Ny spektakulär match på uterink

Baseballplanen förvandlas för runt 3 miljoner kronor till ett ishockeystadion där daladerbyt Leksand-Mora ska spelas i hockeyallsvenskan lördagen den 26 februari. Svensk hockey får ytterligare en klassiker i form av en ny match på uterink.

Att bygga en aren som rymmer 20 000 åskådare är spektakulärt och dyrt. Sargen på uterinken ska dessutom vara genomskinlig med rullande reklam och en jättelik tv-skärm ska återge allt för åskådare som ser mindre bra.

Sex veckors byggtid

Bygget är så omfattande att de första arbetarna anländer sex veckor före matchen och efteråt kommer det att ta tre veckor att montera ned allt.

Leksands IF:s vd Håkan Åman ser det som en utmaning. Han vill visa att det går att ordna en hockeyfest av sällan skådat slag.

- Vi som förening ska klara av att ge våra många sympatisörer, sponsorer och supportrar, samt även laget, en upplevelse.

Idealiskt datum

Målet är också att slå nytt publikrekord. 12 479 åskådare från matchen Leksand-Brynäs 1964 gäller och förhoppningarna är stora eftersom ständiga antagonisten, Mora, står för motståndet.

Håkan Åman påpekar att datum för matchen är optimalt:

- Matchdagen ligger helt rätt i början av sportlovet med många hemvändare runt Siljan och i nära anslutning till Vasaloppsveckan med allt vad det innebär.

Många plankade in

Leksand har en minnesvärd publikmatch. Den 11 februari 1955 kom 17 000 åskådare till en uterink i Prag när laget mötte Prags stadslag. Många leksingar minns också 1959, då laget mötte Djurgården hemma i vad som var en helt avgörande match för SM-guldet. 1-3 blev det, DIF vann matchen och guldet.

Publiksiffran uppskattades till 13 000, medn då var det åtskilliga som helt enkelt plankade in eftersom publiktrycket var så stort.

Förresten, ni kommer ihåg hur Frölunda-Färjestad möttes på Ullevi den 27 december i fjol och 31 144 personer tittade på.

 
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.