Färsk F1-analys visar nya fakta
Amerikanska företag flockas kring Formel 1, där racen är slutsålda. SKF, Öhlins och Hexagon finns bland de svenska företag som är engagerade här. De amerikanska företagen dominerar, men ett nytt fenomen är krypto.
Netflix-serien ”Drive to Survive” styr ny yngre publik till sporten som ofta beskrivs som den mest kommersiella i världen.
Sverige har ingen förare, men däremot finns sex svenska företag med bland officiella partners. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys.
SKF, med FAM Ab som största ägare, har funnits med i Ferraris leverantörskedja sedan 1947. I juni anslöt sig också Öhlins Racing, med amerikanska Tenneco som ägare, till det legendariska Scuderia Ferrari Formel 1 stallet. Mjukvaruföretaget IFS, ett företag i Wallenbergsfären, har ett samarbete med Aston Martin.
En finländsk förare, men inget företag
Det finns sex svenska företag bland officiella Formel 1-partners i år. Det kan jämföras med Finland, som har en förare, Valtteri Bottas, med i serien men inget företag. Danmark, med Kevin Magnussen i lilla Haas-teamet, har tre företag med i år. Av dessa tre återfinns fintech-bolaget Lunar i Haas. Det mest kända danska företaget är Bang & Olufsen.
Förutom SKF, Öhlins Racing och IFS finns även IT-företaget Hexagon, men affärsmannen Melker Schöring i bakgrunden, med som officiell partner i Formel 1. Hexagon samarbetar med världsmästarteamet RedBull. Hexagon finns ytterligare med via tyska dotterbolaget Volume Graphics, som samarbetar med franska stallet Alpine.
Daniel Alm och hans Nocs Design uppmärksammades i början av säsongen då Nocs kom in som en partner till Alfa-Romeo. Det är ett stall med svenska intressen, eftersom Finn Rausing och Longbow Finance är storägare i Sauber och därmed Alfa-Romeo.
Det finns även andra Svensk-Schweiziska intressen eftersom ABB, via Accelleron, en division som ABB:s vd Björn Rosengren meddelat kan komma att säljas, och B&R Industrial Automation, är med i sporten.
Amerikanska Liberty Media äger Formel 1, och länge har Formel 1 varit en marginell sport i USA. Men inte längre. I år körs två race i landet. I Austin Texas och i Miami, och nästa år ska det köras även i Las Vegas.
Det stora intresset för Formel 1 i USA har också lett till att många amerikanska storföretag vill vara delaktiga och engagerade. Faktum är att USA har de klart flesta företagen i Formel 1 2022.
När det ännu 2018 fanns cirka 40 företag från USA med i sporten finns det nu 100 amerikanska partners. Det är framför allt teknologiföretagen som flockas kring sporten. Alphabet, Dell, Cisco, Amazon, AMD, Oracle, AT&T och Qualcomm finns med bland officiella Formel 1 partners 2022.
Ett nytt fenomen är kryptoföretagen. Så gott som varje team har en egen kryptopartner. Kryptoföretagens intåg har jämförts med när tobaksjättarna började utnyttja Formel 1 som kanal. Många av de kryptoföretag som är med har satsat tiotals miljoner dollar på att kunna dra nytta av Formel 1 boomen.
Björn Stenbacka
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar