Armand kung även på unika Bislett
I samband med Bislett Games, och den sjätte Diamond League-tävlingen för 2022 firade den norska huvudstadsarenan 100 år. En arena som av Sport Illustrated utnämnts till 1900-talets femte bästa arena. I dag är det inte bara idrottstävlingar i världsklass som Bislett kan stoltsera med. Bislett är också en spännande och banbrytande aktör inom hållbarhetsområdet.Vid tävlingarna gjorde Armand Duplantis succé och hoppade över 6 meter för 42:a gången.

OS, VM och EM, samt många minnesvärda tävlingar, har genomförts på Bislett under åren. Totalt har över 50 världsrekord i friidrott satts på Bislett och 14 världsrekord i skridskor, bland annat genom Anders Gärderud 1975 på 3000 meter hinder med 8.10,4 och Tomas Gustafson 1982 på 10 000 meter med tiden 14:23.59.
Traditionen är tydlig och upplevelserna från Bislett är många, men imponerande är också hur man i dag är en ledare inom hållbarhetsområdet.
Sponsorns avhopp blev starten
Bislett Games hållbarhetsresa började 2016 när tävlingens huvudsponsor sedan 29 år Exxon Mobil beslutade sig för att avsluta sitt sponsorskap. Att tappa en stor trygg finansiär och partner skapade stora utmaningar för tävlingsledningen, med Steinar Hoen i spetsen.
Lösningen blev att tänka helt nytt och banbrytande. I stället för en stor sponsor, många små. I stället för en rättighet med möjlighet till exponering, en nätverkande affärsidé med utvalda aktörer. I stället för en passiv aktör, en drivande och aktiv aktör med sammanhållande vision.
För det val som Steinar Hoens team gjorde 2016 var att se till att Bislett Games, som Norges största årliga tävling, tog ansvar och verkade för hållbarhet och mot klimatförändringarna. En affärsmässig analys fanns bakom beslutet eftersom näringslivet blev mer digitaliserade med begrepp som fjärde industriella revolution och FN hade 2015 beslutat om 17 hållbarhetsmål. Framtiden var smart och grön.
Konsekvent miljöarbete
Men att tvätta bort ett av världens största oljebolag ur sitt namn och sina associationsvärden var inte enkelt. Utan en genuin intention och långsiktigt arbete var det lätt att tävlingen och sponsorerna blev uppfattade som del i green washing.
Satsningen krävde därför också tydlig handling. Under åren 2017-2019 minskade Bislett games koldioxidutsläpp med 40 procent. De flesta besluten var enkla att ta, men det krävdes att man reflekterade över vilka beslut man tog. Sedan 2018 är man också ISO-certifierad (20121) för sitt hållbarhetsarbete.
Tre ambitioner blev grunden för utveckling
• Arrangera den mest hållbara friidrottstävlingen i världen
• Bli den ledande mötesplatsen för hållbart företagande, ideella föreningar och idrott (tillsammans med miljöorganisationen ZERO)
• Showcase för Oslos ambitioner att vara en modern hållbar stad.
Att tydliggöra Oslos hållbarhetsambitioner görs bland annat genom att tänka helt nytt när det gäller Bislett Stadions energiförbrukning. Energin kommer från solkraft, men görs tillgänglig genom lagring och att man utnyttjar begagnade bilbatterier från Nissan.
Företag blev lockade
När ett bilbatteri inte kan säkerställa tillräcklig räckvidd för bilen, så har den fortsatt mycket lagringskapacitet kvar. Denna lagringskapacitet utnyttjas för driften av Bislett Stadion. Kreativitet, nytänkande och drivkraft har öppnat många dörrar.
Timingen av beslutet har visat sig vara rätt. Försäkringsföretaget Storebrand hade lämnat många rättigheter eftersom man vill ha en hållbar profil. När Bislett Games erbjöd detta inleddes ett partnerskap.
Andra aktörer följde snabbt på Hyundai, Norsk Gjenvinning, Thon Hotel, Flytoget med flera. Sedan flera år är sponsorträdet fullt.
En kris vändes till vinnande koncept. Inte bara för Bislett Games utan även för kampen för miljön. Grattis på 100-årsdagen.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Ekonomiskt ansvariga i ishockeyns tvillingklubbar, Djurgården och AIK jublar. Hundratals miljoner ligger i potten när lagen ska mötas i den hockeyallsvenska finalen.
AIK var klart sedan tidigare efter 4-2 i matchserien mot Karlskoga.
20 sekunder in i femte perioden frälste Albin Grewe sitt Djurgården med sitt 2-1 mot Södertälje. 4-3 i matcher i en stenhård matchserie.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Nu har det hänt igen. En bedragare har slagit till och lurat till sig pengar – den här gången mot en liten idrottsklubb. 226 000 kronor försvann från Häggenås Sportklubbs kassa.
– Det känns overkligt. Att en liten ideell förening ska drabbas så här. Det är pengar som vi har slitit för i åratal, säger Ida ordförande, Ida Lindman, till Östersunds-Posten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.