Evenemang – en ny basnäring?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Trots att Sverige inte kommer få vinter OS,börjar det att växa ett intresse från politiskt håll att se event som en näring och bransch. Under januari bjöd två ministrar och ordförande i finansutskottet in företrädare från kulturen och idrotten till första kammarsalen i riksdagen för en första diskussion om hur evenemang kan bli en ”basnäring”. 

 

Riksdagsinbjudan var ett partipolitiskt initiativ från moderaterna för att påvisa att evenemangsnäringen är betydelsefull för Sverige. Fokus var på evenemang som en näring som ger samhället värden i form exempelvis skatteintäkter, arbetstillfällen, och turistinkomster. 

Samarbete och strategi

Naturligtvis samtidigt som sociala och kulturella värden skapas. 
Det finns ett intresse från politikerna att bättre förstå hur kommersiella och bidragsfinansierade event kan utvecklas och bli starkare. 
Vad krävs exempelvis i form av infrastruktur, grundstruktur (exempelvis kulturskola och idrottsrörelse) samt legala och regulativa förutsättningar för att evenemang som bransch ska utvecklas?
För att diskutera evenemangsbranschens effekter krävs att såväl idrottsarrangörer och kulturarrangörer kan påvisa branschens värde på ett trovärdigt sätt. 
 I samband med konferensen Folk och Kultur i Eskilstuna den 8 februari presenterade Riksidrottsförbundet, Svenska Motionslopp, Svensk Scenkonst och Svensk Live data om hur evenemangsbranschen växer och utvecklas. Den årlig rapporten ”Evenemang i siffror” är planerad till maj, då kommer idrottens siffror vara än mer genomlysta.
Samverkan mellan idrott och kultur är naturlig eftersom arrangörerna ofta delar på samma infrastruktur – arenor. Utan konserter och festivaler skulle troligen vi inte ha råd med våra större anläggningar som möjliggör för idrotten att klara internationella mästerskap. Även om många idrottsevenemang skapar betydande ekonomisk värden, så kan få idrottsevenemang nå till de ekonomiska effekterna som artister som Beyoncé eller Taylor Swift genererar. 
Den senare artisten har till och med fått begreppet Swiftonomics uppkallat efter sig, eftersom hennes tour skaha ökat BNP på destinationerna. 

när, var, hur och varför

Att trovärdigt tydliggöra vad idrotten och kulturen ger tillbaka i olika avseenden är viktigt för att skapa bättre förutsättningar för såväl idrottsevenemang som basidrotten. Det 
blev under pandemin tydligt att det fanns låg förståelse bland politiker och myndigheter för de delar inom idrotten och kulturen som genererade intäkter. 
Ersättningssystem anpassades efter produktionsbolag eller tjänsteföretag och inte efter arrangörer som tar en risk för att producera ett arrangemang med troliga intäkter.
Förhoppningsvis kan de insikter som skapas av idrottens och kulturens gemensamma arbete också ge bättre förutsättningar för att destinationer vidareutvecklar sina strategier för att skapa än nå starkare lokalekonomi och än större attraktivitet för sin stad. 
med såväl internationellt spännande kultur- och musikevent och internationella tävlingar i världsklass. Det är evenemang som också bidrar till en stark kulturskola och idrottsrörelse. 

Staffan Movin

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa. 

Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats. 

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV.  Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.

 Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats. 

Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.