Premier League tappar tittare
Innehåll och budskap håller på att individualiseras mer och mer när det gäller levande bilder oavsett form.
Borde det då inte bli så att jag som måste se Kalmar spela får betala 799 kr per match för att få livesignalen i min handhållna enhet. Grannen som mest påtar i trädgården och tar en fisketur får en push i sin telefon om samma match för 9,50 kr med aktuell sjövädersrapport bifogad.
Ovanstående är något långsökt, men det beskriver ändå en fullt möjligt utveckling för framtidens sportkonsumenter. Unika och individuella erbjudanden som bygger på big data och detaljerade konsumtionsbeteenden.
Var och en ska få sitt
Det är den personliga upplevelsen för konsumenten som står i centrum när nuvarande och nykläckta mediabolag anställer hela R&D-team för att komma på den ultimata formeln för att individanpassa leveransen av innehåll.
Visionerna om framtiden bygger inte längre på att miljontals människor ska sitta framför TV:n och konsumera exakt samma paketering som alla andra kväll efter kväll. Vi har varit på väg därifrån ganska länge, men nu går vi in i en ny fas. I den fasen står mobilen i centrum.
Några som över lång tid lärt sig hur vi konsumenter använder mobilen är leverantörerna inom sociala media. De har hittills varit förhållandevis passiva när det gäller att ta ägarpositioner av direktsänd sport, men det är på väg att ändras.
Traditionella TV-bolag har en tid experimenterat med "near live-klipp" på YouTube, Twitter, Facebook etc. Detta som en kompletterande service till utbudet i det egna ekosystemet och för att dra in konsumenterna till sitt eget hägn. De sociala mediaaktörerna vill naturligtvis i slutet av dagen behålla konsumenterna hos sig.
Twittrer bjuder på 70 timmar golf
Ännu så länge har inga fullödiga rättighetskrig utkämpats mellan de båda lägren, men det dyker upp alltfler tecken på att det börjar dra ihop sig. Sista januari sände Twitter live ihop med Sky från sista dagen av Silly Season.
Samma månad klev Twitter in som sändande partner till PGA Touren i golf och kommer att direktsända 70 timmar från touren med fokus på de båda inledande tävlingsdagarna i tourtävlingarna i USA.
Under 2016 ökade samtidigt det direktsända videotittandet på YouTube med 80 procent. Snapchat har gjort en inbrytning med NFL och har utvecklat en kanal "Snapchat Discovery" som består av blandat innehåll från sändande TV-bolag och videomaterial från fans på arenorna. Avtalet är på två år och de båda parterna, NFL och Snapchat, säljer gemensamt kommersiellt utrymme på den nya kanalen.
Även Twitter har rapporterat framgångar med sitt NFL-innehåll. Första livesändningen hade 2,1 miljoner tittare och till den andra sändningen ökade antalet tittare med 34 procent.
Premier League tappar och vinner
I Europa har det under vintern kommit återkommande rapporter kring Premier League och att tittarsiffrorna hos den ledande rättighetspartnern Sky faller tvåsiffrigt procentuellt.
Samtidigt som PL-direktörerna tvingats tugga i sig dessa hårda fakta har de funnit tröst i en ny TV-affär i Kina på 6 miljarder kr från och med säsongen 19/20. Avtalet är på tre år och fyller på varje PL-klubbs resultaträkning med ganska exakt 100 miljoner kr per säsong. Det är mer än de flesta allsvenska klubbar omsätter per år.
Den spanska mediamarknaden har historiskt inte utmärkt sig som den mest innovativa, men livesändningen av Atletico Madrid-Barcelona i Copa del Rey på Facebook får sorteras in i den kategorin. 2,5 miljoner tittare i 45 olika länder utanför Spanien markerar att det finns en stor kommersiell potential.
Ett helt nytt beteende
Det kommer alltfler exempel där sociala media interagerar med den traditionella mediabranschen eller gör egna inbrytningar.
Många blickar riktas också mot den amerikanska giganten Amazon, huruvida den amerikanska e-handel och molntjänstföretaget på allvar ska ta klivet in i direktsänd sport. Där kan vi prata om ett företag som sitter på kunddata.
Livet kommer aldrig att bli som det en gång var för de ursprungliga rättighetsinnehavarna. Hur ska de positionera och paketera sina tävlingar och innehåll för att nå ut med sitt innehåll till dagens allt snabbare swipande konsumenter?
Mest lästa just nu
Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.
Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar