Evenemang – en ny basnäring?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Trots att Sverige inte kommer få vinter OS,börjar det att växa ett intresse från politiskt håll att se event som en näring och bransch. Under januari bjöd två ministrar och ordförande i finansutskottet in företrädare från kulturen och idrotten till första kammarsalen i riksdagen för en första diskussion om hur evenemang kan bli en ”basnäring”. 

 

Riksdagsinbjudan var ett partipolitiskt initiativ från moderaterna för att påvisa att evenemangsnäringen är betydelsefull för Sverige. Fokus var på evenemang som en näring som ger samhället värden i form exempelvis skatteintäkter, arbetstillfällen, och turistinkomster. 

Samarbete och strategi

Naturligtvis samtidigt som sociala och kulturella värden skapas. 
Det finns ett intresse från politikerna att bättre förstå hur kommersiella och bidragsfinansierade event kan utvecklas och bli starkare. 
Vad krävs exempelvis i form av infrastruktur, grundstruktur (exempelvis kulturskola och idrottsrörelse) samt legala och regulativa förutsättningar för att evenemang som bransch ska utvecklas?
För att diskutera evenemangsbranschens effekter krävs att såväl idrottsarrangörer och kulturarrangörer kan påvisa branschens värde på ett trovärdigt sätt. 
 I samband med konferensen Folk och Kultur i Eskilstuna den 8 februari presenterade Riksidrottsförbundet, Svenska Motionslopp, Svensk Scenkonst och Svensk Live data om hur evenemangsbranschen växer och utvecklas. Den årlig rapporten ”Evenemang i siffror” är planerad till maj, då kommer idrottens siffror vara än mer genomlysta.
Samverkan mellan idrott och kultur är naturlig eftersom arrangörerna ofta delar på samma infrastruktur – arenor. Utan konserter och festivaler skulle troligen vi inte ha råd med våra större anläggningar som möjliggör för idrotten att klara internationella mästerskap. Även om många idrottsevenemang skapar betydande ekonomisk värden, så kan få idrottsevenemang nå till de ekonomiska effekterna som artister som Beyoncé eller Taylor Swift genererar. 
Den senare artisten har till och med fått begreppet Swiftonomics uppkallat efter sig, eftersom hennes tour skaha ökat BNP på destinationerna. 

när, var, hur och varför

Att trovärdigt tydliggöra vad idrotten och kulturen ger tillbaka i olika avseenden är viktigt för att skapa bättre förutsättningar för såväl idrottsevenemang som basidrotten. Det 
blev under pandemin tydligt att det fanns låg förståelse bland politiker och myndigheter för de delar inom idrotten och kulturen som genererade intäkter. 
Ersättningssystem anpassades efter produktionsbolag eller tjänsteföretag och inte efter arrangörer som tar en risk för att producera ett arrangemang med troliga intäkter.
Förhoppningsvis kan de insikter som skapas av idrottens och kulturens gemensamma arbete också ge bättre förutsättningar för att destinationer vidareutvecklar sina strategier för att skapa än nå starkare lokalekonomi och än större attraktivitet för sin stad. 
med såväl internationellt spännande kultur- och musikevent och internationella tävlingar i världsklass. Det är evenemang som också bidrar till en stark kulturskola och idrottsrörelse. 

Staffan Movin

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.

Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.