Ny krönikör hos Idrottens Affär

Idrottens Affärer förstärker bevakningen av allt som sker inom sponsring. Magnus Berglund blir vår expert och ska i sina krönikor syna avtal, dess innehåll och visa på möjligheter.
Magnus Berglund har skaffat sig en kunskap om sponsring och blir Idrotten Affärers nye krönikör med uppdraget att bevaka ett område som växer och berör egentligen alla inom idrotten.

 

Magnus Berglund kommer senast från Dagens Media där han varit krönikör i tidningen och även skrivit Sponsringsbloggen.

Han är 25 år, uppvuxen i Strängnäs och sedan tre år tillbaka boende i Stockholm.

En tennisspelaren som blev ultralöpare och en naturvetaren som skolade om sig till marknadsförare.

- Jag har ett stort och brett idrottsintresse och det är egentligen där jag har min huvudsakliga utgångspunkt: jag tycker verkligen om sport. Att dagligen få arbeta med idrott är en ynnest, berättar Magnus Berglund som arbetar som sponsringsrådgivare, föreläser regelbundet och är flitig på Twitter (där jag finns som @MarketainmentSE).

Varför är just sponsring så intressant?

- Många ser det fortfarande som välgörenhet, och där når man till slut en gräns för hur djupt man kan gå i olika resonemang. Läsarna här hos Idrottens Affärer kan mer och är mer intresserade av ämnet än andra jag skrivit för. Här finns (ännu) mer idrottsintresserat finansfolk, sportchefer, sponsoransvariga och konsumenter lika nördiga som jag själv.

Varför är du intresserad av sponsormarknaden?

- Det är intressant att något som omsätter mer än TV-reklam (i Sverige) fortfarande ses som välgörenhet. Det har tjatats om det i flera år, men det finns fortfarande ett stort behov för idrotten att berätta vilket värde man har och vilka fördelar näringslivet (och samhället) kan få genom att samarbeta med den.

Vad kan vi förvänta oss?

- Jag kommer ge mitt perspektiv på idrott, sponsring, evenemang och olika satsningar – vissa kommer hålla med och många kommer att vara emot. Summerat blir det andra perspektiv och nya diskussioner.

Vad är det som lockar mest?

- Jag vill arbeta med de riktigt stora rättigheterna och utvecklas internationellt, men samtidigt blir jag väldigt glad när en ideellt arbetande föreningsstyrelse vill ha råd om hur de ska lyckas med sponsringen. Just den här bredden och skillnaderna mellan ”gräsrot” och ”elit” intresserar mig, kanske mest för att skillnaderna egentligen är så pass små. Logiken är i grunden densamma oavsett om du heter Manchester United eller IK Viljan, hävdar jag.

Vilken koll har du på beslut och förändringar?

- I min roll som rådgivare och konsult har jag total insyn i flera av de största sponsorskapen i Sverige, med allt från strategi till avtalsinnehåll och aktiveringar. Men det är förstås något jag inte kommer kunna gå in på i mina krönikor. Däremot kunskapen och lärdomarna från att dagligen arbeta med det är något jag skildrat i blogg- och krönikeform tidigare och tanken är att spetsa till det ytterligare här hos Idrottens Affärer.

Vad hoppas du kunna ge läsarna?

- Ett perspektiv på idrott som både grundar sig i rådgivarens och konsumentens. Jag besöker flera idrottsevenemang som konsument samtidigt som jag har ett stort kontaktnät via arbetet som sponsringsrådgivare. Tror också att jag hela tiden har ett finger i luften för att känna vilka nya trender som blåser in –  och vilka som blåser bort, något som kan vara nog så viktigt att känna till.

- Som krönikör skriver jag gärna vad jag tycker och tänker. Så en första passning ut till evenemangs-Sverige är att fila till era event riktigt ordentligt – för är jag där och hittar hål kommer jag konstruktivt ta upp det. Och samma sak gäller förstås positiv feedback och satsningar jag anser ligger rätt i tiden.

Vad är det framför allt i idrotten som kan utvecklas?

- När jag pratar om utveckling brukar jag referera till den slogan som Oddset hade för några år sedan: ”Den som vet mest vinner mest”. Jag tror på att ha mycket kunskap, och särskilt om olika saker.

- Att problematisera; vända och vrida på uppgifter, information och perspektiv istället för att stelt bestämma sig innan eller tidigt vad man tänker eller tycker. Det här är mer aktuellt än någonsin just för idrotten. Många av värderingarna och förutsättningarna inom idrotten skapades i ett samhälle som inte liknar den moderna människans.

Slutligen, berätta lite om din bakgrund?

- Parallellt under mina studier på Sports Marketing-utbildningen i Båstad (numera YH Sportmarknadsförare i Helsingborg) startade jag eget företag och började med frilansuppdrag på distans. I takt med ökad kunskap har jag valt att bli sponsringsrådgivare.

- Från 2010 har jag också gett föreläsningar till organisationer och föreningar. Har också haft förmånen att föreläsa i London om ”ambush marketing” (en sorts ”antisponsring”) på den globala spelmässan ICE Totally Gaming.

- Under hösten gjorde jag även två TED-föreläsningar; den ena om kretativitet/problemlösning och den andra en inspirationsföreläsning om när jag sprang ett ultralopp i bergen runt Davos.

- Jag har även deltagit i flera paneldebatter och släpper som sagt aldrig idrotten särskilt långt ifrån mig, TV-dosan är alltid inställd på sportkanalerna. Samtidigt sliter jag rätt bra på löparskorna.

- I en mix av allt det här vill jag skriva om hos Idrottens Affärer. Har man synpunkter på det jag skriver (positiv feedback räknas också) nås jag genom sponsringsbloggen@gmail.com.

Skellefteås hockeyforward, Jonathan Jonsson, 31 är den högst avlönade svenske idrottsmannen i våra största vinteridrotter, ishockey, bandy, innebandy, handboll och basket.. 

Skatteverket siffror, som avser taxeringsåret 2024,  visar att Jonssons inkomst av tjänst under 2023 uppgick till 2 390 100 kronor, eller 199 175 kronor i månaden. I SHL:s lönelista följs han närmast av Markus Ljungh, Linköping, 2 189 800 kronor och på tredje plats Färjestads Joel Kellman, 2 148 900 kronor.

Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena. 

Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs

Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.

Högtflygande planer har vi hört talas, men aldrig en fotbollsplan 350 meter upp i det blå.  I en stad som ännu inte finns kommer 2034 års VM-arrangörer, Saudiarabien, att bygga en arena på våning fyra och fem och där stadens byggnader bildar läktartak, med en kapacitet om45 000 åskådare.

På onsdagen, den 11 december,  tilldelas saudierna värdskapet av FIFA:s 211 medlemsländer. Det svenska förbundet, SvFF, har lagt sin röst för kronprins Mohammed Bin Salman rike, där mnesty nyligen rapporteradeatt antalet utförda dödstraff i år är 198, den högsta siffran sedan 1990.

Däremot blev det ett tvärt nej från det norska förbundet. NFF, avstod frå från att rösta, med motivering att processen inte varit i linje med FIFA:s egna reformer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.