25 miljoner bara i utgifter i Göteborg

Intäkterna är på cirka 25 miljoner kronor. Bara det att utgifterna är lika stora. Nu framkommer tidigare hemliga siffror på hur Got Event och Sport & Evenemang AB lyckades sy ihop drömmatchen FC Barcelona-Manchester United - och hur budgeten ser ut.
Sport & Evenemang AB etablerar sig allt mera och senaste satsningen var på Europas största TV-skärm (stor som en 25-metersbassäng) i samband med Sveriges tre matcher i EM. 17 000 personer tittade på.

 

Idén föddes för ett halvår sedan. Thomas Torkelsson, VD på Got Event, och Affe Akbari, vd vid Sport & Evenemang AB, kunde inte motstå lockelsen. Inte heller Ullevis arenachef Jonas Georgsson som fick uppdraget att kolla förutsättningarna.

Lika begärlig som hopplös

En omöjlig uppgift egentligen. En drömmatch, lika begärlig som hopplös, för alla arrangörer.

- Göteborg tänker alltid stort kring evenemang. Både storklubbar och världsartister vet att vi är duktiga på genomförande, säger Jonas Georgsson som lett förhandlingarna från idépresentation till konkret affärsavtal med klubbarna.

Via hans möten med representanter för Barcelona och United  växte förhoppningarna. Det var visst möjligt att i Göteborg ordna en repris på fjolårets Champions League-final.

En glödhet sommar

För 14 dagar sedan förstod de tre göteborgarna att Barcelonas och Uniteds klubbledningar gillade förslaget och att ett undertecknande var nära. I veckan skrev alla på kontraktet och den 8 augusti springer stjärnorna ut på Nya Ullevi inför 50 000 åskådare.

Göteborg befäster ytterligare positionen som en av Skandinaviens viktigaste besöksorter. Sommaren blir glödhet, först med både Madonna och Bruce Springsteen som nu alltså följs av världsstjärnor som Lionel Messi, Danny Welbeck, Andrés Iniesta och Wayne Rooney.

Got Event och företaget Sport & Evenemang är nu partners och de som riskar i affären. Budgeten är klar, om än ifrågasatt åtskilliga gånger innan beslut fattades.

Flyg, arvode, hotell, ja, allt

Om de inte vore så säkra på att det blir fullsatt på Nya Ullevi hade de aldrig vågat gå in i affären.

Idrottens Affärer kan avslöja att utgifterna ligger på ca 10 miljoner kronor per klubb. Det är vad de kräver för att komma och spela. Till det kommer flyg i första klass, fem-stjärnigt hotell, mat, transport, och andra kringkostnader.

De slutliga utgifterna hamnar på nära 25 miljoner. Det är precis vad intäkterna beräknas ge – 50 000 åskådare multiplicerat med 500 kr i snitt för biljetterna.

- Vi tjänar pengar på det och de tjänar pengar på det. Det är en bra affär för alla parter, medger Thomas Torkelsson.

En supermatch per år

Det är på marginalerna som arrangörerna ska hämta hem en vinst. Framför allt via de dyraste biljetterna, sponsoravtal och på att sälja TV-rättigheten.

- Vår förhoppning är att Supermatchen kan utvecklas till ett återkommande evenemang, säger Max Markusson på Göteborg & Co som tror att ett stort antal utländska fans lockas till stan.

Sport & Evenemang har stor del i event, såväl ekonomiskt som praktiskt. Företaget bygger också om Nya Ullevi till en tajt fotbollsarena med läktare om ca 100 meters längd på båda kortsidorna för 18-20 000 personer.

Många uppdrag

Sport & Evenemang etablerar sig allt mera på eventsidan i landet. De står bakom utomhusmatcherna i ishockey på olika orter, för STCC bygger de om Solvallas travbana och Östersunds flygfält på Frösön till racingbanor och de står bakom planerna på Världscup-slalom inne på Ullevi 2014.

- Allt är möjligt. Och sånt här gillar folk, säger Affe Akbari som har ytterligare ett stort projekt aktuellt.

- Det har aldrig gjorts något liknande. Inte heller det, säger Akbari med ett skratt och förblir hemlighetsfull.

Det gäller ytterligare en idrott, det ska ske mitt i stan, det är helt unikt och det kommer garanterat att samla tiotusentals åskådare.

Europas största skärm

Akbari berättar glatt om Arena Sweden och byggandet av Europas största TV-skärm i samband med Sveriges tre EM-matcher.

- 17 000 personer köpte biljetter till tre fotbollsfester inne på Gamla Ullevi. Vi hade en sagolik stämning under Sveriges matcher. Men så hade vi också en jätteskärm för att sända matcherna.

 255 kvm stor! Motsvarande 554 stycken 42-tums TV-apparater eller stor som en 25-metersbassäng med tio banor!

- Med underhållning, artister, ett jättelikt cateringområde blev det en jättesuccé. Nu planerar vi att sända minst fem matcher från fotbolls-VM i Brasilien, avslutar Akbari.

Här nedan kan du se filmen som marknadsförde Arena Sweden och som visar skärmens storlek.

Thomas Ejderhov 

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

svenska folket (inte verifierad)

mån, 2012-07-02 10:16

1. bra artikel

bra artikel

Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.