Färsk F1-analys visar nya fakta

Amerikanska företag flockas kring Formel 1, där racen är slutsålda. SKF, Öhlins och Hexagon finns bland de svenska företag som är engagerade här.  De amerikanska företagen dominerar, men ett nytt fenomen är krypto.

Netflix-serien ”Drive to Survive” styr ny yngre publik till sporten som ofta beskrivs som den mest kommersiella i världen.

Tävlingen i Texas i fjol lockade över 400 000 åskådare.

 

Sverige har ingen förare, men däremot finns sex svenska företag med bland officiella partners. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. 

SKF, med FAM Ab som största ägare, har funnits med i Ferraris leverantörskedja sedan 1947. I juni anslöt sig också Öhlins Racing, med amerikanska Tenneco som ägare, till det legendariska Scuderia Ferrari Formel 1 stallet. Mjukvaruföretaget IFS, ett företag i Wallenbergsfären, har ett samarbete med Aston Martin. 

En finländsk förare, men inget företag

Det finns sex svenska företag bland officiella Formel 1-partners i år. Det kan jämföras med Finland, som har en förare, Valtteri Bottas, med i serien men inget företag. Danmark, med Kevin Magnussen i lilla Haas-teamet, har tre företag med i år. Av dessa tre återfinns fintech-bolaget Lunar i Haas. Det mest kända danska företaget är Bang & Olufsen.

Förutom SKF, Öhlins Racing och IFS finns även IT-företaget Hexagon, men affärsmannen Melker Schöring i bakgrunden, med som officiell partner i Formel 1. Hexagon samarbetar med världsmästarteamet RedBull. Hexagon finns ytterligare med via tyska dotterbolaget Volume Graphics, som samarbetar med franska stallet Alpine. 

Daniel Alm och hans Nocs Design uppmärksammades i början av säsongen då Nocs kom in som en partner till Alfa-Romeo. Det är ett stall med svenska intressen, eftersom Finn Rausing och Longbow Finance är storägare i Sauber och därmed Alfa-Romeo. 

Det finns även andra Svensk-Schweiziska intressen eftersom ABB, via Accelleron, en division som ABB:s vd Björn Rosengren meddelat kan komma att säljas, och B&R Industrial Automation, är med i sporten. 

Amerikanska Liberty Media äger Formel 1, och länge har Formel 1 varit en marginell sport i USA. Men inte längre. I år körs två race i landet. I Austin Texas och i Miami, och nästa år ska det köras även i Las Vegas. 

Det stora intresset för Formel 1 i USA har också lett till att många amerikanska storföretag vill vara delaktiga och engagerade. Faktum är att USA har de klart flesta företagen i Formel 1 2022. 

När det ännu 2018 fanns cirka 40 företag från USA med i sporten finns det nu 100 amerikanska partners. Det är framför allt teknologiföretagen som flockas kring sporten. Alphabet, Dell, Cisco, Amazon, AMD, Oracle, AT&T och Qualcomm finns med bland officiella Formel 1 partners 2022. 

Ett nytt fenomen är kryptoföretagen. Så gott som varje team har en egen kryptopartner. Kryptoföretagens intåg har jämförts med när tobaksjättarna började utnyttja Formel 1 som kanal. Många av de kryptoföretag som är med har satsat tiotals miljoner dollar på att kunna dra nytta av Formel 1 boomen. 

Björn Stenbacka

Fakta

För mera information: Björn Stenbacka, Telefon: + 358 44 9831334 (Finland) bjorn.stenbacka@spomotionanalytics.com  @SpomotionA

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Tala om dominoeffekt.  Först lämnar Malmös sportchef Björn Liljander för konkurrenten HV 71 – trots två och ett halvt år kvar på kontraktet. Liljander hade spelat under täcket med Malmö en längre tid, det visar mail i hans dator.

Malmö-duon Mats Larsson, ordförande och Patrik Sylvegård, klubbdirektör, har snabbt ett huvudspår som ersättare, nämligen allsvenska IK Oskarshamns sportchef Oscar Alsenfelt, tidigare just Malmö-målvakt, nu med kontrakt till och med 2027, underskrivet den 8 februari i år, med smålänningarna.

Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena. 

Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs

Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.

Efter  Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..

Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes  av Brynäs-klacken i Tegera Arena.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

ATG:s ledning har ägnat mycket tid och ansträngningar till att bygga förtroende.

Nu kommer belöningen. Regeringen vill ge dagens ledning eget ansvar och det innebär att den statliga kontrollen upphör. Nyordningen ska gälla med start under 2025.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.