Fortsatt miljardrullning i toppfotbollen
Det visar den årliga rapporten Football Money League från revisions- och konsultföretaget Deloitte som listar de 20 fotbollsklubbar i världen med högst intäkter.
Ökning med tio procent
Fler klubbar än Real Madrid visar intäktsökningar. Trots ett tufft ekonomiskt klimat i Europa har de 20 största klubbarna en genomsnittlig intäktsökning på tio procent.
De klubbar som minskat sin omsättning har gjort det till följd av sämre resultat på planen, snarare än som en effekt av minskad attraktions- och köpkraft hos supportrar och samarbetspartners.
- Intäkterna visar att toppfotbollen har en stark motståndskraft mot världens övriga ekonomiska kriser. Lojala supporters och en stark förmåga att attrahera sponsorer är några av orsakerna till klubbarnas växande intäkter, säger Andreas Frountzos, manager i Deloitte Sports Business Group i Sverige.
Polarisering i Spanien
De topp sex-placerade klubbarna hamnar på samma placering som föregående år vilket också är en indikation på den lojala supporterbas och starka attraktionskraft som dessa klubbar har. Manchester City klättrar snabbast och flyttar upp fem placeringar till sjunde plats.
England har sju klubbar på topp 20-listan vilket är den största representationen från ett enskilt land. Manchester United, Chelsea och Arsenal behöll tidigare års placeringar med sina respektive tredje, femte och sjätte platser. Liverpool halkade ner till en nionde plats och Tottenham ner till trettonde plats. Newcastle är årets nykomling på listan på Valencias bekostnad.
Även om Real Madrid och Barcelona innehar de två översta positionerna har Spanien i övrigt inga andra lag på listan. Det visar på den stora polarisering som finns mellan klubbarna i Spanien, vilken till stor del beror på individuellt förhandlade tv-avtal.
Engelsk dominans kan öka
Italien har fem klubbar, Tyskland har fyra klubbar, Spanien två och Frankrike två klubbar representerade på topp 20-listan.
Noterbart - Zlatan Ibrahimovics Paris SG finns inte med på listan.
- Den engelska dominansen kan komma att öka framöver då Premier Leagues nya inhemska tv-avtal, som gäller från och med säsongen 2013-2014, leder till en intäktsökning på 70 procent jämfört med det gamla avtalet, säger Erik Gozzi, manager i Deloitte Sports Business Group i Sverige.
- Tillsammans med en förväntad ökning av det internationella avtalet uppskattas ge varje klubb mellan 20-30 miljoner pund per säsong.
Så stor är skillnaden
- Bland klubbarna precis under topp 20 är den engelska dominansen också stor. Med ökade tv-intäkter finns det stor chans att de tar sig in på listan på bekostnad av framförallt de franska och italienska klubbarna, som har störst utmaningar framför sig, säger Erik Gozzi.
Han har också tittar på de svenska klubbaras finansiella läge.
- De siffrorna ska ju inte jämföras med toppklubbarna eftersom det är helt andra nivåer.
- Snittklubben i allsvenskan omsatte ungefär 8 miljoner euro (cirka 70 miljoner kronor) och sett till att tv-avtalen i många av de stora ligorna ökar samtidigt som man i Sverige hoppas på att få ett liknande avtal så inser man att det är svårt för dem att närma sig, säger Erik Gozzi.
.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.