”Visst kan vi byta bokningssystem”

Svenska Golfförbundet slår nu tillbaka mot techbolaget Sweetspots klagan hos Kokurrensverket gällande förbundets it-system GIT. 

Klagomålet avser missbruk av dominerade ställning, Sweetspot anser att klubbarna inte själva kan välja det it-system de vill använda.

Bo Bengtsson, biträdande generalsekreterare och stabschef på SGF, konstaterar inledningsvis att SGF alltid varit noga med att följa relevant lagstiftning.

-Jag har under många år arbetat med just konkurrensrättsliga frågor och säkerställt att SGF inte missbrukar sin dominerande ställning. Vi välkomnar en juridisk prövning, om medlemsklubbarna så önskar. Hos oss är det alltid  våra klubbar som tar de avgörande besluten.

Bo Bengtsson menar också att Sweetspot aldrig förstått SGF:s roll. 

-Det är klubbarna – Sweetspots kunder – som återkommande sedan 2002 beslutat att utveckla GIT och att GIT ska finansieras av klubbarna gemensamt. Golfbolagen, också de Sweetspots kunder, har frivilligt tecknat avtal med SGF om att använda och att betala för GIT. En modell som tjänat golf-Sverige väl, fastslår Bo Bengtsson.

-Självfallet gör SGF ingen vinst på GIT, klubbarna ska enligt våra stadgar använda medlems – och handicap-modulen i GIT. I övrigt står det fritt att, till exempel, välja ett annat bokningssystem.

Bo Bengtsson påpekar vidare att SGF fört diskussioner med Sweetspot som kunde ha utmynnat i att byta bokningssystem från GIT till Sweetspot men vid en jämförelse har det inte handlat om den ”överlägsna teknologi” som nämns i anmälan utan om ett annat förhållningssätt hur golf ska prissättas.

-SGF har heller aldrig fått krav eller önskemål från klubbar som använt Sweetspot att byta teknik. Snarare tvärtom har många återgått till att boka tider i GIT, av tekniska skäl, snarare än ekonomiska.

-Frågan är vad som är bäst för golf-Sverige. Det är upp till våra medlemmar, klubbarna att avgöra. Den klubb som har en annan lösning är välkommen att skriva en motion till förbundsmötet.

-Om 51 procent är för en förändring byter vi omgående till en annan lösning och finansieringsmodell. Detta är basal och nödvändig kunskap för den som vill utveckla och sälja sin tjänster och produkter på golfmarknaden, avslutar Bo Bengtsson.

Sweetspots grundare och ägare, Henrik Ahlin, har i sitt klagomål, som Idrottens Affärer tidigare berättat om, ifrågasatt om GIT verkligen tjänar svensk golf och dess utövare på bästa sätt.

-SGF hare genom sitt agerande försvårat för överlägsen teknologi att komma golf-Sverige till del. Ska vi verkligen ha det så? Därför vill vi få detta prövat av Konkurrensverket, sammanfattar Henrik Ahlin.

Tjänsten finns i dag på 41 golfklubbar av totalt 450. Det innebär dubbla avgifter, dels för Sweetspot men också för GIT. GolfStar Sverige med 19 banor i Stockholms regionen har Sweetspot som bokningssytem.

I en artikel i sajten Goflbranschen.se säger Henrik Ahlin att Sweetspot levererar högre greenfee- intäkter än GIT och att branschen årligen omsätter en miljard kronor i green fee avgifter.  Med andra ord; här finns pengar att tjäna på klubbnivå– vid val av ”rätt” bokningssystem, gissa vad Ahlin föredrar.

Kjell Nilsson

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.

Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.