Evenemang – en ny basnäring?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Trots att Sverige inte kommer få vinter OS,börjar det att växa ett intresse från politiskt håll att se event som en näring och bransch. Under januari bjöd två ministrar och ordförande i finansutskottet in företrädare från kulturen och idrotten till första kammarsalen i riksdagen för en första diskussion om hur evenemang kan bli en ”basnäring”. 

 

Riksdagsinbjudan var ett partipolitiskt initiativ från moderaterna för att påvisa att evenemangsnäringen är betydelsefull för Sverige. Fokus var på evenemang som en näring som ger samhället värden i form exempelvis skatteintäkter, arbetstillfällen, och turistinkomster. 

Samarbete och strategi

Naturligtvis samtidigt som sociala och kulturella värden skapas. 
Det finns ett intresse från politikerna att bättre förstå hur kommersiella och bidragsfinansierade event kan utvecklas och bli starkare. 
Vad krävs exempelvis i form av infrastruktur, grundstruktur (exempelvis kulturskola och idrottsrörelse) samt legala och regulativa förutsättningar för att evenemang som bransch ska utvecklas?
För att diskutera evenemangsbranschens effekter krävs att såväl idrottsarrangörer och kulturarrangörer kan påvisa branschens värde på ett trovärdigt sätt. 
 I samband med konferensen Folk och Kultur i Eskilstuna den 8 februari presenterade Riksidrottsförbundet, Svenska Motionslopp, Svensk Scenkonst och Svensk Live data om hur evenemangsbranschen växer och utvecklas. Den årlig rapporten ”Evenemang i siffror” är planerad till maj, då kommer idrottens siffror vara än mer genomlysta.
Samverkan mellan idrott och kultur är naturlig eftersom arrangörerna ofta delar på samma infrastruktur – arenor. Utan konserter och festivaler skulle troligen vi inte ha råd med våra större anläggningar som möjliggör för idrotten att klara internationella mästerskap. Även om många idrottsevenemang skapar betydande ekonomisk värden, så kan få idrottsevenemang nå till de ekonomiska effekterna som artister som Beyoncé eller Taylor Swift genererar. 
Den senare artisten har till och med fått begreppet Swiftonomics uppkallat efter sig, eftersom hennes tour skaha ökat BNP på destinationerna. 

när, var, hur och varför

Att trovärdigt tydliggöra vad idrotten och kulturen ger tillbaka i olika avseenden är viktigt för att skapa bättre förutsättningar för såväl idrottsevenemang som basidrotten. Det 
blev under pandemin tydligt att det fanns låg förståelse bland politiker och myndigheter för de delar inom idrotten och kulturen som genererade intäkter. 
Ersättningssystem anpassades efter produktionsbolag eller tjänsteföretag och inte efter arrangörer som tar en risk för att producera ett arrangemang med troliga intäkter.
Förhoppningsvis kan de insikter som skapas av idrottens och kulturens gemensamma arbete också ge bättre förutsättningar för att destinationer vidareutvecklar sina strategier för att skapa än nå starkare lokalekonomi och än större attraktivitet för sin stad. 
med såväl internationellt spännande kultur- och musikevent och internationella tävlingar i världsklass. Det är evenemang som också bidrar till en stark kulturskola och idrottsrörelse. 

Staffan Movin

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det egentliga  verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan  hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.

Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.