Ny krönikör hos Idrottens Affär
Magnus Berglund kommer senast från Dagens Media där han varit krönikör i tidningen och även skrivit Sponsringsbloggen.
Han är 25 år, uppvuxen i Strängnäs och sedan tre år tillbaka boende i Stockholm.
En tennisspelaren som blev ultralöpare och en naturvetaren som skolade om sig till marknadsförare.
- Jag har ett stort och brett idrottsintresse och det är egentligen där jag har min huvudsakliga utgångspunkt: jag tycker verkligen om sport. Att dagligen få arbeta med idrott är en ynnest, berättar Magnus Berglund som arbetar som sponsringsrådgivare, föreläser regelbundet och är flitig på Twitter (där jag finns som @MarketainmentSE).
Varför är just sponsring så intressant?
- Många ser det fortfarande som välgörenhet, och där når man till slut en gräns för hur djupt man kan gå i olika resonemang. Läsarna här hos Idrottens Affärer kan mer och är mer intresserade av ämnet än andra jag skrivit för. Här finns (ännu) mer idrottsintresserat finansfolk, sportchefer, sponsoransvariga och konsumenter lika nördiga som jag själv.
Varför är du intresserad av sponsormarknaden?
- Det är intressant att något som omsätter mer än TV-reklam (i Sverige) fortfarande ses som välgörenhet. Det har tjatats om det i flera år, men det finns fortfarande ett stort behov för idrotten att berätta vilket värde man har och vilka fördelar näringslivet (och samhället) kan få genom att samarbeta med den.
Vad kan vi förvänta oss?
- Jag kommer ge mitt perspektiv på idrott, sponsring, evenemang och olika satsningar – vissa kommer hålla med och många kommer att vara emot. Summerat blir det andra perspektiv och nya diskussioner.
Vad är det som lockar mest?
- Jag vill arbeta med de riktigt stora rättigheterna och utvecklas internationellt, men samtidigt blir jag väldigt glad när en ideellt arbetande föreningsstyrelse vill ha råd om hur de ska lyckas med sponsringen. Just den här bredden och skillnaderna mellan ”gräsrot” och ”elit” intresserar mig, kanske mest för att skillnaderna egentligen är så pass små. Logiken är i grunden densamma oavsett om du heter Manchester United eller IK Viljan, hävdar jag.
Vilken koll har du på beslut och förändringar?
- I min roll som rådgivare och konsult har jag total insyn i flera av de största sponsorskapen i Sverige, med allt från strategi till avtalsinnehåll och aktiveringar. Men det är förstås något jag inte kommer kunna gå in på i mina krönikor. Däremot kunskapen och lärdomarna från att dagligen arbeta med det är något jag skildrat i blogg- och krönikeform tidigare och tanken är att spetsa till det ytterligare här hos Idrottens Affärer.
Vad hoppas du kunna ge läsarna?
- Ett perspektiv på idrott som både grundar sig i rådgivarens och konsumentens. Jag besöker flera idrottsevenemang som konsument samtidigt som jag har ett stort kontaktnät via arbetet som sponsringsrådgivare. Tror också att jag hela tiden har ett finger i luften för att känna vilka nya trender som blåser in – och vilka som blåser bort, något som kan vara nog så viktigt att känna till.
- Som krönikör skriver jag gärna vad jag tycker och tänker. Så en första passning ut till evenemangs-Sverige är att fila till era event riktigt ordentligt – för är jag där och hittar hål kommer jag konstruktivt ta upp det. Och samma sak gäller förstås positiv feedback och satsningar jag anser ligger rätt i tiden.
Vad är det framför allt i idrotten som kan utvecklas?
- När jag pratar om utveckling brukar jag referera till den slogan som Oddset hade för några år sedan: ”Den som vet mest vinner mest”. Jag tror på att ha mycket kunskap, och särskilt om olika saker.
- Att problematisera; vända och vrida på uppgifter, information och perspektiv istället för att stelt bestämma sig innan eller tidigt vad man tänker eller tycker. Det här är mer aktuellt än någonsin just för idrotten. Många av värderingarna och förutsättningarna inom idrotten skapades i ett samhälle som inte liknar den moderna människans.
Slutligen, berätta lite om din bakgrund?
- Parallellt under mina studier på Sports Marketing-utbildningen i Båstad (numera YH Sportmarknadsförare i Helsingborg) startade jag eget företag och började med frilansuppdrag på distans. I takt med ökad kunskap har jag valt att bli sponsringsrådgivare.
- Från 2010 har jag också gett föreläsningar till organisationer och föreningar. Har också haft förmånen att föreläsa i London om ”ambush marketing” (en sorts ”antisponsring”) på den globala spelmässan ICE Totally Gaming.
- Under hösten gjorde jag även två TED-föreläsningar; den ena om kretativitet/problemlösning och den andra en inspirationsföreläsning om när jag sprang ett ultralopp i bergen runt Davos.
- Jag har även deltagit i flera paneldebatter och släpper som sagt aldrig idrotten särskilt långt ifrån mig, TV-dosan är alltid inställd på sportkanalerna. Samtidigt sliter jag rätt bra på löparskorna.
- I en mix av allt det här vill jag skriva om hos Idrottens Affärer. Har man synpunkter på det jag skriver (positiv feedback räknas också) nås jag genom sponsringsbloggen@gmail.com.
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Det är ett cykelprojektet som ger Barncancerfonden bara i år totalt 238 miljoner kr.
Över 2 600 cyklister och servicedeltagare gick på lördagen i mål i Paris för barn med svåra sjukdomar. Bakom satsningen står Team Rynkeby som sedan 2002 arrangerat cykellopp och aktiviteter för att samla in pengar till förmån för organisationer som arbetar för barn med svåra sjukdomar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.
– Jag är supertaggad, säger Jonas .
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.