Evenemang – en ny basnäring?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Trots att Sverige inte kommer få vinter OS,börjar det att växa ett intresse från politiskt håll att se event som en näring och bransch. Under januari bjöd två ministrar och ordförande i finansutskottet in företrädare från kulturen och idrotten till första kammarsalen i riksdagen för en första diskussion om hur evenemang kan bli en ”basnäring”. 

 

Riksdagsinbjudan var ett partipolitiskt initiativ från moderaterna för att påvisa att evenemangsnäringen är betydelsefull för Sverige. Fokus var på evenemang som en näring som ger samhället värden i form exempelvis skatteintäkter, arbetstillfällen, och turistinkomster. 

Samarbete och strategi

Naturligtvis samtidigt som sociala och kulturella värden skapas. 
Det finns ett intresse från politikerna att bättre förstå hur kommersiella och bidragsfinansierade event kan utvecklas och bli starkare. 
Vad krävs exempelvis i form av infrastruktur, grundstruktur (exempelvis kulturskola och idrottsrörelse) samt legala och regulativa förutsättningar för att evenemang som bransch ska utvecklas?
För att diskutera evenemangsbranschens effekter krävs att såväl idrottsarrangörer och kulturarrangörer kan påvisa branschens värde på ett trovärdigt sätt. 
 I samband med konferensen Folk och Kultur i Eskilstuna den 8 februari presenterade Riksidrottsförbundet, Svenska Motionslopp, Svensk Scenkonst och Svensk Live data om hur evenemangsbranschen växer och utvecklas. Den årlig rapporten ”Evenemang i siffror” är planerad till maj, då kommer idrottens siffror vara än mer genomlysta.
Samverkan mellan idrott och kultur är naturlig eftersom arrangörerna ofta delar på samma infrastruktur – arenor. Utan konserter och festivaler skulle troligen vi inte ha råd med våra större anläggningar som möjliggör för idrotten att klara internationella mästerskap. Även om många idrottsevenemang skapar betydande ekonomisk värden, så kan få idrottsevenemang nå till de ekonomiska effekterna som artister som Beyoncé eller Taylor Swift genererar. 
Den senare artisten har till och med fått begreppet Swiftonomics uppkallat efter sig, eftersom hennes tour skaha ökat BNP på destinationerna. 

när, var, hur och varför

Att trovärdigt tydliggöra vad idrotten och kulturen ger tillbaka i olika avseenden är viktigt för att skapa bättre förutsättningar för såväl idrottsevenemang som basidrotten. Det 
blev under pandemin tydligt att det fanns låg förståelse bland politiker och myndigheter för de delar inom idrotten och kulturen som genererade intäkter. 
Ersättningssystem anpassades efter produktionsbolag eller tjänsteföretag och inte efter arrangörer som tar en risk för att producera ett arrangemang med troliga intäkter.
Förhoppningsvis kan de insikter som skapas av idrottens och kulturens gemensamma arbete också ge bättre förutsättningar för att destinationer vidareutvecklar sina strategier för att skapa än nå starkare lokalekonomi och än större attraktivitet för sin stad. 
med såväl internationellt spännande kultur- och musikevent och internationella tävlingar i världsklass. Det är evenemang som också bidrar till en stark kulturskola och idrottsrörelse. 

Staffan Movin

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1  i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”.  Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final. 

Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.