Trafikverket gör det värre för idrotten

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

I dagarna har flera arrangörer av tävlingar som hålls på väg fått ett brev från Trafikverket där man påvisar nya riktlinjer som ökar kostnaden markant för arrangörerna. En kostnadsökning som troligen minskar tillgängligheten vid tävlingar markant, eftersom många arrangörer inte klarar  de nya kostnadskraven.

Framför allt arrangörer av cykeltävlingar ochtriathlonlopp drabbas av de nya reglerna.

Många tarrangörer av både motionstävlingar och mer elitinriktade tävlingar har haft det tufft under de senaste åren till följd av pandemin. Trots att restriktionerna har släppts har arrangörer fortsatt svårt till följd av färre funktionärer, ökade kostnader och färre deltagare. Det tuffare arrangörsklimatet har inneburit färre arrangemang än tidigare.

Sporter som drabbas hårdast

Nu drabbas arrangörer som har tävlingar på väg, främst cykel och triathlon, men även andra såsom löpning och orientering av nya ytterligare kostnader.

Det är Trafikverket som sett över sitt arbetssätt och inför nya rutiner. I samband med tävlingar på väg måste arrangörer låta Trafikverket eller av Trafikverket anlitade entreprenörer ansvara för skyltningen. Kostnader som faktureras arrangörerna. Detta för att Trafikverket ska kunna säkerställa trafiksäkerhet.

Dilemmat med det förändrade arbetssättet är bland annat att i de ramavtal som Trafikverket har med olika entreprenörer i många fall inte omfattar utplacering av trafikmärken.

Konsekvensen är att arrangörer inte har någon möjlighet att förhandla med leverantörer utan blir hänvisade till en prislista de måste köpa från. Tyvärr är prislistor utanför ramavtal ofta extremt ofördelaktiga, vilket innebär att idrotten kommer få bära kostnaden.

Mindre arrangörer i Sverige har också märkt av att det blivit svårare att få tillstånd från myndigheter. Krav och villkor stramas upp, vilket påverkar utbudet av tävlingar. Lägg dessutom till  svårigheten att säkerställa funktionärer som påverkar många arrangörer så innebär detta behov av än mer arbete för att få en tävling tillstånd.

Konsekvensen blir färre tävlingar

De ökade utmaningarna för arrangörer försvårar återhämtningen av svensk idrott. Färre tävlingar minskar motivation att träna och utvecklas. En av RFs politiska prioriteringar inför valet är att säkerställa tillgänglighet till idrott, inte minst (men inte enbart) genom att se till att öka antalet idrottsanläggningar. 

Nu utmanas även idrott på allmänna platser. Här behöver politikerna inte göra stora investeringar i anläggningar. Det räcker med ett intresse att värna folkhälsa och idrottsrörelse. Trafiksäkerheten och andra normer behöver inte prioriteras bort.

Det vill ingen, men konsekvenser för idrottandet måste få vara med i beslutsfattandet. Verksamheten i dag är för bräcklig och sargad för att orka agera i motvind från myndigheter och med nya pålagor.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

2022 var ca 62 000 personer anmälda till Göteborgsvarvets olika lopp. Arrangemanget är en stor folkfest men påvisar också värden i en förbättrad folkhälsa och turistekonomiska intäkter för Göteborg.

Överskottet av loppen återinvesteras i Göteborgs föreningsliv. Efter 2022 års genomförande betalas inte mindre än  5,6 miljoner kronor ut till dryga 50 föreningar som bidrar med funktionärer och gör loppen möjliga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Viaplay Group och Internationella handbollsförbundet (IHF) har kommit överens om ett nytt rekordstort avtal. Kontraktet gäller Viaplays marknader i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Nederländerna, de baltiska länderna samt Storbritannien och sdträcker sig till och med 2031. Handbollsfans kan streama mer än 40 IHF-evenemang live och exklusivt på Viaplay, inklusive alla kommande VM-turneringar för damer och herrar. 

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.