Är den ljusnande framtiden vår?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Värmande vårsol. Sopade cykelvägar. Torra elljusspår. En tussilago och ett par snödroppar som tittar fram. Det är den normala bilden av hur det brukar se ut när löparintresset vaknar. En bild som dessutom bara förstärkts de senaste åren när anmälningar till de stora motionsloppen kommit in till arrangörerna senare och senare inpå start.

Ensam eller i grupp. Det är olika, men resultatet ger svar

 

Åren efter pandemin har inte varit helt lätta och många är vi lopparrangörer som slitit, svurit, ja nästan gråtit när deltagarna inte återvänt i den skala vi trott och hoppats. Vi gör ju det så bra, vi bidrar ju så gott. Varför är ingen intresserad?

Vi slipper sön

Men nu bubblar det. Trots att vintern varit kall och snöig, med isiga vägbanor och kylig, blöt vind som piskar i ansiktet (åtminstone här i Stockholm), så väller löparna in till loppen. Adidas Stockholm Marathon ligger drygt 40 procent bättre än i fjol vid samma tidpunkt och ser ut att slå deltagarrekordet på drygt 22 000 från 2014.
Trenden är den samma hos alla stora arrangörer. Vårrus, Tjejmil, Midnattslopp, Göteborgsvarv och Lidingölopp vittnar om samma sak. Vi har just nu ett tryck som påminner om toppåren för ca tio år sedan. Och lite kliar vi nog oss alla i huvudet och undrar, vad är det som händer?
All motionsidrott upplevde en superboom under en tioårsperiod tidigt på det nya milleniet. Startplatserna sålde slut, sponsorerna skyndade till och arrangörerna kunde under några år lägga alla sina resurser på att planera för hur man rent logistiskt skulle kunna ta emot fler och fler, istället för hur de skulle lockas att anmäla sig.
Men tillväxten tog slut och 2015 började kurvorna i de flesta arrangemang att peka neråt. Sen kom pandemin och fullkomligt slaktade branschen. Och även om vi både 2022 och 2023 såg en tydlig återhämtning har det gått så långsamt att vi nog både en och två gånger har hunnit fundera på vilken attraktionskraft vi verkligen har.
Men lagom till fettisdagen 2024 vågar jag sätta det i skrift, sötebrödsdagarna är tillbaka. Och än mer spännande är att vi ser en helt ny målgrupp ta sig an utmaningarna som motionsloppen innebär. I adidas Stockholm Marathon är 60 procent förstagångsdeltagare, och åldersgruppen med allra starkast tillväxt är den mellan 18-30 år. Dessutom är intresset bland unga tjejer större än någonsin.

Vi arrangörer lärde oss

Att nu förstå vad drivkrafterna bakom denna ökning är kommer vara en av de stora huvudfrågorna för oss arrangörer framöver. För är det något pandemin lärde oss är det att lika snabbt som en svårförklarlig tillväxt uppstår, lika snabbt kan pendeln slå tillbaka. 
Vi i Sverige är bland de allra bästa i världen på att arrangera motionsupplevelser som fastnar i deltagarnas minnen. Vi är varje år med och förverkligar drömmar för över en miljon människor. Dessutom har vi en ur ett globalt perspektiv unik modell där allt överskott vi gör går tillbaka till idrotten.
det går för de stora motionsloppen spelar alltså roll. Stor roll.
Så kan vi nu lära oss vad våra nya deltagare vill ha, vilken hjälp de behöver och hur vi kan ge dem en upplevelse som gör att de kommer tillbaka eller ännu hellre lockar vänner och anhöriga att testa på, så skapar vi en plattform som stora delar av idrottsrörelsen kan dra nytta av.

Företag lockas

Dessutom är jag övertygad om att det kommer finnas en mängd företag som kommer vilja finnas med som partners på denna resa. Sponsring av motionsevenemang är en otroligt effektiv form för att få låna deltagares medvetanden (och plånböcker) under en lång tid.
Det är en resa som jag älskar att vara med på, och varje dag njuter av att fler och fler vill hoppa på.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.

Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg. 

Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.

Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.