Ny spektakulär match på uterink

Baseballplanen förvandlas för runt 3 miljoner kronor till ett ishockeystadion där daladerbyt Leksand-Mora ska spelas i hockeyallsvenskan lördagen den 26 februari. Svensk hockey får ytterligare en klassiker i form av en ny match på uterink.
Annons

Att bygga en aren som rymmer 20 000 åskådare är spektakulärt och dyrt. Sargen på uterinken ska dessutom vara genomskinlig med rullande reklam och en jättelik tv-skärm ska återge allt för åskådare som ser mindre bra.

Sex veckors byggtid

Bygget är så omfattande att de första arbetarna anländer sex veckor före matchen och efteråt kommer det att ta tre veckor att montera ned allt.

Leksands IF:s vd Håkan Åman ser det som en utmaning. Han vill visa att det går att ordna en hockeyfest av sällan skådat slag.

- Vi som förening ska klara av att ge våra många sympatisörer, sponsorer och supportrar, samt även laget, en upplevelse.

Idealiskt datum

Målet är också att slå nytt publikrekord. 12 479 åskådare från matchen Leksand-Brynäs 1964 gäller och förhoppningarna är stora eftersom ständiga antagonisten, Mora, står för motståndet.

Håkan Åman påpekar att datum för matchen är optimalt:

- Matchdagen ligger helt rätt i början av sportlovet med många hemvändare runt Siljan och i nära anslutning till Vasaloppsveckan med allt vad det innebär.

Många plankade in

Leksand har en minnesvärd publikmatch. Den 11 februari 1955 kom 17 000 åskådare till en uterink i Prag när laget mötte Prags stadslag. Många leksingar minns också 1959, då laget mötte Djurgården hemma i vad som var en helt avgörande match för SM-guldet. 1-3 blev det, DIF vann matchen och guldet.

Publiksiffran uppskattades till 13 000, medn då var det åtskilliga som helt enkelt plankade in eftersom publiktrycket var så stort.

Förresten, ni kommer ihåg hur Frölunda-Färjestad möttes på Ullevi den 27 december i fjol och 31 144 personer tittade på.

 

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.