Premier League tappar tittare

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Vi ska leva våra liv i appar. Då får vi en "seemless service" och leverantörerna vet vad vi håller på med varenda nanosekund i en stark föränderlig TV-värld.
Arsenals Shkodran Mustafi gör mål i en match mot Burnley i Premier League på Emirates Stadium. Intresset för engelsk fotboll är ofantligt stort men ändå har det plötsligt skett en nedgång i TV-tittandet. Foto: Mike Egerton/PA via AP

 

Innehåll och budskap håller på att individualiseras mer och mer när det gäller levande bilder oavsett form. 

Borde det då inte bli så att jag som måste se Kalmar spela får betala 799 kr per match för att få livesignalen i min handhållna enhet. Grannen som mest påtar i trädgården och tar en fisketur får en push i sin telefon om samma match för 9,50 kr med aktuell sjövädersrapport bifogad.

Ovanstående är något långsökt, men det beskriver ändå en fullt möjligt utveckling för framtidens sportkonsumenter. Unika och individuella erbjudanden som bygger på big data och detaljerade konsumtionsbeteenden.

Var och en ska få sitt

Det är den personliga upplevelsen för konsumenten som står i centrum när nuvarande och nykläckta mediabolag anställer hela R&D-team för att komma på den ultimata formeln för att individanpassa leveransen av innehåll. 

Visionerna om framtiden bygger inte längre på att miljontals människor ska sitta framför TV:n och konsumera exakt samma paketering som alla andra kväll efter kväll. Vi har varit på väg därifrån ganska länge, men nu går vi in i en ny fas. I den fasen står mobilen i centrum.

Några som över lång tid lärt sig hur vi konsumenter använder mobilen är leverantörerna inom sociala media. De har hittills varit förhållandevis passiva när det gäller att ta ägarpositioner av direktsänd sport, men det är på väg att ändras.

Traditionella TV-bolag har en tid experimenterat med "near live-klipp" på YouTube, Twitter, Facebook etc. Detta som en kompletterande service till utbudet i det egna ekosystemet och för att dra in konsumenterna till sitt eget hägn. De sociala mediaaktörerna vill naturligtvis i slutet av dagen behålla konsumenterna hos sig. 

Twittrer bjuder på 70 timmar golf

Ännu så länge har inga fullödiga rättighetskrig utkämpats mellan de båda lägren, men det dyker upp alltfler tecken på att det börjar dra ihop sig. Sista januari sände Twitter live ihop med Sky från sista dagen av Silly Season. 

Samma månad klev Twitter in som sändande partner till PGA Touren i golf och kommer att direktsända 70 timmar från touren med fokus på de båda inledande tävlingsdagarna i tourtävlingarna i USA. 

Under 2016 ökade samtidigt det direktsända videotittandet på YouTube med 80 procent. Snapchat har gjort en inbrytning med NFL och har utvecklat en kanal "Snapchat Discovery" som består av blandat innehåll från sändande TV-bolag och videomaterial från fans på arenorna. Avtalet är på två år och de båda parterna, NFL och Snapchat, säljer gemensamt kommersiellt utrymme på den nya kanalen. 

Även Twitter har rapporterat framgångar med sitt NFL-innehåll. Första livesändningen hade 2,1 miljoner tittare och till den andra sändningen ökade antalet tittare med 34 procent.

Premier League tappar och vinner

I Europa har det under vintern kommit återkommande rapporter kring Premier League och att tittarsiffrorna hos den ledande rättighetspartnern Sky faller tvåsiffrigt procentuellt. 

Samtidigt som PL-direktörerna tvingats tugga i sig dessa hårda fakta har de funnit tröst i en ny TV-affär i Kina på 6 miljarder kr från och med säsongen 19/20. Avtalet är på tre år och fyller på varje PL-klubbs resultaträkning med ganska exakt 100 miljoner kr per säsong. Det är mer än de flesta allsvenska klubbar omsätter per år.

Den spanska mediamarknaden har historiskt inte utmärkt sig som den mest innovativa, men livesändningen av Atletico Madrid-Barcelona i Copa del Rey på Facebook får sorteras in i den kategorin. 2,5 miljoner tittare i 45 olika länder utanför Spanien markerar att det finns en stor kommersiell potential.

Ett helt nytt beteende

Det kommer alltfler exempel där sociala media interagerar med den traditionella mediabranschen eller gör egna inbrytningar.

Många blickar riktas också mot den amerikanska giganten Amazon, huruvida den amerikanska e-handel och molntjänstföretaget på allvar ska ta klivet in i direktsänd sport. Där kan vi prata om ett företag som sitter på kunddata.

Livet kommer aldrig att bli som det en gång var för de ursprungliga rättighetsinnehavarna. Hur ska de positionera och paketera sina tävlingar och innehåll för att nå ut med sitt innehåll till dagens allt snabbare swipande konsumenter?

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda Lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Du får gå var du vill och sitta där du önskar. Så kom det efterlängtade beskedet. Grindarna öppnas till alla arenor och hallar där idrott utövas.

Deltagartak vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort från 29 september och dessutom försvinner krav på avstånd mellan sittplatser och mellan sällskap. 

Här kommer ett glädjebesked till idrotten..Antalet elitidrottare som studerar på Mittuniversitetet har aldrig tidigare varit så högt. Sedan 2018 är ökningen närmare åttio procent och numera studerar inte mindre än 130 elitidrottare samtidigt som de satsar på sin idrottskarriär

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils van der Poel är annorlunda. Inte bara för att han blev en världsstjärna på skridsko.  Det kunde ske tack vare annan träning – och han fortsätter i de  spåren.

Just nu laddar han mot Peking hos jägarbataljon i Arvidsjaur. Detta som en konsekvens av ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Försvarsmakten . De har enats om ett samarbeten för att lära av varandra.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Sportbladet fortsätter satsningen på bandy och sänder i höst och vinter alla matcher i elitserien samt Svenska cupen på Sportbladet Play. Samtidigt värvas bandyprofilerna Christoffer Million, från Bandypuls och trefaldige VM- och SM-guldmedaljören Jonas Claesson som experter till redaktionen.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.