Handbolls-VM en gigantisk kassaapparat

Ett värde av smått osannolika 258 miljoner kronor. Till den uppskattningen kommer HUI Research (f d Turismens Utredningsinstitut) som har synat vad handbolls-VM i Sverige gav i utbyte – i turismkonsumtion, arbetstillfällen, besök och annonsvärde.

Arrangemanget är ytterligare ett bevis för betydelsen av stora evenemang.

Handbolls-VM 2011 hade en omsättning på cirka 110 miljoner. Biljettintäkterna var cirka 85 miljoner.

VM sågs av 222 000 åskådare, målet om att sälja 80 procent av de 275 000 biljetterna uppnåddes.

Därtill en PR-effekt eftersom tv-tittare i 162 länder kunde se matcherna.

25 miljoner till förbundet

Handbolls-VM 2011 AB hade budgeterat en återbäring till Svenska Handbollförbundet, SHF, på 10 miljoner kronor. I själva verket blev det nära 25 miljoner.

Nu är siffror också klara för i turistekonomiskt avseende.

HUI Research (f d Turismens Utredningsinstitut) har mätt den turistekonomiska betydelsen av VM, totalt och separat för de åtta arrangörsstäderna Göteborg, Jönköping, Kristianstad, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping och Skövde.

121 årsverken

Totalt uppskattas värdet på turisternas konsumtion till 258 miljoner kronor och evenemanget genererade 121 årsverken. Det var framförallt inom "restaurang", "handel" och "logi" som turisterna spenderade sina pengar.

Det gjordes 214 569 besök av 104 290 unika besökare under turneringen. Varje besökare såg i genomsnitt 2,1 matcher. Av de totalt 280 000 biljetterna såldes ca 222 000, vilket innebär en beläggningsgrad på omkring 80 procent.

De flesta turister (93 procent) hade världsmästerskapet som primärt syfte med besöket på spelorten. Det innebär att nästan samtliga turister var ett direkt tillskott till besöksnäringen på respektive destination. Två tredjedelar av besökarna var män och medelåldern var 39 år.

Många övertygande siffror

Turistandelen, det vill säga andelen boende i en annan kommun än evenemangskommunen, var 67 procent.

Andelen utländska besökare (exportandelen) var hela 29 procent. Den enskilt största nationaliteten var danskar.

Det totala annonsvärdet för Handbolls-VM i svenska, danska och norska medier uppgick till 159,5 miljoner kronor. Den delen av publiciteten som var direkt turismrelaterad landade på 63,1 miljoner kronor.

Karin påminner om behållningen

- Studien ger nya belägg för att stora idrottsevenemang gynnar hela samhället. Det är dags att dra slutsatsen av den kunskapen.

- Stora evenemang är inte bara en idrottspolitisk utan lika mycket en näringspolitisk fråga. Därför måste det till en helhetssyn och en strategi där alla intressenter medverkar för att Sverige ska få arrangera fler evenemang, säger Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber.

- Den strategin måste regeringen stå i spetsen för.

Kristof (inte verifierad)

ons, 2011-04-27 21:32

1. mao var så mkt som 67% bara

mao var så mkt som 67% bara en överföring av konsumtion från andra kommuner vars näringsliv därmed mest sannolikt upplevde ett kapacitetsöverskott.

Miljardären och H&M-arvingen Karl-Johan Persson gör ytterligare en investering för att etablera sig inom idrottens agentverksamhet. Efter att han köpte in sig i Wesport tar han nu också över agentfirman Footnation för runt 20 miljoner.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

Nu presenteras studien som påvisar tydligt – Det finns ingen fördel att löpa i kompressionsstrumpor. Den som används av åtskilliga tusen människori i träning och rehabilitering. Men nyttan är diskutabel

– Man kan ta sig en funderare om man ska lägga dem på hyllan, säger specialistläkaren Sophia Halldin Lindorsson som skrivit en avhandling på ämnet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Plötsligt kommer beskedet . Glenn Strömberg, 62, gör sina sista dagar på SVT i nästa vecka. Efter 26 år lämnar han och går till Viaplay Group.

– Viaplay är väldigt glada och stolta över att vi kom överens med Glenn om ett flerårigt avtal, säger presschefen Fredrik Johansson.

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.