"Spelbranschen har ett trovärdighetsproblem"

Många har  tröttnat på all spelreklam på framför allt nätet och i TV. Det känns som spelbolagens marknadsföring förföljer oss. Och många kändisar ställer upp i reklamen, dessutom.

Nu är det bekräftat i en större krets. Åtta av tio svenskar är negativa till att kända personer gör reklam för pengaspel och spelbolag.  Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. 

Inför omregleringen av spelmarknaden som träder i kraft nästa år fick 1024 svenskar frågan från Novus vad deras inställning är till att kända personer gör reklam för pengaspel och spelbolag.

Åtta av tio (80 procent) är ganska eller mycket negativa. Mest negativa är kvinnor (84 procent), de i åldern 65-79 år (87 procent) och boende i Småland och öarna (93 procent).

Endast en procent ställer sig ganska positiv.  

– Spelbolagsreklam syns ofta, och diskuteras mer därtill. I tidigare undersökningar kan vi se att spelbranschen, generellt, har ett trovärdighetsproblem, något som troligen också spelar in när det kommer till vad svenskarna tycker om att kändisar gör spelreklam. Det vill säga att man generellt sett är negativt inställd och då avspeglar det sig in i att man trycker att det är negativt att kändisar frontar spelreklamen, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer.

Frågan var: Idag gör flera kända personer reklam för spel och spelbolag. Vilken är din inställning till att kända personer gör reklam för pengaspel och spelbolag? 

Mycket positiv      0 %

Ganska positiv      1 %

Varken positiv eller negativ       18 %

Ganska negativ     22 %

Mycket negativ     58 %

Vet inte                  1 %

Fakta

Om undersökningen:

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1024 intervjuer genomförts under perioden 18-24 oktober 2018. Deltagarfrekvensen är 59 procent. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen gäller hela populationen. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Läs gärna mer om Novus på no

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Fotbollens globala förändring och ekonomiska tillväxt återspeglas även i allsvenska Hammarby IF:s bokslut för 2024. Under året växte koncernens eget kapital till 146,6 miljoner, jämfört med 103 miljoner för 2023. 

Under 2024 uppgick Hammarbys intäkter till 384 miljoner, en ökning med närmare 45 procent jämfört med 2023.

Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .

Det var dagen då Therese Johaug skulle v isa att det går att komma tillbaka efter ett  upehåll. Så kunde hon  motivera all träning inför återkomsten. Genom att erövra segern bevisade hon sin särklassiga förmåga. Så gick hennes tankar.

Det var också dagen då Frida Karlsson skulle visa att hon kunde mycket mera. Hon var färdig för de stora uppgifterna. Hon skulle besegra Therese Solhag.  De tankarna rörde síg ständigt och jämnt i hennes huvud under alla träningspass med sikte på Trondheim.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.