teamets etablering på orten innebär inte bara nya arbetstillfällen utan markerar också familjen Wallenbergs återkomst till Vikmanshyttan. Jacob Wallenberg var nämligen Stockholms Enskilda Banks representant i Wikmanshytte Bruks styrelse mellan 1921 och 1951, då banken ägde järnbruket. 

PRW Racing driver på 

Nu återvänder alltså familjen Wallenberg efter två generationer, denna gång i ett helt annat ärende.
Projektet att bygga 12 nya elektriska STCC-bilar till 2024-säsongen är helt unikt.
PWR Racing grundades 2012 och har sedan starten drivit utvecklingen inom banracing, tillsammans med teamets partners och medarbetare.
Produktionen av de 12 nya elektriska tävlingsbilarna är inne i slutspurten inför säsongen som inleds med ett spektakulärt race mitt i centrala Göteborg den 8-9 juni.
– Vi har precis kommit hem från EPWR i Vikmanshyttan med en riktigt bra känsla efter att ha sett produktionen av de helt nya STCC-bilarna. 
–  Vi är på rätt spår och nu är det inte länge tills vi ska släppa lös dem på banorna och stå bakkom  ett helt nytt, klimatsmart kapitel för skandinavisk elitracing, säger Micke Bern, vd för STCC.
Just nu monteras tre Tesla Model 3, tre BMW i4, tre CUPRA Born och tre Volkswagen ID.3 samman inför leverans till teamen om strax över en månad.
– Produktionen går för högtryck och vi ser fram emot nästa stora steg, att leverera tävlingsbilarna till teamen, säger Micke Jansson, vd för EPWR.
STCC blir först i världen 2024 som nationellt mästerskap att elektrifieras med den nya generationen tävlingsbilar som byggs av EPWR, tävlingsbilar som kommer från en fusion av underhållning, sport, hållbarhet, innovation, teknik och ingenjörskunskap.
De nya STCC-bilarna är designade för att skapa tight, spektakulär och klimatsmart racing. Huvudingredienserna i detta är 550 hästkrafter, bakhjulsdrift, gemensamma delar, aerodynamik som skapar jämn racing och en total avsaknad av förarhjälpmedel som ABS eller stabilitetskontroll.
Under tävlingshelgerna laddas bilarna med det nya energilagringssystemet ZenergiZe från Atlas Copco, ett system som nyttjar litiumjonbatterier med hög energidensitet. Batterierna laddas med grön energi och fungerar helt utan generatorer, koldioxidutsläpp eller buller.
Tre av fyra modeller har hittills avslöjats och täcket kommer att dras av de återstående modellen - Volkswagen ID.3 - under Custom Motor Show på Elmiamässan den 29 april

Första elmästerskapet

STCC bildades 1996 och är världens första nationella elektrifierade mästerskap. STCC driver och arrangerar en av Sveriges största arena- och TV-sporter. Tävlingarna är korta och explosiva där förarna tävlar med modifierade standardbilar. Från mästerskapet har talanger som Jan “Flash” Nilsson, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Thed Björk, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, med flera, kommit fram. I STCC:s evenemang avgörs, i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, de svenska mästerskapen i banracing.

Fakta

Prenumeranter  påSTCC+ kan se en exklusiv förhandstitt redan idag från besöket hos EPWR här, filmen släpps på STCC:s YouTube-kanal på fredag.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ekonomiska fördelningsfrågor, samt den demokratiska processen, var i fokus vid fotboll-Sveriges unika distriktskonferens på Arlanda i helgen. För första gången möttes de 24 distrikten utan närvaro av SvFF-representanter. Ordföranden Fredrik Reinfeldt och hans stab hade inte bjudits in.

Mötesordförande var Ola Johansson,  Gästrikland,  och han vill tona ned frånvaron av SvFF

Planerna på en omfattande revidering av arenor och hallar för idrott i Malmö är högaktuellt. Malmö stadion från 1958 rivs och ersätts av en ny stadion för fotboll och friidrott med plats för 8 000 åskådare, kostnadsberäknad till 538 miljoner kronor och som planeras att kunna användas tidigast våren 2029. Dessförinnan påbörjas bygget av en ny multisportarena på stadionområdet där gamla Malmö stadion rivs under 2025-26.

Löpning & livet, en av Sveriges största podcasts inom sport, går in som svensk mediapartner för Broloppet 2025. Ett unikt evenemang, som förväntas bli ett av Nordens största löparevenemang 2025, markerar även 25-årsjubileet av Øresundsbron och ska genomföras den 15 juni, med start i Köpenhamn och målgång i Malmö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.

Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl 

Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt. 

nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.

– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.

Svenskt föreningsliv har miljoner skäl att tacka Jonas Klavberg, 56 år, och nära förknippad med innebandy laget Warbergs IC,  fyra SM-guld, det senaste erövrat 2008 och med tre segrar i Europacupen.

Som it-entusiast insåg Jonas Klavberg först av alla hur media- landskapet och rättighetsfrågor var under förändring.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.