Färsk F1-analys visar nya fakta

Amerikanska företag flockas kring Formel 1, där racen är slutsålda. SKF, Öhlins och Hexagon finns bland de svenska företag som är engagerade här.  De amerikanska företagen dominerar, men ett nytt fenomen är krypto.

Netflix-serien ”Drive to Survive” styr ny yngre publik till sporten som ofta beskrivs som den mest kommersiella i världen.

Tävlingen i Texas i fjol lockade över 400 000 åskådare.

 

Sverige har ingen förare, men däremot finns sex svenska företag med bland officiella partners. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. 

SKF, med FAM Ab som största ägare, har funnits med i Ferraris leverantörskedja sedan 1947. I juni anslöt sig också Öhlins Racing, med amerikanska Tenneco som ägare, till det legendariska Scuderia Ferrari Formel 1 stallet. Mjukvaruföretaget IFS, ett företag i Wallenbergsfären, har ett samarbete med Aston Martin. 

En finländsk förare, men inget företag

Det finns sex svenska företag bland officiella Formel 1-partners i år. Det kan jämföras med Finland, som har en förare, Valtteri Bottas, med i serien men inget företag. Danmark, med Kevin Magnussen i lilla Haas-teamet, har tre företag med i år. Av dessa tre återfinns fintech-bolaget Lunar i Haas. Det mest kända danska företaget är Bang & Olufsen.

Förutom SKF, Öhlins Racing och IFS finns även IT-företaget Hexagon, men affärsmannen Melker Schöring i bakgrunden, med som officiell partner i Formel 1. Hexagon samarbetar med världsmästarteamet RedBull. Hexagon finns ytterligare med via tyska dotterbolaget Volume Graphics, som samarbetar med franska stallet Alpine. 

Daniel Alm och hans Nocs Design uppmärksammades i början av säsongen då Nocs kom in som en partner till Alfa-Romeo. Det är ett stall med svenska intressen, eftersom Finn Rausing och Longbow Finance är storägare i Sauber och därmed Alfa-Romeo. 

Det finns även andra Svensk-Schweiziska intressen eftersom ABB, via Accelleron, en division som ABB:s vd Björn Rosengren meddelat kan komma att säljas, och B&R Industrial Automation, är med i sporten. 

Amerikanska Liberty Media äger Formel 1, och länge har Formel 1 varit en marginell sport i USA. Men inte längre. I år körs två race i landet. I Austin Texas och i Miami, och nästa år ska det köras även i Las Vegas. 

Det stora intresset för Formel 1 i USA har också lett till att många amerikanska storföretag vill vara delaktiga och engagerade. Faktum är att USA har de klart flesta företagen i Formel 1 2022. 

När det ännu 2018 fanns cirka 40 företag från USA med i sporten finns det nu 100 amerikanska partners. Det är framför allt teknologiföretagen som flockas kring sporten. Alphabet, Dell, Cisco, Amazon, AMD, Oracle, AT&T och Qualcomm finns med bland officiella Formel 1 partners 2022. 

Ett nytt fenomen är kryptoföretagen. Så gott som varje team har en egen kryptopartner. Kryptoföretagens intåg har jämförts med när tobaksjättarna började utnyttja Formel 1 som kanal. Många av de kryptoföretag som är med har satsat tiotals miljoner dollar på att kunna dra nytta av Formel 1 boomen. 

Björn Stenbacka

Fakta

För mera information: Björn Stenbacka, Telefon: + 358 44 9831334 (Finland) bjorn.stenbacka@spomotionanalytics.com  @SpomotionA

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Dagens hjältar i idrotten är ishockeylaget Björklöven! När fotbollens damallsvenska Umeå IK har jätteproblem och känner oro inför framtiden kommer hjälpen från hockeygänget, grannarna i Umeå! Hockeyn stöttar fotbollen med pengar.

"Det är viktigt för Umeås utveckling att vi har elitidrott", betonar Björklövens vd , Anders Blomberg.

Inom idrottsrörelsen växer oron för de dramatiska konsekvenser som högre elpriser riskerar få för idrottsföreningarna. Lugnande besked om elstöd för föreningar måste komma nu.

Internationella friidrottsförbundet (WA) har beslutat att ge Lidingöloppet en Världsarvsplakett (World Athletics Heritage Plaque). Det är en av de finaste utmärkelserna som ett idrottsarrangemang kan få och bekräftar loppets historiska betydelse. Plaketten ges till personer, händelser, arenor, lopp och andra företeelser som utmärker sig som historiskt viktiga för utvecklingen av den internationella friidrottsrörelsen.

– Lidingöloppet är känt som världens största terränglopp. Dess historia och arv förtjänar en Världsarvsplakett inom friidrotten, säger Sebastian Coe, ordförande för Internationella friidrottsförbundet (WA).

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsklubben Häcken kan inte klaga på tillvaron. Sådan kraftig medvind som klubben har.  Senast - trogna partnern, Stadium, tar klivet upp och blir premiumpartner till klubben. Fram till 2025 ligger fokuset på det gemensamma hållbarhetsarbetet för en minskad ojämlikhet och en god hälsa för fler ungdomar – så väl fysiskt som psykiskt. 

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Han började som sportreferent hemma i Kalmar på 80-talet. Idag är han mångmiljonär och en av de främsta innovatörerna i Europa för sändning av sport i TV. Och han ger sig inte. Han ser nya affärsmöjligheter ideligen. 

Jonas Persson är en auktoritet på TV-marknaden sedan han 1994 grundade IEC in Sports som växte till en verksamhet med tv-rättigheter över hela världen.  

Nu expanderar båda hans nya bolag, Commercial Sports Media och Sportway . 

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.