O-ringen byter chef

O-ringen har fått en ny vd. Tillträdande är Claes Forsberg som bl a har en bakgrund som  vd hos Djurgårdens hockey via ett mellanspel hos från Svenskt Sportforum där han var vd/projektledare i tolv år.

Vissa år har 5-dagars, numera O-ringen, haft över 20 000 deltagare.

- Vi är otroligt glada över denna rekrytering. Claes har bred kompetens inom evenemang och marknad som kommer bidra starkt till den positiva utveckling som vi och orienteringen står inför, säger O-Ringens ordförande Linda Take.

Claes Forsberg tillträder i maj och tar över som efter Henrik Boström som haft tjänsten sedan 2013.

- Han är en ledare som delar våra värderingar och har erfarenhet av att leda både professionellt och ideellt. Detta har varit en viktig utgångspunkt i vårt val av framtida VD. Att han dessutom kombinerar ödmjukhet och affärsmässighet gör att han är precis den personen vi söker, betonar Take.

Forsberg är förväntansfull: 

-Jag ser med stor glädje och nyfikenhet men också med väldig respekt fram emot att få jobba med O-Ringen. Att tillsammans med professionella kollegor få ansvara för att genomföra och utveckla ett av Sveriges största idrottsevenemang, det är faktiskt en möjlighet som man bara inte kan tacka nej till när den dyker upp, säger Claes.

O-Ringen arrangeras på olika platser i Sverige årligen. Dit kommer orienterare från hela världen. Tävlingen, tidigare känd som 5-dagars, har en tradition att genmföras juli årligen, men såväl 2020 som 2021 blev tävlingarna inställda på grund av Corona-epidemin. , . I år är planeras för en tävling utanför Uppsala och sedan har Åre och Oskarshamnfått förtroendet som arrangörer  2023 respektive 2024.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.